دسته ها

مدت‌زمان بارداری گربه‌ها | علائم بارداری در گربه‌ها چیست؟

بارداری گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مدت‌زمان بارداری گربه‌

بارداری گربه به‌طور معمول بین 63 تا 67 روز طول می‌کشد، اما دانستن این‌که یک گربه دقیقاً چه مدت باردار است می‌تواند دشوار باشد. دوره‌ی بارداری گربه می‌تواند از 61 روز تا 72 روز متفاوت باشد. در دوره‌ی بارداری او می‌توانید از مکمل و مولتی ویتامین گربه برای سلامت بیشتر او استفاده کنید. گربه‌ی شما اغلب تا زمانی‌که چند هفته از ترم خود نگذشته باشد، هیچ علائم فیزیکی بارداری نشان نمی‌دهد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بارداری و زایمان گربه

گربه‌ها نیز مانند ما آدم‌ها دوره‌هایی از اوج باروری دارند که می‌توانند باردار شوند. این به‌عنوان فصل یا گرما شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید از بستر غیرمنتظره‌ی بچه‌گربه‌ها اجتناب کنید، توصیه می‌کنیم عقیم‌کردن گربه‌ی خود را قبل از فصل اول او انجام دهید. زیرا او می‌تواند به‌راحتی بعد از آن باردار شود. از آن‌جایی که پرورش بستر می‌تواند برای گربه‌ی شما استرس‌زا و برای شما گران باشد، توصیه می‌کنیم در صورت امکان، پرورش را به متخصصان بسپارید.

چگونه بفهمیم گربه‌ی ما باردار است؟

پس از تقریباً 15 تا 18 روز از بارداری گربه، ممکن است متوجه شوید که نوک سینه‌های حیوان خانگی شما بزرگ و قرمز می‌شود. این به‌عنوان «صورتی‌شدن» شناخته می‌شود.

چگونه بفهمیم گربه‌ی ما باردار است؟

 

علائم بارداری گربه

مانند حالت تهوع صبحگاهی در انسان، ملکه‌ی باردار شما ممکن است مرحله‌ا‌ی از استفراغ را پشت سر بگذارد. اگر متوجه شدید که بیماری او تکرار می‌شود یا از هر جهت دیگر حالش خوب نیست، با دامپزشک خود تماس بگیرید. شکم ملکه‌ی شما شروع به متورم‌شدن خواهد کرد، اما از دست‌زدن به آن خودداری کنید تا از آسیب‌رساندن به مادر یا بچه‌گربه‌های متولدنشده‌ی او جلوگیری کنید. ممکن است دلایل دیگری پشت تورم شکم وجود داشته باشد. بنابراین، گربه‌ی خود را از نزدیک برای هرگونه علائم بیماری زیر نظر بگیرید و اگر نگران هستید، با دامپزشک خود مشورت کنید. مادر آینده به‌تدریج بین 1 تا 2 کیلوگرم وزن اضافه می‌کند (بسته به تعداد بچه‌گربه‌هایی که حمل می‌کند). این نشانه‌ی قوی بارداربودن اوست.

گربه در اواخر بارداری خود اشتهای بیشتری دارد که این موضوع باعث اضافه‌وزن و چاقی گربه می‌شود. افزایش اشتها هم‌چنین می‌تواند نشانه‌ی کرم نواری گربه یا بیماری دیگری باشد. بنابراین، برای تأیید با دامپزشک خود مشورت کنید. اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که گربه‌ی شما باردار است یا در حال برنامه‌ریزی برای بارداری آینده هستید، یکی از مهم‌ترین عواملی که باید روی آن تمرکز کنید غذای گربه است، این که مطمئن شوید گربه‌ی شما بهترین تغذیه‌ی ممکن را چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی دریافت می‌کند. حمل بچه‌گربه‌ها و سپس غذادادن به آن‌ها استرس زیادی را به بدن گربه‌ی شما وارد می‌کند و کل فرایند می‌تواند از نظر تغذیه‌ای بسیار سخت باشد.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای گربه باردار چیست؟ | قیمت و خرید غذای گربه باردار

تاثیر تغذیه مناسب گربه‌ی باردار

_ افزایش انرژی حاصل از کالری برای رشد بچه‌گربه‌ها و تولید شیر برای مادر
_ افزایش پروتئین برای رشدونمو بچه‌گربه‌ها
_ افزایش چربی برای پاسخگویی به تقاضای بالای کالری مادر
_ افزایش کلسیم و فسفر برای رشد استخوان بچه‌گربه‌ها و تولید شیر مادرشان
_ قابلیت هضم بالا برای تأمین کالری بیشتر در مقدار کمتر غذا

تاثیر تغذیه مناسب گربه‌ی باردار

علائم زایمان قریب‌الوقوع و فعال گربه

اگر گربه‌ی شما از خوردن غذا امتناع می‌کند، بیقراری می‌کند و به‌ دنبال مکانی خلوت برای سکونت می‌گردد، ممکن است به این دلیل باشد که زایمان او خیلی نزدیک است. دمای بدن گربه‌ی شما طی 12 تا 24 ساعت قبل از شروع زایمان به حدود 37.8 درجه سانتی‌گراد کاهش میابد. درست قبل از زایمان، مادر ممکن است صدای بیشتری داشته باشد، آشفته به نظر برسد و بخواهد دائماً خود را بشوید. زایمان باید با انقباضات شدید شکمی و به‌دنبال آن، مقداری ترشح از واژن شروع شود. اگر ترشحات شدید و سیاه یا خونی است، با دامپزشک خود تماس بگیرید. بعد از این ترشح، بچه‌گربه‌ها باید خیلی سریع به دنیا بیایند. اکثر زایمان‌های گربه به‌آرامی انجام می‌شود و شما نباید دخالت کنید. با‌این‌حال، برخی علائم مانند تغییر رنگ ترشحات و زورزدن مادر بدون تولد بچه‌گربه وجود دارد که می‌تواند عوارضی را نشان دهد.

تست بارداری گربه

اگر متوجه یکی از این موارد یا هرگونه نگرانی دیگری شدید، با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد زایمان گربه‌ها، به راهنمای ما در مورد زایمان مراجعه کنید. آزمایش خون در مطب دامپزشکی تعیین می‌کند که آیا هورمونی به نام ریلکسین در خون گربه‌ی شما وجود دارد یا خیر. همانطور که از نامش پیداست دهانه‌ی رحم را شل می‌کند تا بچه‌گربه‌ها را راحت‌تر کند. اگر چنین است، او باردار است و شما باید برای بچه‌گربه‌ها آماده شوید. تست بارداری گربه را می‌توان به سرعت انجام داد. این تست دقیق است و حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. متأسفانه آزمایش بارداری گربه، ریلکسین را تا 20 تا 25 روز پس از تلقیح تشخیص نمی‌دهد و بهتر است آزمایش را تا زمانی‌که چند هفته از بارداری گربه‌تان می‌گذرد، متوقف کنید.‌ زمانی‌که تشخیص بارداربودن او بدون نیاز به خون‌گیری آسان‌تر است.

لقاح
گربه‌ها از شش ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند و نژادهای شرقی معمولاً زودتر از همه به این مرحله می‌رسند. حتی ممکن است گربه‌ها در پنج‌ماهگی به گرما بروند که این دلیل خوبی برای عقیم‌شدن زودهنگام بچه‌گربه‌ی دخترتان است. بسته به این‌که چه تعداد از بچه‌گربه‌ها با ملکه جفت می‌شوند، یک بچه‌گربه می‌تواند بیش از یک پدر داشته باشد.

تست بارداری گربه

مراحل اولیه‌ی بارداری گربه

سؤال دیگری که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که «آیا گربه‌ها حالت تهوع صبحگاهی دارند؟» شاید تعجب کنید اگر بدانید که یک گربه ممکن است در مراحل اولیه‌ی بارداری خود دچار تهوع صبحگاهی شود و حتی استفراغ کند. در دو هفته‌ی اول بارداری، گربه‌ی شما ممکن است به‌دلیل حالت تهوع کمتر غذا بخورد، اما در هفته‌ی سوم، دوباره شروع به غذاخوردن می‌کند و افزایش وزن پیدا می‌کند. در هفته‌ی سوم، ممکن است بتوانید توده‌های بچه‌گربه‌های درحال‌رشد او را احساس کنید.

بیشتر بخوانید:  علت بالا آوردن گربه چیست؟ | درمان خانگی استفراغ گربه

مرحله‌ی میانی بارداری گربه

حال چون بیشتر از هر زمانی با انواع غذای گربه، کنسرو و سوپ گربه و … به حیوان خود رسیدگی کرده‌اید در‌این‌مرحله او به‌طور جدی شروع به افزایش وزن می‌کند. ازطرفی‌ بچه‌گربه‌ها بزرگتر می‌شوند و بسته به تعداد بچه‌گربه‌ای که او حمل می‌کند، ممکن است به نظر برسد که توپ فوتبال را بلعیده است. اگر می‌خواهید بدانید که گربه‌ی شما چند بچه‌گربه خواهد داشت، دامپزشک شما می‌تواند در این زمان با انجام عکس رادیوگرافی این مورد را تشخیص دهد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع کنسرو و سوپ گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

قبل از زایمان

در پاسخ به پرسش «گربه‌ها چه مدت باردار هستند؟»، باید بگوییم که نمی‌توان یک مدت دقیق را مشخص کرد. ممکن است گیج شوید که چگونه باید بفهمید زایمان گربه‌ی شما نزدیک است. ‌مرحله‌ی قبل از زایمان حدود یک هفته قبل از زایمان گربه‌ی شما شروع می‌شود. نوک سینه‌های او در این مرحله بسیار نمایان خواهند شد و حتی ممکن است قطرات شیر را روی آن‌ها مشاهده کنید. او شروع به جستجوی مکان‌های گرم و امن برای ایجاد لانه برای بچه‌گربه‌های خود خواهد کرد. در این زمان می‌توانید با تهیه‌ی جعبه‌های تودرتو در مکانی که خودش ترجیح می‌دهد، به او کمک کنید. گربه‌ی شما حدود دو روز قبل از شروع زایمان، غذاخوردن را متوقف می‌کند.

کار و زایمان

زمانی‌که گربه‌ی شما می‌خواهد زایمان کند، کاملاً واضح خواهد بود. او شروع به لیسیدن اندام تناسلی خود می‌کند و حتی ممکن است صداهای ناراحت‌کننده ایجاد کند. اگر این اولین بستر او باشد، ممکن است قدم بزند و مضطرب رفتار کند. او باید اولین بچه‌گربه‌ی خود را حدود یک ساعت پس از شروع زایمان به دنیا بیاورد. پس از آن، بچه‌گربه‌ها باید هر 15 تا 20 دقیقه یک بار به دنیا بیایند تا زمانی‌که آخرین بچه به دنیا بیاید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *