دسته ها

مالش گربه‌ها | چرا گربه‌ها به شما مالش می‌دهند؟

مالش گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مالش گربه‌ها یکی از معمول‌ترین رفتارها و کارهایی است که شما از این حیوان دوست‌داشتنی می‌بینید. اما علت راه‌رفتن گربه و مالیدن سروصورت و گاهی بینی‌اش به شما، اشیا و یا سایر گربه‌ها چیست؟ آیا این حیوان با این کار قلمرو خود را مشخص می‌کند؟ بدنش می‌خارد؟ خودش را برای شما لوس می‌کند؟ آیا گربه مشکلی دارد و این کار می‌تواند نشانه‌ای از دندان درد گربه‌ها باشد؟‌ و یا هیچ کدام از این حدس‌ها درست نیست و علت دیگری دارد؟ گربه‌ها جزو حیواناتی هستند که برقراری ارتباط با آن‌ها چندان ساده نیست و درک رفتار آنان کمی مشکل است. بنابراین اگر شما هم سرپرستی یک گربه را بر عهده دارید، باید حتما با زبان بدن این موجودات آشنا شوید تا بتوانید به‌راحتی با آن ارتباط بگیرید. پس این مقاله را از دست ندهید! تا انتها آن را مطالعه کنید تا با علت مالش گربه‌ها، که تنها یکی از رفتارهای معمول و رایج این حیوانات دوست‌داشتنی است، آشنا شوید.

دلایل مالش گربهها به انسان‌‌ها، اشیا و یک‌دیگر چیست؟

در برخی نقاط بدن گربه‌ها مانند پیشانی، اطراف سر، لب‌ها، چانه، پهلوها، دم و پنجه‌ها غددی وجود دارند که از آن‌ها ماده‌ای شیمیایی به نام فرومون ترشح می‌شود. این ماده معطر بوده و به گربه کمک می‌کند تا با برجای‌گذاشتن آن، بتواند صاحب خود را تشخیص داده، چیزی را از آن خود کند و یا بتواند مسیر خود را به درستی تعیین کند. البته این تمامی خواص این ماده شیمیایی نیست. فرومون‌ها هم‌چنین اطلاعاتی نظیر جنسیت، سن، زمان عبور گربه از یک محل و وضعیت تولید مثل صاحب آن در اختیار سایر گربه‌ها قرار می‌دهد. زمانی‌که گربه‌ای را مشغول مالیدن خودش به اشیا و لوازم خانه دیدید، بدانید که در حال تعیین حدود قلمروی خویش است و از خودش نشانه‌هایی به جا می‌گذارد.

دلایل مالش گربه‌ها به انسان‌‌ها، اشیا و یک‌دیگر چیست؟

با این کار فرومون مخصوص آن گربه در فضا پخش می‌شود. البته این حرکت گربه‌ها نشانه خوبی است. زیرا نشان می‌دهد که آن‌ها عاشق جایی هستند که در آن زندگی می‌کنند. حتی ممکن است مالش گربه‌ها به وسایل خانه را بلافاصله پس از بازگشت به منزل، آن هم زمانی‌که پس از گذشت ساعات زیادی به خانه مراجعه کرده‌اید، ببینید. گربه با این کار می‌خواهد بوهای غریبه و مزاحم را بپوشاند. یکی دیگر از موقعیت‌هایی که ممکن است مالش گربه‌ها را مشاهده کنید، در برخورد با هم جنسان‌شان است. گربه‌ها عموما این کار را زمان فحلی و در برخورد با گربه‌های عقیم‌نشده، به منظور جفت‌گیری انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:  مفهوم انواع رفتار گربه‌ها را بشناسید | حرکات گربه­‌ها چه معنایی دارد؟

مالش گربه‌ها به انسان‌ چه معنایی دارد؟

ممکن است تصور کنید که هر گربه‌ای که خودش را به شما می‌مالد، قصد جلب توجه و یا گرفتن غذا از شما دارد. اما این همه ماجرا نیست! مالش گربه‌ها به انسان‌ها و یا صاحب‌ خود می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد:

 سلام دادن: گاهی اوقات گربه‌ها برای سلام‌گفتن خود را به افراد می‌مالند. آن‌ها با این کار احساس رضایت خود از آمدن و ملاقات فرد مورد نظر را نشان می‌دهند.

 نشان‌دادن محبت خود: به این حرکت که گربه سر خود را به اطراف می‌مالد آلوروبینگ گفته می‌شود. آن‌ها با این کار عموما عشق‌وعلاقه خود را نشان می‌دهند. به‌خصوص زمانی‌که دیدید گربه‌ای صورت خود را نزدیک صورت شما قرار می‌دهد، می‌توانید از ارتباط عاطفی و اعتماد قوی بین‌تان مطمئن باشید. هم‌چنین اگر توجه کرده باشید، بلافاصله بعد از انجام این حرکت، گربه مشغول لیس‌زدن خود می‌شود تا رایحه و بوی شما را بهتر درک کند.

جلب توجه: گربه جزو حیوانات لوسی است که گاهی اوقات با مالیدن خود به پاهای شما توجه لازم را از شما دریافت می‌کنند. آن‌ها بعضا با این کار گرسنگی خود را به شما نشان داده و غذا دریافت می‌کنند. اما اصولا مالش گربه‌ها به‌خصوص پس از سنین بلوغ، نشان‌دهنده علاقه و لذت‌بردن از وقت‌گذرانی با شما است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

گربهها به چه روش‌هایی علاقه خود را به شما نشان میدهند؟

در دنیای این حیوانات لوس و دوست‌داشتنی روش‌های دیگری هم برای ابراز علاقه به صاحبان‌شان وجود دارد که عبارتند از:

نشستن روی زانوهای شما: اگر زمانی گربه‌تان را در حال چمباتمه‌زدن روی زانوهای‌تان مشاهده کردید، می‌توانید از علاقه قلبی وی به خودتان مطمئن باشید!

هدیه‌های عجیب و غریب: گاهی اوقات ممکن است هنگام عبور از راه پله یا حیاط خانه با جسد پرنده، موش و… مواجه شوید. این‌ها در واقع هدیه گربه‌تان به شماست! گرچه ممکن است دیدن این مناظر و یا حیوانات مرده برای شما ناخوشایند باشد اما از دیدگاه گربه‌تان آن‌ها هدیه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند که به کسانی که دوست‌شان دارند، می‌دهند.

لیس‌ زدن: این عمل نیز از دید یک گربه دوست داشتن به حساب می‌آید. آن‌ها با این کار هم شما را تمیز می‌کنند و هم عشق‌شان را نشان می‌دهند.

گربه‌ها به چه روش‌هایی علاقه خود را به شما نشان می‌دهند؟

بالاگرفتن دم: یک گربه زمان برخورد با غریبه‌ها و یا گربه‌های دیگر، دم‌شان را پایین می‌گیرند درحالی‌که هنگام برخورد با فرد آشنا و یا مورد علاقه‌شان عکس این قضیه اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:  آموزش و شناخت زبان بدن گربه‌ها | معنی حرکات گربه‌ها چیست؟

خرخرکردن و لرزاندن صدا: گربه ها وقتی خوشحال باشند چنین صداهایی را از خود در می‌آورند. بنابراین اگر دیدید گربه‌تان هنگام مالش خود به شما خرخر می‌کند، می‌توانید آن را نشانه‌ای از دوست‌داشتن به حساب آورید.

 نگاه‌کردن: گربه‌هادر مواجهه با فرد محبوب‌شان، عاشقانه‌ترین نگاه را دارند. آن‌ها درحالی‌که از نگاه‌کردن شما غافل نمی‌شوند، پلک هم می‌زنند. پلک‌هایی نرم و آهسته که عشق‌وعلاقه را به شما نشان می‌دهند.

ورز دادن: یک توله‌گربه زمانی‌که تازه متولد شده است برای شیرخوردن از مادرش، با پنجه‌هایش فشاری ملایم و متوالی به مادرش وارد می‌کند. اگر پس از دوره بلوغ با چنین حرکتی از سوی گربه‌تان مواجه شدید، می‌توانید از علاقه شدید او به خودتان مطمئن شوید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *