دسته ها

درمان زخم بستر گربه | زخم بستر گربه چه علائمی دارد؟

به این مقاله امتیاز دهید
0/5

زخم بستر گربه یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گربه است. حیوانات خانگی مانند سگ و گربه ممکن است به خاطر بازیگوشی یا دعوا با همدیگر دچار آسیب و زخم شوند که اگر این زخم‌ها را به موقع شناسایی و درمان نکنید، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای گربه‌ها در پی داشته باشد. گاهی حیوانات به خاطر دلایل مختلف برای مدت طولانی در یک وضعیت می‌نشینند و فرم و استایل خوابیدن‌شان را تغییر نمی‌دهند. این روند منجر به ایجاد زخم بستر در گربه می‌شود. زخم بستر گربه‌ها اگر به موقع درمان نشوند، آسیب‌های نخاعی و حتی مرگ حیوان را در پی دارد. به همین خاطر است که باید به موقع زخم‌ها را شناسایی کرده و به دنبال اقدامات پیشگیرانه باشید. در ادامه این مقاله انواع زخم بستر گربه را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

زخم بستر گربه چیست؟

گاهی اوقات گربه‌ها به خاطر دلایل مختلف مانند اضافه وزن گربه در سن زیاد، معلولیت یا از دست دادن حس در بعضی از اندام‌ها برای بازه زمانی زیادی بدون تحرک بمانند یا این‌که نمی‌توانند آرام بنشینند یا دراز بکشند و با شدت زیاد روی زمین می‌افتند. ضربه‌های مکرر و مداوم به نواحی مانند آرنج یا لگن که پوست در تماس مستقیم با استخوان است، به مرور باعث فشار به مناطق مختلف بدن می‌شود و اگر این عارضه زمان زیادی به طول بکشد، باعث ایجاد زخم‌های فشاری یا همان زخم بستر در گربه می‌شود.

بیشتر بخوانید:  با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها آشنا شوید

زخم‌های تحت فشار زخم‌های هستند که فقط روی لایه‌های بالایی پوست ایجاد می‌شود. اما اگر فشار وارده به این ناحیه آسیب دیده مدام تکرار شود، باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و زخم‌های دهان باز را به وجود می‌آورد؛ خون‌رسانی در بدن را کاهش می‌دهد و در ادامه باعث کمبود اکسیژن در پوست و ایجاد بافت‌های مرده می‌شود. زخم‌های تحت فشار می‌تواند در هر نژاد گربه‌ای ایجاد شود و هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. اما معمولا گربه‌هایی که نژاد بزرگ‌تری دارند و اندازه آن‌ها از نظر فیزیکی بزرگ‌تر است، بیشتر در معرض ابتلا به زخم بستر هستند.

زخم بستر در گربه‌ها

زخم بستر گربه چه علائمی دارد؟

زخم بستر در گربه‌ها معمولا سطح بزرگی از پوست را درگیر کرده و کاملا مشخص و واضح است. این زخم معمولا در قسمت‌های استخوانی بدن گربه مانند لگن یا ساق یا آرنج دیده می‌شود. این زخم‌ها یک بیماری مزمن هستند که درمان آن‌ها هم اصلا آسان نیست و بهود آن معمولا زمان‌بر است. پس هر چه زودتر نسبت به شناسایی این زخم‌ها و درمان آن‌ها باید اقدام کرد. در صورتی که زخم‌ها پیشروی کنند و سطح بزرگ‌تری از پوست را در بر بگیرند، کم‌کم باعث ایجاد عفونت شده و بخش بزرگی از بافت‌های بدن را از بین می‌برند. درمان خیلی سخت و در یک بازه زمانی طولانی صورت می‌گیرد. بعضی از علائم زخم بستر در گربه شامل موارد زیر است:

  • تغییر رنگ پوست

اولین علامتی که زخم بستر در گربه ایجاد می‌کند، تغییر رنگ پوست است. به خصوص در گربه‌هایی که رنگ پوست بدن‌شان روشن باشد، این تغییر نشانه بیشتر خودش را نشان می‌دهد و ناحیه آسیب دیده به رنگ قرمز یا کبود تغییر رنگ می‌دهد.

  • موهای لکه‌دار

در نتیجه بروز زخم در مراحل ابتدایی آن موهای قسمت آسیب دیده ممکن است دچار لکه‌هایی شوند یا این‌که موهای آن قسمت بریزند و شاهد ریزش موی گربه باشیم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع موگیر و پرزگیر گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • لکه‌های پوستی با پدهای مایل به قرمز یا پوست ضخیم شده

در نتیجه بروز زخم بستر گربه محل آسیب دیده متورم و سفت شده و سطح آن پوسته‌پوسته می‌شود و تغییر رنگ آن نمود پیدا می کند.

اگر علائم ابتدایی زخم‌های بستر گربه که همان تورم و تغییر رنگ در ناحیه مذکور است را نادیده بگیرید، کم کم این ناحیه دچار زخم‌های باز می‌شود. این زخم‌ها هم اگر به سرعت درمان نشوند، بخش بیشتری از بافت بدن گربه شما را درگیر می‌کنند.

زخم بستر گربه‌ها

  • قسمت پر از مایعات روی قسمت‌های استخوانی بدن گربه

اگر عارضه زخم بستر شدت بگیرد، مایعات و ترشحاتی از ناحیه درگیر ترشح می‌کنند که معمولا رنگ آن‌ها زرد یا سبز بوده یا به رنگ چرک است.

درمان زخم بستر در گربه

زخم بستر گربه‌ها در شرایطی که شدید نباشند، ممکن است به مرور زمان التیام پیدا کند. در حالت کلی زخم‌های بستر درجات یک و دو با درمان‌های موضعی و پرهیز از تداوم فشار در ناحیه درمان می‌شوند. اما زخم‌های درجه سه و چهار معمولا به جراحی و درمان‌های شدید‌تری نیاز دارند. اگر امکان دارد تغییر وضعیت حیوان و استفاده از تشک‌های مخصوص هوا یا فوم و اصلاح وضعیت فیزیکی کلی حیوان را برای بهبود روند التیام در تمام درجات زخم بستر در اولیت قرار دهید. در خصوص زخم‌های درجه 1 و 2 باید از بانداژ مناسب استفاده کرد که روند التیام زخم و درمان بیماری را تسریع می‌کند. در زخم بستر گربه‌ها تکنیک جراحی این است که محل آسیب دیده را با فلپ ماهیچه‌ای می‌پوشانند که باعث کاهش تعداد اعمال جراحی‌های بعدی و سرعت دادن به زمان درمان زخم‌ها می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع جای خواب گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

در یک مطالعه مشخص شد که بانداژهای هیروکلوئید، زودتر از پماد فنی توئین و بانداژ ساده باعث التیام کامل زخم بستر می‌شود. همچنین استفاده از فاکتور رشد پایه فیبروبلاستی روند درمان زخم بستر گربه را سرعت می‌دهد. پوشاندن بیولوژیک سطح پوست در خصوص زخم‌های بستر عفونی از اهمیت زیادی برخوردار است. زنوگراف‌های خوک هم برای درمان زخم بستر گربه مفید است. درمان جراحی هم برای حذف بقایای نکروزه بافتی و کاهش بار باکتریایی استفاده شده و کم‌کم باعث بی‌حسی موضعی می‌شود. اگر عفونت باکتریایی نرم، استئومیلیت، لوکوسیتوز، تب یا باکتریمی ایجاد شود، باید از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید. داروهای موضعی مانند پراکسید هیدروژن، پوویدون آیوداین، مافنید استات برای درمان زخم بستر گربه مفید است. چرا که ممکن است به واسطه ایجاد سمیت سلولی موضعی، باعث مهار التیام زخم شود. سایر روش‌های پیشرفته درمانی عبارتند از تحریک الکتریکی موضع و پیوندهای بیولوژیک.

تحریک الکتریکی در درمان عوارض ثانویه مانند گرفتگی عضلانی، آتروفی ماهیچه‌ها و تغییر حجم آن‌ها به خاطر کاهش حرکت اندام‌ها نقش موثری دارد. همچنین اگر از پماد سیلور سولفادیازین در مراحل اولیه زخم‌های آلوده استفاده کنید، بار باکتریایی زخم کم می‌شود. از طرفی به نظر می‌رسد که پوویدون آیوداین در اینگونه زخم ها، بیش از نرمال سالین اثری ندارد که در زخم‌های بزرگ به خاطر جذب سیستمیک ید باعث مسمومیت کبدی و کلیوی می‌شود. ساده‌ترین روش اثبات شده در کاهش بار باکترایی زخم‌ها استفاده از تامپونه آغشته به سالین استریل در در فواصل زمانی 4 ساعت یکبار موثر است. از نظر تجربی آنتی بیوتیک‌های انتخابی عبارتند از کلیندامایسین و یکی از آمینوگلیکوزیدهای ضد سودوموناس‌ها هم مفید هستند.

یکی دیگر از روش‌های درمانی نوین استفاده از روش خلاء است. در این روش اطراف زخم بستر گربه را به وسیله فوم عایق‌بندی می‌کنند و توسط پمپ خلا روی آن قسمت فشار منفی ایجاد می‌کنند که باعث به جریان افتادن خون در این موضع می‌شود. لیزرهای سرد یا کم‌توان هم در محدوده نور قرمز یا مادون قرمز به واسطه اثر تحریک بیولوژیک می‌توانند باعث افزایش سرعت التیام زخم شوند. یکی دیگر از کارهایی که برای درمان زخم بستر گربه می‌توان انجام داد، استفاده از لامپ‌های حرارتی و گرم کردن موضع به واسطه افزایش جریان خون موضعی در اثر وازودیلاسیون متعاقب است که به التیام زخم بستر گربه کمک می‌کند.

پیشگیری از زخم بستر گربه

پماد و آنتی بیوتیک‌ها برای درمان زخم بستر گربه

اگر زخم بستر گربه‌ها در مراحل اولیه است و تنها شاهد تورم و تغییر رنگ بافت‌ها بوده‌اید، می‌توانید از پمادهای موجود در بازار برای ترمیم زخم برای حیوانات استفاده کنید. این پمادها از شدت گرفتن باکتری‌ها در محل آسیب دیده جلوگیری کرده و به ضدعفونی کردن محل آسیب دیده کمک می‌کنند. پمادهایی مانند سیلور سولفادیازین و یا تریا مسینولون ان ان برای بهبود زخم و کاهش تورم مناسب هستند. همچنین از این پمادها برای درمان زخم پوست گربه هم می‌توان استفاده کرد. اما ساده‌ترین روش اثبات شده برای درمان زخم بستر گربه‌ها در کاهش حجم باکتریایی زخم‌ها است که همان استفاده از تامپون‌های آغشته به سالین استریل است. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است که این عمل را هر چهار ساعت یک بار تکرار کنید و محل را استریل کنید.

  • پماد تتراسایکلین برای زخم بستر گربه

پماد تتراسایلکین یک پماد موضعی است که مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک در خود دارد و برای درمان عفونت‌های باکتریایی و همچنین درمان ناراحتی‌های پوستی از آن استفاده می‌شود. البته استفاده بیش از اندازه از این پماد برای درمان زخم با توجه به شدت زخم و همچنین عفونت محل آسیب دیده متغیر است. گاهی هم لازم است که در روز 3 تا 4 بار از آن استفاده شود. در استفاده از این پماد باید ابتدا محل آسیب دیده را به خوبی استریل کرده و با پارچه تمیز خشک کنید. سپس مقداری از پماد را روی محل بمالید. به یاد داشته باشید که حداکثر تا نیم ساعت بعد از استعمال پماد، اجازه ندهید که گربه محل را لیس بزند. حتی اگر لازم بود، روی محل را با یک بانداژ مناسب بپوشانید.

  • آنتی بیوتیک‌ها برای درمان زخم بستر گربه

از آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها یا پیشگیری از تکثیر آن‌ها استفاده می‌شود. برای درمان زخم‌های مختلف گربه‌ها از جمله زخم بستر آنتی‌بیوتیک‌های خاصی تولید می‌شود که می تواند برای درمان زخم بستر گربه مناسب باشد. پس با استفاده درست و بهینه از این آنتی‌بیوتیگ‌ها می‌توانید از بروز عفونت‌های باکتری‌ پیشگیری کنید البته نوع آنتی‌بیوتیک می‌تواند بر اساس تجربه دامپزشک انتخاب شود و اگر بهبودی حاصل نشد، آن را تغییر دهید. در این شرایط دامپزشک آنتی بیوتیک را انتخاب می‌کند که به خوبی بتوانید عفونت‌ها را از بین ببرید و درمان کنید اما اگر بعد از دوره نقاهت با درمان آنتی‌بیوتیک عفونت همچنان باقی ماند، لازم است که آزمایش‌های بیشتری انجام دهید تا دقیقا مشخص شود که چه نوع آنتی بیوتیکی باید برای درمان استفاده شود.

  • اسپری آنتی بیوتیک برای درمان زخم بستر در گربه‌ها

در کنار انواع آنتی بیوتیک‌ها و پمادهایی که برای درمان عفونت‌های حیوانات خانگی استفاده می‌شود، اسپری‌های آنتی بیوتیکی هم تولید شده‌اند که یکی از آسان‌ترین ابزار قابل استفاده برای درمان زخم‌ حیوانات خانگی از جمله گربه به شمار می‌روند؛ همچنین روند ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده را در حیوان سرعت می‌دهد. همانطور که آنتی بیوتیک‌ها برای سگ‌ها وجود دارند، برای گربه‌ها هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 درمان زخم دم گربه

 درمان زخم دم گربه

حیوانات خانگی ممکن است در اثر بازی یا دعوا دچار سوختگی یا صدمه یا زخم‌هایی در ناحیه دم خود شوند و بیماری‌های پوستی هم ممکن است این ناحیه را درگیر کند. دقت کنید که حتی زخم‌های جزئی و واکنش‌های کوچک گربه را هم نباید نادیده بگیرید و فورا باید معالجه آن‌ها را در برنامه خودتان قرار دهید. چرا که اگر به موقع اقدام نکنید، ممکن است که زخم روی دم عفونت کرده و در نهایت حتی باعث مرگ حیوان شود. پس استفاده به موقع آنتی‌بیوتیک‌ها را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید:  آموزش و شناخت زبان بدن گربه‌ها | معنی حرکات گربه‌ها چیست؟

پیشگیری از زخم بستر گربه

باید بدانید که بهترین درمان برای زخم بستر در گربه‌ها پیشگیری از آن است. پس با ایجاد شرایط مناسب برای حیوان خانگی خود احتمال ایجاد و بروز این عارضه را به حداقل برسانید. محل خواب یا استراحت گربه باید با ملافه‌های تمیز و نرم پوشانده شوند همچنین محل استراحت او باید همیشه خشک و استریل و تمیز باشد.

اگر حیوان نیاز دارد که مدت زمان طولانی نشسته باشد یا دراز بکشد، بهتر است یک تشک بادی یا تشک ارتوپدی برای او تهیه کنید و خودتان هر چند ساعت یک بار وضعیت بدن گربه را تغییر دهید. اگر گربه شما دچار معلولیت است، بهتر است که با استفاده از صندلی‌های چرخدار او را تکان دهید تا سنگینی، همیشه روی یک نقطه از بدن نباشد. برای مراقبت مداوم از حیوانات خانگی خود و درمان زخم‌ بستر در گربه‌ها باید وسایل زیر را همیشه در دست‌ررس داشته باشید.

  • ریش‌تراس یا قیچی
  • آب گرم
  • محلول ضدعفونی کننده زخم
  • پماد آنتی بیوتیک

مراحل شست‌وشو و پانسمان زخم حیوان خانگی

  1. حیوان خانگی را خودتان به کمک یک نفر دیگر مهار کنید. می‌توانید از پوزبند و محافظ گردن پلاستیکی هم استفاده کنید تا حیوان نتواند حرکات تهاجمی انجام دهد.
  2. در صورتی که زخم با مو پوشیده شده است، ابتدا موهای اطراف زخم را شیو کنید.
  3. برای تراشیدن مو از اطرف زخم می‌توانید با برس گربه موهارا شانه کنید و سپس از دستگاه ریش‌تراش استفاده کنید. همچنین اگر نگران هستید که پوست بدن حیوان را خراش بدهید، می‌توانید از قیچی یا تیغ یک‌بار مصرف هم استفاده کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شانه گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  1. ناحیه زخم و اطراف آن را با آب گرم بشویید و تمام بقایای قابل مشاهده را از بین ببرید. سپس یک پارچه تمیز و خشک، زخم را خشک کنید.
  2. برای ضد‌عفونی و تمیز کردن زخم از یک محلول ضدعفونی کننده مانند کلرهگزیدین استفاده کنید.
  3. در نهایت زخم را با پماد آنتی‌باکتریال یا هر نسخه دارویی دیگری که دارید، درمان کنید.
  4. حداقل تا 10 دقیقه اجازه ندهید حیوان به حال خودش باشد و زخم را لیس بزند. می‌توانید از یک بانداژ سبک استفاده کنید یا از محافظ گردن کمک بگیرید.
  5. روزانه دو یا سه بار زخم را با محلول ضدعفونی کننده تمیز کرده و پماد آنتی‌بیوتیک را تا زمان بهبودی روی زخم بمالید.
  6. اگر زخم در هر زمان بدتر شد یا در یک هفته زخم خوب نشد، باید به دامپزشک مراجعه کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *