دسته ها

آیا غذای خام برای سگ ضرر دارد؟

غذای خام برای سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سگ‌ها حیوانات خانگی بسیار دوست‌داشتنی هستند؛ از این‌رو وظیفه هر سرپرستی است که از رژیم غذایی مناسب سگ‌ها آگاه باشد و بایدها و نبایدهای رژیم غذایی سالم و اصولی را بداند. یکی از اساسی‌ترین چالش‌های بسیاری از سرپرستان درباره غذای خام برای سگ است. استفاده کردن یا نکردن از گوشت خام یکی از مهم‌ترین سؤالات در حوزه نگهداری سگ به شمار می‌آید. گروهی از افراد معتقدند غذای خام برای سگ ایده‌آل است، اما گروهی دیگر مخالف این نظر هستند. در این مقاله، این چالش بررسی شده است تا علاوه بر بحث درباره غذای خام برای سگ اطلاعات مفید دیگری هم در مورد رژیم غذایی مناسب سگ‌ها بیان شود.

بیشتر بخوانید:  راهنمای نکات مهم خرید غذای خشک

بایدها و نبایدهای غذای خام برای سگ

منظور از غذای خام گوشت پخته‌نشده‌ای است که به سگ‌ها داده می‌شود. سگ‌ها جانورانی گوشت‌خوار هستند که دستگاه گوارش آن‌ها طی مدت طولانی به‌گونه‌ای تکامل پیدا کرده است که از گوشت و فرآورده‌های آن به‌عنوان منبع انرژی استفاده کند. این مسئله در طبیعت و در بسیاری از سگ‌سانان وحشی مانند گرگ‌ها به‌خوبی دیده می‌شود، اما برای سگ‌هایی که به‌عنوان حیوان خانگی نگه‌داری می‌شوند نیز غذای خام ضرر دارد.

گوشت خام ممکن است حاوی باکتری‌های مضر مانند سالمونلا، E. coli و Listeria باشد که می‌توانند سبب مسمومیت غذایی در سگ‌ها و انسان‌ها شوند. علاوه بر این، ممکن است در گوشت خام انگل‌هایی مانند کرم‌های گرد باشند که می‌توانند سگ‌ها را بیمار کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

در ادامه برخی از خطرات مرتبط با غذای خام برای سگ آورده شده است:

  • مسمومیت غذایی

استفاده از غذای خام برای سگ مسمومیت‌ ایجاد می‌کند. علائم مسمومیت غذایی در سگ‌ها شامل استفراغ، اسهال، بی‌حالی و از دست دادن اشتهاست. در موارد شدید، مسمومیت غذایی می‌تواند کشنده باشد. بسیاری از انگل‌ها و باکتری‌هایی که در گوشت خام وجود دارند و سگ‌ها را آلوده می‌کنند، به انسان نیز منتقل می‌شوند.

  • انگل‌ها

گوشت خام ممکن است حاوی انگل‌هایی مانند کرم‌های گرد و قلاب‌دار باشد که می‌توانند سگ‌ها را بیمار کنند. انگل‌ها می‌توانند سبب طیف وسیعی از مشکلات سلامتی در سگ‌ها از جمله اسهال، استفراغ، کاهش وزن و کم‌خونی شوند. تخم این انگل‌ها به‌راحتی از طریق ادرار یا مدفوع سگ در محیط قرار می‌گیرد و منجر به آلودگی انسان خواهد شد.

  • کمبودهای تغذیه‌ای

استفاده از غذای خام برای سگ در طولانی مدت اصلاً گزینه خوبی نیست؛ زیرا رژیم‌های غذایی گوشت خام همیشه از نظر تغذیه‌ای متعادل نیستند. این امر می‌تواند سبب کمبودهای تغذیه‌ای در سگ‌ها و ایجاد مشکلاتی مانند مشکلات پوستی، مشکلات استخوانی و آسیب به اندام‌ها شود. دلیل این‌ها کمبود مینرال‌ها و ویتامین‌های ضروری در گوشت خام است و در طولانی مدت مانع رشد صحیح سگ شما می‌شود.

استفاده از غذای خام برای سگ ریسک زیادی دارد؛ بنابراین اگر به تغذیه سگ خود با رژیم غذایی گوشت خام فکر می‌کنید، مهم است قبل از انجام این کار با دامپزشک صحبت کنید. در این میان، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها از غذای خام برای سگ استفاده کرد. با این روش‌ها انگل‌های گوشت خام را غیرفعال می‌کنید. از جمله این روش‌ها فریز کردن گوشت خام قبل از تغذیه سگ است. اگر می‌خواهید از غذای خام برای سگ خود استفاده کنید، در ادامه چند نکته بیان شده است:

  • گوشت خام را از منبع معتبر خریداری کنید.
  • مطمئن شوید گوشت تازه‌ای تهیه می‌کنید.
  • از دامپزشک درباره استفاده از قرص‌های ضدانگل مشاوره بخواهید.
  • قبل از تغذیه سگ خود با گوشت، این ماده غذایی را به مدت حداقل 24 ساعت در فریزر قرار دهید. این روش منجر به غیر فعال شدن گروه زیادی از انگل‌های مشترک بین انسان و سگ می‌شود.
  • بعد از دست زدن به گوشت خام، دست‌های خود را با آب و صابون به‌خوبی بشویید.
  • هر سطحی که با گوشت خام تماس داشته است، از جمله پیشخوان، تخته برش و ظروف را ضدعفونی کنید.

همچنین استفاده از غذای خام برای سگ می‌تواند خطر آلودگی متقابل را افزایش دهد. باکتری‌های مضر از گوشت خام می‌توانند به سایر غذاها و سطوح آشپزخانه شما سرایت کنند. برای کاهش خطر آلودگی متقابل مهم است گوشت خام را از سایر غذاها جدا نگه دارید و تمام سطوحی را که با گوشت خام تماس داشته‌اند تمیز و ضدعفونی کنید.

بایدها و نبایدهای غذای خام برای سگ

رژیم غذایی سالم و مناسب سگ

بهترین رژیم غذایی برای سگ‌ها رژیمی است که از نظر تغذیه‌ای کامل و متعادل باشد و نیازهای فردی سگ شما را برآورده کند. این مورد ممکن است با توجه به سن، نژاد، سطح فعالیت و هرگونه بیماری سگ شما متفاوت باشد. به‌طورکلی، یک رژیم غذایی سالم برای سگ‌ها باید شامل موارد زیر باشد:

  • پروتئین

مهم‌ترین بخش رژیم غذایی سگ‌ها پروتئین است. پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت عضلانی ضروری و فراهم‌کننده انرژی است. منابع خوب پروتئین برای سگ‌ها شامل گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ است. همان‌گونه که اشاره شده بهتر است برای تأمین این پروتئین از گوشت آب‌پز استفاده کنید و از به‌ کار بردن گوشت خام برای سگ جلوگیری کنید تا از بسیاری از انگل‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است از طریق گوشت خام به سگ منتقل شود، جلوگیری کنید.

  • کربوهیدرات‌ها و فیبر

کربوهیدرات‌ها به سگ‌ها انرژی می‌دهند. منابع خوب این ماده برای سگ‌ها شامل غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و جو دوسر و همچنین میوه‌ها و سبزی‌هاست. این فیبر برای حرکت طبیعی دستگاه گوارش ضروری است.

  • چربی‌ها

چربی‌ها برای داشتن پوشش و پوست سالم مهم و فراهم‌کننده انرژی نیز هستند. منابع خوب چربی برای سگ‌ها شامل روغن ماهی، چربی مرغ و روغن نباتی است. چربی‌هایی که روی گوشت مرغ هستند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

این عناصر برای سلامت کلی ضروری هستند. غذای سگ باکیفیت باید حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز سگ شما باشد.

در یک رژیم اصولی باید از چه مواردی پرهیز کرد؟

علاوه بر این مواد مغذی ضروری، چند نکته دیگر وجود دارد که باید هنگام انتخاب رژیم غذایی برای سگ خود به آن‌ها توجه کنید:

  • از غذاهای فرآوری‌شده اجتناب کنید

غذاهای فرآوری‌شده اغلب حاوی چربی‌های ناسالم، قند و نمک زیادی هستند. همچنین ممکن است حاوی مواد مصنوعی مضر برای سگ‌ها باشند. از جمله این غذاها می‌توان به فست‌فودها و غذاهای رستورانی اشاره کرد. چنین غذاهایی شاید در ظاهر خوشمزه باشند، اما برای معده و دستگاه گوارش سگ طراحی نشده‌اند و اثرات زیان باری را برای این حیوان ایجاد می‌کنند.

  • از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده نکنید

درصورت امکان، غذایی را برای سگ انتخاب کنید که با مواد اولیه باکیفیت و کامل تهیه شده باشد؛ در این صورت مطمئن می‌شوید که سگ شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. برندهای زیادی به تولید غذای خشک پرداخته‌ و از مواد تازه و با کیفیت در تولیدات خود استفاده می‌کنند؛ مانند غذای سگ رویال کنین.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • از تغذیه با باقی‌‌مانده‌های غذا خودداری کنید

تکه‌های غذا که درحقیقت همان باقی‌مانده‌های غذایی هستند که در خانه برای مصرف سایر اعضای خانواده آماده شده‌اند، اغلب حاوی چربی‌های ناسالم، قند و نمک زیادی هستند. همچنین ممکن است حاوی موادی باشند که برای سگ‌ها سمی باشد؛ مانند پیاز، انگور، سیر و روغن‌های سرخ‌کردنی. چنین غذاهای همانند استفاده از غذای خام برای سگ می‌توانند بسیار مخاطره‌آمیز باشند.

اگر مطمئن نیستید کدام رژیم غذایی برای سگ شما مناسب است، با دام‌پزشک صحبت کنید. او می‌تواند به شما کمک کنند رژیم غذایی را انتخاب کنید که نیازهای فردی سگ شما را برآورده کرده و به آن‌ها کمک کند تا سالم و شاد بمانند.

رژیم غذایی سالم و مناسب سگ

نکات مهم برای تغذیه سگ رژیم غذایی سالم

  • مقدار توصیه‌شده از غذا را به سگ خود بدهید: غذا دادن بیش‌ازحد می‌تواند منجر به چاقی و بروز مشکلات متعددی مانند دیابت و آرتروز شود. کنسرو سگ از برندهای معتبر می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد؛ زیرا حجم کافی‌ از غذا را در اختیار سگ می‌گذارد.
  • در زمان‌های منظم به سگ خود غذا بدهید: این کار به تنظیم سطح قند خون آن‌ها و جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می‌کند.
  • در تمام ساعات به سگ خود آب تازه بدهید: سگ‌ها به‌ویژه اگر فعال هستند یا در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، باید هیدراته بمانند؛ از این‌‌‌‌رو استفاده از آب خنک و تازه در فصل تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار مهم و حیاتی است
  • وزن و وضعیت بدن سگ خود را کنترل کنید: اگر متوجه شدید سگ شما وزن اضافه یا کم می‌کند، با دامپزشک صحبت کنید.
بیشتر بخوانید:  راهکار های عادت دادن سگ به غذای خشک

سخن پایانی

در این مقاله، درباره استفاده از غذای خام برای سگ و مضرات این روش تغذیه مطالبی بیان شد. با پیروی از نکات گفته‌شده در این مقاله می‌توانید به سگ خود کمک کنید وزن سالم خود را حفظ کند و از عمری طولانی و زندگی سالم برخوردار شود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *