دسته ها

راهنمای نکات مهم خرید غذای خشک

نکات مهم خرید غذای خشک
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

نکات مهم خرید غذای خشک ، نامی آشنا برای هر سرپرست حیوان خانگی در دنیای امروز است. با گذشت دهه‌ها و پیشرفت علم دام‌پزشکی و نوآوری در صنایع مرتبط با آن، صنعت غذای حیوانات نیز پیشرفت چشمگیری داشته است؛ به گونه‌ای که غذای رایج در میان عموم صاحبان پت، از غذای خانگی به غذای خشک تغییر یافته است؛ چراکه غذاهای خانگی در عین سالم بودن و تازگی، معمولاً از نظر جدول ارزش غذایی متعادل و متوازن نیستند. در این مقاله به بررسی فواید و علل رواج غذای خشک در جامعه می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:  معرفی چند غذای مورد علاقه گربه

مزایای غذای خشک سگ و گربه

غذای خشک سگ و گربه که اغلب به‌عنوان کیبل (Kibble) شناخته می‌شود، فواید متعددی برای حیوانات خانگی و صاحبان آن‌ها دارد:

  1. آسانی و راحتی: نگهداری غذای خشک آسان است. این غذا ماندگاری طولانی‌تری در مقایسه با غذای مرطوب یا تازه دارد و برای صاحبان حیوانات خانگی راحت است.
  2. بهداشت دهان و دندان: برخی غذاهای خشک حیوانات خانگی به‌طور ویژه برای کمک به کاهش پلاک‌های دندانی ساخته شده‌اند و می‌توانند به سلامت بهتر دندان کمک کنند.
  3. تعادل تغذیه‌ای: غذاهای خشکه با کیفیت بالا برای تأمین تغذیه متعادل، حاوی ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی برای تأمین نیازهای غذایی حیوان خانگی شما فرموله شده است.
  4. مقرون به صرفه: به‌طورکلی غذای خشک مقرون به صرفه‌تر از غذای مرطوب یا تازه است و آن را به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی تبدیل می‌کند.
  5. کنترل حجم غذایی مصرف شده پت: اندازه‌گیری و کنترل مقدار وعده‌های غذایی (پرس) با غذای خشک آسان‌تر است و می‌تواند برای حفظ وزن سالم در حیوان خانگی شما مفید باشد.
  6. نگهداری آسان‌تر در مقایسه با غذای مرطوب: غذای خشک در مقایسه با غذای خیس یا خام سرو راحت‌تری دارد، محیط را کمتر آلوده می‌کند و برای نگهداری نیازی به یخچال ندارد.
  7. حفظ سلامت سیستم گوارشی: برخی غذاهای خشک برای تقویت هضم سالم، با افزودن فیبر و برای حمایت از سلامت روده فرموله شده‌اند.
  8. ماندگاری: ماندگاری طولانی مواد غذایی خشک به شما کمک می‌کند به‌صورت عمده این غذاها را تهیه کرده و برای مدت طولانی نگهداری کنید.
  9. تنوع فرمول‌های غذایی: بسیاری از برندهای غذای خشک حیوانات خانگی انواع مختلفی از فرمول‌ها را برای پاسخ‌گویی به مراحل مختلف زندگی، نژاد و نیازهای غذایی خاص ارائه می‌دهند.

توجه داشته باشید که همه برندها و فرمولاسیون‌های غذای خشک حیوانات خانگی از نظر کیفیت برابر نیستند؛ برای مثال، نمی‌توان کیفیت غذای سگ رویال کنین را با یک برند بی‌کیفیت و گمنام مقایسه کرد. مناسب بودن نوع برند، یکی از نکات مهم خرید غذای خشک است. هنگام انتخاب غذای خشک برای حیوانات خانگی، به‌دنبال محصولاتی با مواد اولیه باکیفیت باشید. با دامپزشک خود مشورت کنید و نیازهای غذایی حیوان خانگی خود و هرگونه آلرژی یا حساسیتی را که ممکن است داشته باشد در نظر بگیرید. هیدراتاسیون نیز ضروری است؛ بنابراین مطمئن شوید حیوان خانگی شما همیشه به آب شیرین دسترسی دارد؛ به‌ویژه اگر در درجه اول غذای خشک می‌خورد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

نکات مهم خرید غذای خشک

هنگام خرید غذای خشک حیوانی، چه برای سگ، غذای گربه یا سایر حیوانات خانگی، چندین نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  1. مرحله زندگی: یکی از نکات مهم خرید غذای خشک مناسب بودن این غذا برای مرحله زندگی حیوان خانگی شماست (برای مثال مرحله توله‌سگ، بزرگ‌سال یا سالمند) تا مطمئن شوید آن‌ها تعادل مناسبی از مواد مغذی را برای سن خود دریافت می‌کنند.
  2. توجه به نوع گونه: مطمئن شوید برای گونه خاصی (مانند سگ یا گربه) که به آن غذا می‌دهید، غذا می‌خرید؛ زیرا هرگونه نیازهای غذایی متفاوتی دارد.
  3. مواد تشکیل‌دهنده: لیست مواد تشکیل‌دهنده یکی دیگر از نکات مهم خرید غذای خشک است که باید به آن توجه کرد. غذاهای خشک با کیفیت بالا باید دارای منبع پروتئین باشند؛ بنابراین از غذاهای حاوی محصولات جانبی یا افزودنی‌های مصنوعی خودداری کنید.
  4. چربی: چربی غذا باید برای انرژی مورد نیاز حیوان خانگی شما کافی باشد. سطح فعالیت حیوان خانگی خود را در نظر بگیرید و برای راهنمایی با دامپزشک خود مشورت کنید.
  5. کربوهیدرات‌ها: اگرچه سگ‌ها و گربه‌ها به مقداری کربوهیدرات نیاز دارند، مراقب محصولات با کربوهیدرات بالا باشید. همچنین غلات کامل و منابع فیبر مانند برنج قهوه‌ای یا سیب‌زمینی شیرین را برای آن‌ها تهیه کنید.
  6. آلرژی‌ها و حساسیت‌ها: اگر حیوان خانگی شما آلرژی یا حساسیت غذایی دارد، محصولی را انتخاب کنید که حساسیت‌زا نیست. این غذاها اغلب ترکیبات محدودی دارند تا آلرژن‌های احتمالی را به حداقل برسانند.
  7. رژیم‌های غذایی ویژه: اگر حیوان خانگی شما نیازهای غذایی خاصی مانند مدیریت وزن، مشکلات کلیوی یا دیابت دارد، درباره رژیم‌های غذایی تخصصی آن با دام‌پزشک خود مشورت کنید.
  8. برند معروف: محصولات را از برندهای معتبر و شناخته‌شده مواد غذایی حیوانات خانگی انتخاب کنید. تاریخچه شرکت، کنترل کیفیت و تاریخچه محصول را بررسی کنید؛ برای نمونه، غذای سگ تولیدی توسط برند رویال کنین، منبعی مفید برای مصرف است.
  9. دستورالعمل‌های تغذیه: برای جلوگیری از تغذیه بیش‌ازحد یا کم دستورالعمل‌های تغذیه را رعایت کنید. مقدار را براساس سطح فعالیت حیوان خانگی و نیازهای فردی خود تنظیم کنید.
  10. با دام‌پزشک مشورت کنید: اگر حیوان خانگی شما مشکلاتی در سلامتی یا نیازهای غذایی خاصی دارد، با دام‌پزشک خود مشورت کنید تا توصیه‌های شخصی درباره نکات مهم خرید غذای خشک ارائه دهند.
  11. بسته‌بندی و ذخیره‌سازی: بسته‌بندی‌هایی را بررسی کنید که غذا را تازه نگه می‌دارد و درب آن‌ها بسته می‌شود. غذای خشک را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا تازگی خود را حفظ کند.

با در نظر گرفتن این عوامل و مشورت با دام‌پزشک خود، می‌توانید هنگام انتخاب غذای خشک حیوانی که با نیازهای تغذیه‌ای حیوان خانگی شما مطابقت دارد و به سلامت و شادی‌اش کمک می‌کند، تصمیم آگاهانه بگیرید.

نکات مهم خرید غذای خشک

راهنمای نگهداری از غذای خشک

پس از بررسی نکات مهم خرید غذای خشک، باید نکاتی را برای نگهداری محصول خریداری‌شده در نظر بگیرید. نگهداری مناسب از غذای خشک برای حفظ کیفیت، تازگی و سلامت مواد غذایی ضروری است. در ادامه به معرفی و شرح تعدادی از کارآمدترین روش‌ها در این زمینه می‌پردازیم:

  1. ظروف مناسب انتخاب کنید: از ظروف دربسته شیشه‌ای، پلاستیکی یا فلزی برای نگهداری غذاهای خشک خود استفاده کنید. سطل‌های پلاستیکی و کیسه‌های مناسب گزینه‌هایی هستند که معمولاً استفاده می‌شوند.
  2. برچسب زدن به ظروف: محتویات و تاریخ خرید یا انقضا را به‌وضوح روی هر ظرف یادداشت کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا سریع محتویات داخل کیسه را شناسایی و چک کنید.
  3. خشک نگه داشتن غذا: رطوبت دشمن ذخیره مواد غذایی خشک است. غذاها را در جای خشک و خنک و دور از هرگونه منبع رطوبت نگهداری کنید.
  4. کابینت یا انباری: کابینت و انباری (درصورت خرید کلی و به مقدار زیاد) محلی ایده‌آل برای بیشتر غذاهای خشک است؛ به شرطی که از نور مستقیم خورشید، منابع گرما و رطوبت بیش‌ازحد دور باشد. از نگهداری مواد غذایی روی زمین برای جلوگیری از آلودگی خودداری کنید.
  5. کنترل دما: سعی کنید محل نگهداری را در دمای پایدار نگه دارید. گرما یا سرمای شدید می‌تواند بر کیفیت غذای خشک شما تأثیر بگذارد. در حالت ایده‌آل، دما باید بین 10 تا 21 درجه سانتی‌گراد باشد.
  6. بررسی آفات: به‌طور منظم غذاهای خشک ذخیره‌شده را از وجود آفاتی مانند حشرات یا جوندگان بررسی کنید. می‌توانید از ظروف و تله‌های ضد آفات استفاده کنید.

با پیروی از این دستورالعمل‌ها می‌توانید اطمینان مطمئن شوید غذاهای خشک شما برای مدت طولانی تازه، ایمن و خوش‌طعم باقی می‌مانند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چه زمانی به حیوان خانگی غذای خشک بدهیم؟

به‌طورکلی برای سگ‌ها می‌توان از 3 ماهگی، تغذیه با غذای خشک را آغاز کرد (طبیعتاً تا پیش از آن تغذیه سگ باید شیر باشد). باید توجه کرد که شروع مصرف غذای خشک پیش از این زمان یا مصرف نکردن آن از 3 ماهگی به بعد، می‌تواند عوارضی داشته باشد؛ برای مثال، مصرف غذای خشک پیش از زمان مذکور، می‌تواند سبب آسیب به دستگاه گوارش شود. همچنین در این زمان، رشد دستگاه گوارش و دیگر اندام‌ها کامل نشده است.

درباره گربه، شرایط کمی متفاوت است. گربه‌ها می‌توانند از 3 هفتگی غذای خشک بخورند؛ البته نه هر غذای خشکی! بلکه غذای خشک ویژه سن خود. برای گربه‌ها نیز اهمیت زمان شروع مصرف غذای خشک مانند سگ‌ها وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

میزان مصرف غذای خشک

زمان و دفعات تغذیه حیوان با غذای خشک به سن، گونه و نیازهای فردی حیوان خانگی شما بستگی دارد. در ادامه چند دستورالعمل کلی برای تغذیه با غذای خشک سگ و گربه آورده شده است:

سگ‌ها

توله سگ‌ها: توله‌ها معمولاً بیشتر از سگ‌های بالغ نیاز به غذا خوردن دارند. می‌توانید تا حدود 6 ماهگی سه تا چهار بار در روز به آن‌ها غذا بدهید. سپس می‌توانید این میزان را به دو وعده غذایی در روز تبدیل کنید.

سگ‌های بالغ: بیشتر سگ‌های بالغ با دو وعده غذایی در روز عملکرد خوبی دارند؛ با این حال برنامه دقیق می‌تواند بسته به ترجیحات سگ شما و برنامه روزانه شما متفاوت است. برخی سگ‌ها ممکن است با یک وعده غذایی زیاد خوب عمل کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است دو وعده غذایی کوچک‌تر را ترجیح دهند.

سگ‌های مسن: با افزایش سن سگ‌ها، متابولیسم آن‌ها ممکن است کند شود و به کالری کمتری نیاز داشته باشند؛ پس مقدار و زمان وعده‌های غذایی آ‌‌ن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که نیازهای غذایی آن‌ها را برآورده کند.

چه زمانی به حیوان خانگی غذای خشک بدهیم

گربه‌ها

بچه گربه‌ها: بچه گربه‌ها در مقایسه با گربه‌های بالغ نیاز به انرژی بیشتری دارند؛ بنابراین معمولاً نیازمند تغذیه بیشتر هستند. بچه گربه‌ها را می‌توان تا حدود 6 ماهگی با سه تا چهار وعده غذایی کوچک در روز تغذیه کرد.

گربه‌های بالغ: بیشتر گربه‌های بالغ با دو وعده غذایی در روز خوب عمل می‌کنند، اما برخی ممکن است وعده‌های غذایی کمتر و مکرر را ترجیح دهند. برخی از صاحبان گربه از تغذیه‌کننده‌های خودکار برای توزیع مقدار غذای خشک در فواصل زمانی معین استفاده می‌کنند.

گربه‌های مسن: با افزایش سن گربه‌ها، نیازهای غذایی آن‌ها ممکن است تغییر کند و به کالری کمتری نیاز داشته باشند. مقدار و زمان وعده‌های غذایی آن‌ها را برای سازگاری با این تغییرات تنظیم کنید.

پیروی از دستورالعمل‌های ارائه‌شده در بسته‌بندی غذای خشک مخصوص حیوان خانگی شما بسیار مهم است؛ زیرا اغلب شامل توصیه‌هایی براساس وزن و سن حیوان خانگی شماست. علاوه بر این، برای مشاوره شخصی با دامپزشک خود مشورت کنید؛ زیرا برخی از حیوانات خانگی ممکن است نیازهای غذایی خاص یا ملاحظات بهداشتی داشته باشند که به برنامه غذایی متفاوتی نیاز دارد.

هنگام غذا دادن به حیوان خانگی خود با غذای خشک، مطمئن شوید همیشه به آب شیرین دسترسی دارید. همچنین وزن و وضعیت بدن حیوان خانگی خود را زیر نظر داشته باشید. مقدار غذا و برنامه تغذیه را درصورت نیاز تنظیم کنید تا از تغذیه بیش‌ازحد یا کم تغذیه جلوگیری کنید.

چگونه حیوان خانگی خود را به خوردن غذای خشک عادت بدهیم؟

عادت دادن حیوان خانگی به خوردن غذای خشک، به‌ویژه اگر به غذاهای مرطوب یا مختلف عادت داشته باشد، به‌تدریج صورت می‌گیرد. در ادامه مراحلی بیان شده است که به حیوان خانگی شما کمک می‌کند غذای خشک مصرف کند:

  1. انتخاب برند خوش‌طعم و باکیفیت
  2. افزودن تدریجی غذای خشک به رژیم غذایی و مخلوط کردن غذاها: با مخلوط کردن مقدار کمی از غذای خشک جدید با غذای فعلی حیوان خانگی خود شروع کنید (با نسبت 75 درصد غذای قدیمی به 25 درصد غذای جدید). به‌تدریج، طی چند روز تا یک هفته، نسبت غذای خشک جدید را افزایش و در عین حال غذای قدیمی را کاهش دهید. این انتقال آهسته به حیوان خانگی شما کمک می‌کند تا بدون ناراحتی گوارشی به طعم و بافت غذای خشک عادت کند.
  3. یک برنامه غذایی ثابت داشته باشید (وعده‌های غذایی در زمان‌های مشخص و ثابتی از روز).
  4. اضافه کردن آب گرم: مخلوط کردن مقدار کمی آب گرم با غذای خشک می‌تواند عطر غذا را تقویت کرده و آن را جذاب‌تر کند.
  5. کمک گرفتن از غذای تشویقی
  6. صبور باشید و ناامید نشوید!
بیشتر بخوانید:  آشنایی با تفاوت غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم به بررسی و بیان نکات مهم خرید غذای تشویقی سگ و نگهداری و مصرف آن‌ها بپردازیم. به همین منظور مطالبی برای افزایش آگاهی شما درباره غذای خشک و خرید آن بیان شد. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *