دسته ها

راه تشخیص و درمان کنل کاف سگ | علائم کنل کاف سگ

کنل کاف سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

انسان‌ها تنها موجوداتی نیستند که علائمی مثل سرفه از خود نشان می‌دهند، بلکه سگ‌ها نیز می‌توانند علائم سرفه را تجربه کنند که به آن کنل کاف سگ گفته می‌شود. در واقع یکسری باکتری یا ویروس در سگ‌ها این مشکل را ایجاد می‌کنند که علائم مختلفی نیز دارد. با این حال این بیماری درمان‌هایی دارد که با انجام به‌موقع آن‌ها می‌توانید حیوان خود را نجات دهید و عفونت kennel cough را که این مشکل را برای سگ شما ایجاد می‌کند، کاهش دهید و درمان کنید. در ادامه با این درمان‌ها آشنا می‌شویم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بیماری کنل کاف سگ چیست؟

بیماری کنل کاف سگ Kennel Cough یک بیماری شایع و واگیردار بین سگ‌ها است که باعث ایجاد عفونت در نای و ریه سگ‌ها می‌شود. نام این بیماری معنی «سرفه سگ دونی» دارد و علت این نام‌گذاری این است که بیماری کنل کاف بیشتر در جاهایی که پرورش سگ صورت می‌گیرد، به چشم می‌خورد. البته این بیماری را با نام سرفه‌ی لانه‌ای سگ هم می‌شناسند.

بیماری کنل کاف سگ در همه دنیا رایج است و احتمال این که یک سگ در طول زندگی خود یک بار به این بیماری دچار شود، بسیار زیاد است. سگ‌ها در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، اما سگ‌های خیلی جوان یا مسن و سگ‌هایی که ضعیف هستند با سیستم ایمنی پایین، راحت‌تر به این بیماری گرفتار می‌شوند. میکروارگانیسم‌های مختلف و زیادی می‌توانند بیماری کنل کاف سگ را ایجاد کنند که هم ویروس هستند هم باکتری.

Kennel Cough

باکتری‌ها و ویروس‌های عامل بیماری کنل کاف سگ

  • باکتری بوردتلا برونشی‌سپتیکا

علت اصلی ابتلا به این بیماری مشخص است. این باکتری به‌طور مستقیم از طریق تماس یا حتی از طریق هوا می‌تواند انتقال یابد. سپس باکتری در بدن تکثیر می‌شود و شروع به ایجاد علایم می‌کند و درنتیجه سرفه‌های شدیدی در سگ دیده خواهد شد.

  • ویروس پارا آنفلوانزا تیپ 3

این ویروس، ویروس اصلی بیماری کنل کاف سگ است که سلول‌های مخاطی دستگاه تنفسی سگ را درگیر می‌کند و ممکن است حتی به نای هم آسیب برساند. اگر این بیماری به‌درستی درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد بیماری تراکئو برونشیت شود. این ویروس، همان ویروسی است که باعث ابتلای سگ‌ها به بیماری دیستمپر سگ هم می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آیا آنفولانزای سگ همان سرماخوردگی است؟ + علائم و راه های درمان آنفولانزای سگ
  • ویروس آدنوویروس تیپ 2

این ویروس که خیلی قوی است، می‌تواند به ریه حیوان نفوذ کند و به آن آسیب بزند. این ویروس عامل ایجاد سرماخوردگی معمولی و هپاتیت در سگ‌ها نیز است. خوشبختانه این نوع از ویروس خیلی شایع نیست. توجه داشته باشید که اگر بیش از یک سگ دارید، سریعا سگ بیمار را از باقی سگ‌ها جدا کنید، زیرا این بیماری واگیردار و مسری است و می‌تواند همه سگ‌های شما را درگیر کند.

نشانه‌ها و علائم کنل کاف در سگ

سگ‌هایی که دچار سرفه‌ی لانه‌ای سگ یا همان کنل کاف سگ می‌شوند، علائمی مثل سرفه خشک همراه با استفراغ، تب خفیف، خلط، ضعف، بی‌حالی و کاهش فعالیت و گرفتگی صدا را از خود نشان می‌دهند. علائم دیگر بیماری کنل کاف سگ، شامل آبریزش از بینی، عطسه و از دست دادن اشتهای سگ است. سرفه‌های این بیماری بسیار شدید هستند و اکثرا با صدای خس خس همراه‌اند.

البته رایج‌ترین علائم بیماری kennel Cough که باید به آن دقت کنید، شامل مواردی چون استفراغ به حالت مایع با رنگی روشن است که به علت سوءهاضمه ایجاد نشده، همچنین تولید یکسری صدا و حرکاتی شبیه به خفگی در سگ‌ها دیده خواهد شد که درواقع این همان حالت سرفه کردن است.

اگر سگ ما مبتلا به کنل کاف شد، چه کنیم؟

اولین کار بعد از آن که فهمیدید حیوان شما به کنل کاف مبتلا شده، جدا کردن سگ بیمار از باقی حیوانات در خانه است تا تحت درمان قرار گیرد و درمان شود؛ بنابراین حواستان باشد که این بیماری به‌شدت مسری است و می‌تواند حیوانات دیگر شما را نیز درگیر کند.

بعد از جدا کردن سگ بیمار باید به درمان او بپردازید، از آن جایی که این بیماری به بافت‌های تنفسی مثل نای و ریه حمله می‌کند و آنتی‌بیوتیک‌ها به‌سختی به این بخش‌ها نفوذ می‌کنند، روند درمان بیماری می‌تواند کمی طولانی باشد و حدود 7 تا 14 روز در نظر گرفته می‌شود. شانس درمان این بیماری در سگ‌ها خیلی زیاد است، ولی مهم‌ترین چیز در درمان موثر، تشخیص سریع بیماری و درمان به‌موقع آن خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم میکروارگانیسم‌های مختلف و متنوعی در ایجاد این بیماری مسئول هستند، اما واکسن تولید شده برای این بیماری فقط روی نوع بوردتلا تاثیرگذار است و روی باقی عوامل بیماری‌زا تاثیر چندانی نخواهد داشت؛ بنابراین نمی‌شود سگ‌ها را در برابر این بیماری، به‌طور کامل واکسینه کرد.

دارو و درمان کنل کاف در سگ

درمان بیماری کنل کاف سگ به موارد مختلفی بستگی دارد. شما از وقتی که تشخیص دادید سگ‌تان بیمار شده، مدام او را تحت نظر بگیرید تا بی‌حال نشود و مطمئن باشید که می‌تواند به‌خوبی نفس بکشد و غذا بخورد. چک کردن سگ در این حالت از اهمیت زیادی برخوردار است تا مطمئن شوید همه‌چیز عادی به نظر می‌رسد و چیز غیرطبیعی از بینی او خارج نمی‌شود.

اگر هر علائم غیرعادی مشاهده کردید، بهتر است سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. به ‌احتمال ‌زیاد او به شما آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل آزیترومایسین را پیشنهاد می‌دهد تا عفونت باکتریایی را از بین ببرد. البته توجه کنید که این دارو حتما باید از طرف دامپزشک تجویز شود.

اکثرا سگ‌های زیر شش ماه در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند تا سگ‌های بالغ و مسن‌تر، به همین علت بلافاصله پس از مشاهده علائم بیماری، مراجعه به دامپزشک لازم و ضروری است. دامپزشکان در این زمینه می‌توانند داروهایی را برای رفع سرفه تجویز نمایند، البته ما در این‌جا چند روش درمان خانگی سرفه را ذکر خواهیم کرد.

توجه داشته باشید تجویز داروهای انسانی برای حیوانات باید حتما توسط دامپزشک صورت گیرد تا مقدار مشخصی که از آن باید استفاده کنید را برای شما تعیین کند؛ زیرا در این شرایط مقدار و اندازه داروی تجویزی خیلی اهمیت دارد.

سرفه لانه ای سگ

درمان سرفه کنل کاف سگ Kennel Cough

  • پراکسید هیدروژن

از این ماده برای ضدعفونی کاسه آب استفاده کنید. سپس سه قطره پراکسید هیدروژن 3 درصد را با دو قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید و به سگ بیمار خود دهید. این محلول خاصیت ضدعفونی‌کنندگی قوی دارد. با این روش می‌توانید سرفه‌های سگ را کاهش دهید و کنترل کنید. همچنین می‌توانید مقداری از محلول را بردارید و با آن دندان‌های سگ خود را مسواک بزنید، این کار هم در کاهش سرفه‌ها تاثیر فراوانی دارد.

  • عسل

عسل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار قوی دارد و می‌تواند در دفع بیماری موثر باشد. یک قاشق چای‌خوری عسل را به سگ خود بدهید و این کار را سه بار در روز تکرار کنید. همچنین می‌توانید عسل را همراه مقداری آب گرم به او بدهید.

  • نعناع تند

دم‌نوش نعناع برای حیوان خود تهیه کنید و کمی عسل به آن اضافه کرده و با استفاده از قطره‌چکان، این دارو را هر چند ساعت یک‌بار به سگ خود بدهید. این کار برای کنترل سرفه‌ها و روند بهبود بیماری بسیار مناسب است.

  • اجتناب از داروهای مهارکننده سرفه

ممکن است فکر کنید که داروهای مهارکننده سرفه می‌توانند در درمان سرفه سگ شما موثر باشند، اما این کار باعث افزایش خلط می‌شود. برای شرایطی که سرفه‌های او خیلی آزاردهنده و شدید شد، می‌توانید از داروهای ملایم ضد سرفه کودک استفاده کنید تا آسیبی به حیوان وارد نشود.

  • هوای گرم و مرطوب

برای درمان سرفه خشک سگ تا جایی که می‌توانید محیط را گرم و مرطوب نگه‌دارید. برای انجام این کار می‌توانید از دستگاه مرطوب‌کننده و بخار ساز خانگی استفاده کنید.

  • استراحت

استراحت مهم‌ترین نکته در درمان بیماری کنل کاف سگ است. اگر سگ شما سرفه‌های شدیدی دارد بهتر است سطح تمرینات او را کاهش دهید تا استراحت بیشتری داشته باشد. استراحت کافی به بهتر اثر کردن داروها و روند بهبود کمک می‌کند.

  • دوری از دود سیگار

در دوران بیماری سگ خود، سعی کنید او را از محیط‌هایی که آلوده به دود سیگار هستند دور کنید، زیرا برای او خطرناک است و امکان دارد باعث تشدید بیماری سگ شما شود.

  • ویتامین C

طی این مدت از مکمل‌های ویتامین C  در رژیم غذایی سگ خود استفاده کنید، زیرا می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی سگ شما شود که برای مقابله با بیماری به آن نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:  شناخت غذاهای آلرژی زا در سگ + علائم آلرژی در سگ و راه‌‎های درمان آن

آیا می‌توان از بیماری کنل کاف سگ پیشگیری کرد؟

همان‌طور که گفتیم واکسنی که برای این بیماری طراحی شده، برای باکتری بوردتلا که شایع‌ترین عامل بیماری کنل کاف سگ است، ساخته شده و نمی‌تواند حیوان شما را از ابتلا به سایر عوامل این بیماری، ایمن سازد، اما با این حال علاوه‌بر واکسن راه‌های دیگری برای پیشگیری وجود دارد.

انجام مراقبت‌های روزانه از سگ‌ها، شرکت سگ‌ها در برنامه‌های ورزشی مربوط به آن‌ها، غذای سالم سگ که کمک زیادی به سیستم ایمنی می‌کند. دور نگه‌داشتن آن‌ها از گروه‌های بزرگی که ممکن است آن‌ها را مبتلا کند، یکسری از راه‌های پیشگیری برای این بیماری به شمار می‌آیند.

سخن آخر

در این مقاله به بیماری کنل کاف سگ پرداختیم که بسیار رایج است و می‌توانند تعداد زیادی سگ را به‌طور هم‌زمان درگیر کند، زیرا به‌شدت مسری در نظر گرفته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم علاوه‌بر واکسیناسیون سگ خود، یکسری موارد دیگر هم خودتان برای پیشگیری از ابتلای حیوان رعایت کنید. اگر هم تشخیص دادید که سگ شما مبتلا شده، می‌توانید از راهکارهای درمانی که ذکر کردیم استفاده کنید تا درمان موثر و مفیدی داشته باشید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *