دسته ها

آیا آنفولانزای سگ همان سرماخوردگی است؟ + علائم و راه های درمان آنفولانزای سگ

آنفولانزای سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

با کاهش دما و تغییر فصل، همواره افراد یک خانواده یا یک دفتر کاری ممکن است دچار آنفولانزا شوند. با این حال فقط انسان‌ها نیستند که آسیب می‌بینند، سگ‌ها نیز مستعد ابتلا به آنفولانزای سگ هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات در خصوص بیماری آنفولانزلای سگی آشنا کنیم تا بتوانید موارد پیشگیرانه را درست رعایت کنید. هم چنین از علائم و نکات مراقبتی کلیدی در دوره بیماری مطلع شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آنفولانزای سگ چیست؟

بیماری آنفولانزای سگی در سگ‌ها نسبتا شایع است و شبیه سرماخوردگی در انسان است؛ نکته‌ای که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید از سگ خود آنفولانزا بگیرید و برعکس. ویروس آنفولانزای سگ عمدتا بر سیستم تنفسی سگ تاثیر می‌گذارد و در صورتیکه جدی گرفته نشود، می‌تواند برای سگ شما خطرناک باشد. از آنجایی که این ویروس مسری است، می‌تواند به سرعت گسترش پیدا کند؛ زیرا اکثر سگ‌ها در برابر بیماری آنفولانزای سگ مصونیت ندارند، مگر اینکه واکسینه شوند. سگ‌ها می توانند از تماس نزدیک با سگ‌های دیگر، از طریق کاسه غذا و اسباب بازی‌های مشترک و قطرات معلق در هوا دراثرعطسه، سرفه و پارس، به این بیماری مبتلا شوند. همه نژادها و سنین سگ‌ها مستعد ابتلا به این ویروس هستند و تقریباً همه سگ‌هایی که در معرض این ویروس قرار می‌گیرند به آن مبتلا می‌شوند.

 

بیماری آنفولانزای سگ

نشانه‌ها و علائم آنفولانزای سگ چه چیزهایی هستند؟

آنفولانزای سگی نوع  A به دو گونه H3N2 و H3N8 تقسیم‌بندی می‌شود که بر سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد و بسیار مسری است اما برای هر دو گونه آن واکسن وجود دارد.

آنفولانزای سگی علائم متعددی دارد که صاحبان این حیوانات باید از آن مطلع باشند. موارد این آنفولانزا از نوع خفیف تا نوع شدید آن متغیر است. برخی سگ‌ها ممکن است بسیار مریض شوند در حالی که برخی دیگر می‌توانند بدون بیماری با ویروس مبارزه کنند. برخلاف آنفولانزای انسانی فصلی نیست. در طول سال مراقب نشانه های زیر در سگ باشید:

  • سرفه (مرطوب و خشک)
  • عطسه کردن
  • ترشحات بینی ( چرکی یا غیر چرکی)
  • آبریزش چشم
  • تب
  • بی‌حالی
  • مشکل در تنفس
  • بی‌اشتهایی

علائم آنفولانزای سگ شبیه علائم سرفه لانه است. در صورت مشاهده نشانه‌های ویروس با دامپزشک صحبت کنید. بیش‌تر موارد بیماری آنفولانزا در سگ خفیف است، اما موارد شدید نیز ممکن است رخ دهد. در چنین مواردی، سگ‌ها به پنومونی، مشکل در تنفس و تب بالا دچار می‌شوند. در نوع خفیف، سگ‌ها عموما سرفه‌های مرطوب و ترشحات بینی دارند؛ در توله سگ‌ها گاهی سرفه‌های خشک مشاهده می‌شود. سگ‌های مبتلا به آنفولانزای شدید به سرعت علائم خود را نشان می‌دهند و تب آن‌ها بیش از 104 درجه فارنهایت است. سگ‌ها در این موارد ممکن است به ذات الریه یا سایر عفونت‌های ثانویه نیز مبتلا شوند؛ هم‌چنین سگ‌ها ممکن است خون سرفه کنند. علائم بیماری آنفولانزای سگ، بین 10 تا 30 روز طول می‌کشد. خوشبختانه، میزان مرگ و میر در این نوع بیماری نسبتا پایین است و کمتر از 10 درصد موارد ابتلا منجر به مرگ می‌شود.

 

تفاوت آنفولانزای سگی و سرماخوردگی

علائم مربوط به آنفولانزای سگ با انواع ویروس‌ها و عفونت‌های باکتریایی، که شبیه سرماخوردگی معمولی در انسان است، تفاوت دارد. برخی از انواع این بیماری‌ها شامل آدنو ویروس سگ نوع 2، ویروس پارا آنفولانزای سگ و کرونا ویروس تنفسی سگ است.

علائم سرماخوردگی سگ شامل عطسه، سرفه، آبریزش از چشم، احتقان، آبریزش بینی و رفتار غیر معمول سگ شما مانند بی‌حالی است. با علائم سرماخوردگی خفیف ممکن است مجبور نباشید به مطب دامپزشک مستقیما مراجعه کنید و می‌توانید بیماری را در خانه درمان کنید. اگر سگ شما هنوز فعال است و به طور معمول غذا و مایعات مصرف می‌کند، ممکن است دامپزشک به شما بگوید که درمان خانگی را امتحان کنید.این‌گونه درمان‌های خانگی سگ شبیه مراقبت از فردی است که سرماخورده است. سگ خود را تشویق کنید تا استراحت کند، آب بنوشد و غذا بخورد. آبریزش چشم و بینی آن‌ها را با یک پارچه مرطوب یا دستمال‌های مخصوص پاک کنید. دستمال های مرطوب چون PH متعادل و ملایم برای پوست‌های حساس است، برای این کار مناسب‌تر است. نکته مهمی که وجود دارد این‌ است که بدون مشورت اولیه با دامپزشک، به سگ داروی سرماخوردگی یا ضد سرفه ندهید. اگر هر زمان علائم سرماخوردگی سگ شما بدتر شد، سگ معمولا خوردن و آشامیدن را متوقف می‌کند. اگر سگ در تنفس خود دچار مشکل باشد یا طی دو هفته بهبود پیدا نکند، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:  غذاهای مفید برای سگ کدامند؟ + معرفی بهترین مارک‌های غذا

آیا دارو و درمان علائم آنفولانزای سگ وجود دارد؟

در واقع هیچ درمانی برای بیماری  آنفولانزا در سگ وجود ندارد و تنها مراقبت‌های درمانی پشتیبانی کننده و حمایتی، بهترین راهی است که دامپزشک می‌تواند برای راحت‌تر طی کردن بیماری و روند بهبودی تجویز کند. برخی از سگ‌ها ممکن است به مراقبت‌هایی مانند مصرف مایعات و یا استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش تب نیاز داشته باشند. دامپزشک هم‌چنین در فرایند درمان به شما کمک می‌کند تا برنامه تغذیه‌ای مناسب سگ تهیه کنید، ویا ممکن است آنتی بیوتیک‌هایی را برای درمان عفونت های ثانویه باکتریایی تجویز کند. دامپزشک هم‌چنین بسته به نوع ویروسی که سگ شما به آن مبتلا می‌شود، روش‌های مناسب قرنطینه برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای سگ را توصیه می‌کند و می‌تواند اطلاعاتی درباره محلول‌های ضدعفونی کننده برای استفاده در خانه برای از بین بردن ویروس در اختیار شما قرار دهد.

در صورت مشاهده علائم ویروس، بهتر است سریعا با دامپزشک تماس بگیرید تا به او اطلاع دهید که سگ شما علائم عفونت تنفسی را دارد. به دلیل اینکه بیماری آنفولانزای سگ و سرفه لانه، هر دو بسیار بین سگ‌ها مسری هستند، دامپزشک در صورت دانستن این علائم از قبل، ممکن است از شما بخواهد تا سگ خود را تا زمان ویزیت، بیرون از اتاق انتظار مطب نگه دارید تا از انتقال بیماری به سایر بیماران اتاق جلوگیری شود. اگر سگ شما از قبل بیماری خاصی مانند بیماری کلیوی یا قلبی دارد، نیاز به مراقبت‌های پرستاری فراوان دارد تا از دوران بیماری عبور کند.

 

 

آنفولانزای سگی چیست

غذا برای آنفولانزای سگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

ابتلا به آنفولانزای سگی، مانند بیماری‌های دیگر، می‌تواند باعث از دست رفتن اشتهای سگ شما شود. به همین دلیل یک سگ بیمار ممکن است از غذا خوردن امتناع کند. به طور کلی، یک وعده غذای از دست رفته نگران کننده نیست. اما اگر سگ شما به طور مداوم ازغذا خوردن امتناع کند، باید علت آن را جست‌وجو کنید و با در نظر گرفتن علائم بیماری، سگ خود را برای خوردن غذاهای خانگی مناسب سگ تشویق کنید. وقتی سگ ها دچار بیماری‌هایی مانند آنفولانزای سگی می‌شوند، خوردن و هضم برخی غذاها برای معده آن‌ها آسان تر است. در این‌جا به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم:

  • غذای مرطوب

اگر سگ شما معمولا غذای خشک سگ می‌خورد، سعی کنید در دورانی که مبتلا به آنفولانزای سگی است، غذاهای مرطوب را بیشتر دربرنامه غذایی او بگنجانید. غذای مرطوب به سگ شما کمک می‌کند تا در دوره بیماری، بدن سگ آب لازم را دریافت کند.

  • غذای کودک

خوردن غذای کودک و هضم آن آسان است و می‌تواند برای سگ‌ها خوشمزه و مغذی باشد؛ اما باید بدون پیاز یا سیر پخته شود. گوشت مرغ، گوسفند و بوقلمون گزینه‌های خوبی برای تغذیه در زمان بیماری هستند.

  • آب قلم، آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان غذایی ملایم اما مغذی است. اگر سگ شما ناراحتی معده دارد این غذا برایش مناسب است. در صورتیکه سگ اشتهایش را از دست داده باشد و غذا نخورد، آبگوشت استخوان می‌تواند راه خوبی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز سگ باشد.

  • سوپ مرغ یا مرغ خرد شده

سگ‌ها مرغ را دوست دارند. سوپ مرغ نیز برای زمانی که سگ اشتهای خود را در اثر بیماری از دست داده باشد، می‌تواند مفید باشد. مرغ خرد شده در صورتیکه بی ادویه باشد گزینه خوبی است.

  • مرغ و برنج

این غذا در واقع به عنوان مواد اولیه در اکثرغذاهای سگ استفاده می‌شود. به شرطی که آن را مزه دار نکنید و از برنج سفید استفاده نکرده باشید.

  • کدو تنبل

کدو برای فرایند هضم سگ شما مفید است؛ چرا که سرشار از فیبر و ویتامین‌های مختلفی از جمله آهن، منیزیم، ویتامین A و ویتامین C است. به سگ خود حدودا 4 قاشق غذاخوری کدو تنبل بدون چاشنی بدهید، چرا که قندها و چاشنی‌ها می‌تواند باعث ناراحتی معده سگ شوند.

 

علائم آنفولانزای سگ

نکات مهم پیشگیری از آنفولانزای سگ

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای سگ به آنفولانزا این است که او را از مکان‌های عمومی که ممکن است سگ های آلوده وجود داشته باشد دور نگه دارید. اگر با سگی تماس داشتید که مشکوک به آنفولانزای سگ بوده، یا اینکه اخیرا در معرض آن‌ها قرار گرفته اید، قبل از تماس با سگ خود، دست‌ها، بازوها و لباس‌های خود را بشویید. این کار خطر انتقال از شما به سگتان را کاهش می‌دهد.

واکسن‌های موجود برای هر دو گونه H3N8 و H3N2 آنفولانزای سگی وجود دارد. دامپزشک ممکن است واکسن آنفولانزای سگ را بر اساس شیوه زندگی شما و هم چنین محل سکونتتان تجویز کند. اگر در منطقه ای زندگی می‌کنید که شیوع این آنفولانزا زیاد است، یا اگر سگ شما به طور مرتب در محل‌‎های نگهداری عمومی حیوانات رفت و آمد می‌کند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار گیرد؛ بنابراین دامپزشک برای احتیاط برای سگ شما واکسن تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بیماری آنفولانزای سگی صحبت کردیم. در دوره این بیماری ممکن است با علائمی مانند غذا نخوردن سگ، بیحالی و سایر نشانه‌های ذکر شده روبرو شویم. در صورت مشاهده علائم بیماری بهترین کاری که می‌توانید برای سگ خود انجام دهید این است که با دامپزشک مشورت کنید و روند مراقبتی و تجویزهای دارویی و تغذیه مناسب سگ را در پیش بگیرید تا هرچه سریع‌تر بهبودی اتفاق بیفتد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *