دسته ها

آشنایی با تفاوت غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ

تفاوت غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

غذا نقشی کلیدی در داشتن زندگی سالم گربه‌ها ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که در دوران بچگی گربه، فاکتوری اساسی و مهم برای وزن گرفتن و رشد اولیه است. در گربه بالغ نیز انرژی غذا برای فعالیت‌های روزانه از جمله تولیدمثل استفاده می‌شود، اما نکته مهم این است که آیا تفاوتی میان غذای خشک مناسب بچه‌گربه و گربه بالغ وجود دارد؟ در این مقاله سعی شده است مهم‌ترین تفاوت غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ از لحاظ محتوا، انرژی و پروتئین بیان شود.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذا برای گربه های مسن چیست؟ + معرفی بهترین برندهای غذایی

تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ

  • تفاوت اول؛ اندازه فک بچه گربه و گربه بالغ

بچه‌گربه‌ها فک کوچک‌تری در مقایسه با گربه‌های بالغ دارند که همین مسئله یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هاست؛ بنابراین غذاهای تولید و طراحی‌شده برای بچه گربه ‌باید اندازه کوچک‌تری متناسب با سایز فک و دهان بچه گربه داشته باشند. در مقابل، غذایی که برای گربه‌های بالغ تولید می‌شود می‌توانند اندازه بزرگ‌تری داشته باشند.

  • تفاوت دوم؛ میزان انرژی

همان‌طور که اشاره شد، هدف از تغذیه در سنین ابتدایی، وزن گرفتن صحیح و اصولی بچه گربه است؛ درحالی‌که در دوران بلوغ هدف از تغذیه، پایداری شرایط بدنی گربه و تولیدمثل است. همین تفاوت‌ها متمایزکننده میزان انرژی در نظر گرفته شده در غذاهای خشک محسوب می‌شود. به‌طورکلی تفاوت تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ در میزان بالاتری از کالری و انرژی است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • تفاوت سوم؛ ریزمغذی‌ها

غذای مناسب بچه گربه میزان بالاتری از چربی، پروتئین، آمینواسیدهای ضروری مثل میتیونین و ویتامین‌ها را دارد. درحقیقت به همین دلیل است که این غذا برای رشد مناسب‌تر است.

  • تفاوت چهارم؛ عملکرد دستگاه گوارش

دستگاه گوارش بچه گربه هنوز به‌طور کامل توانایی عملکرد صحیح ندارد؛ به همین منظور بهتر است بچه گربه غذایی مصرف کند که سریع و راحت‌الهضم باشد. در مقابل دستگاه گوارش گربه بالغ می‌تواند کارکرد صحیح‌تری داشته باشد و ترکیبات پیچیده‌تری را هضم کند که این موارد بیانگر تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ است.

  • تفاوت پنجم؛ مینرال و ویتامین

دو عنصر معدنی کلسیم و فسفر نقشی اساسی و بسیار مهم در رشد بچه گربه دارند؛ از این‌رو ضروری است غذای بچه گربه حجم بالاتری از این دو عنصر را داشته باشد. با توجه به نقش مهم کلسیم و فسفر در شکل دادن استخوان‌ها، مقادیر کم این دو عنصر می‌تواند در بافت استخوان مشکل ایجاد کند. میزان تقریبی فسفر باید حدود 2.1 گرم در هر 1000 کالری باشد و این مقدار برای کلسیم 2.5 گرم است.

تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ

ویتامین‌های مورد نیاز در گربه‌های بالغ و بچه گربه‌ها تقریباً مشابه است؛ با این تفاوت که کیتن به منیزیم، ید و ویتامین A بیشتری نیاز دارد. میزان ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین A باید دقیق اندازه‌گیری شود؛ زیرا مصرف بیش از حد منجر به مسمومیت گربه می‌شود. این امر نیز دلیل دیگری بر تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ است.

غذای خشک گربه بالغ بچه گربه
کالری به ازای وزن بدن 3657 کیلوکالری 3881 کیلوکالری
پروتئین 37% 40%
چربی 6% 7%
فیبر 5% 4%
تورین 0.14% 0.17%

 

براساس این جدول و نکات گفته‌شده، میزان پروتئین، چربی و کالری در غذای بچه گربه از گربه بالغ بیشتر است؛ در حالی که فیبر در غذای خشک گربه بالغ سهم بیشتری دارد؛ پس به طور خلاصه، در غذای بچه گربه موارد زیر دیده می‌شود.

  • پروتئین بیشتر
  • چربی بیشتر
  • کالری بیشتر

چه زمانی غذای خشک گربه بالغ و چه زمانی غذای خشک بچه گربه تهیه کنیم؟

گربه‌ها زمانی که به دنیا می‌آیند مانند سایر پستانداران باید با شیر مادر تغذیه شوند؛ به گونه‌ای که بیشتر نژادهای گربه تا حدود 3 تا 4 هفتگی باید از شیر مادر استفاده کنند. بعد از این سن، به‌تدریج گربه‌ها یاد می‌گیرند از سایر ترکیبات به‌عنوان غذا استفاده کنند؛ از جمله غذای خشک مخصوص بچه گربه. این امر بیان‌کننده تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ است. این غذاها به‌گونه‌ای طراحی شدند که نیازهای غذای بچه گربه را کامل برطرف کنند و در رشد او مؤثر باشند. تا حدود 12 ماهگی، گربه، بچه گربه (kitten) محسوب می‌شود، اما پس از آن به‌عنوان گربه بالغ در نظر گرفته شده و باید غذای خشک مخصوص گربه بالغ استفاده کند.

پس نتیجه می‌گیریم:

  • مصرف شیر مادر تا 4 هفتگی
  • از 4 هفتگی تا 12 ماهگی غذای بچه گربه
  • از 12 ماهگی به بعد غذای گربه بالغ

چه زمانی غذای خشک گربه بالغ و چه زمانی غذای خشک بچه گربه تهیه کنیم

مزایای غذای خشک بچه گربه

  • پروتئین بیشتر
  • شکل و فرمولاسیون مناسب بچه گربه

معایب غذای خشک بچه گربه

  • کالری بسیار بالا برای گربه‌های بالغ
  • طعم محدودتر در مقایسه با غذای خشک گربه بالغ

به توصیه دام‌پزشک‌ها بهتر است بچه‌گربه‌ها بعد از گرفته شدن از شیر مادر، مستقیم غذای خشک مصرف نکنند، بلکه از پوچ‌های مخصوص بچه گربه برای آن‌ها استفاده شود. به‌تدریج نیز رژیم غذایی سفت‌تر و از غذاهای خشک استفاده شود. پس می‌توان گفت این امر نیز از دلایل تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ است.

آیا بچه گربه می‌تواند از غذای گربه بالغ استفاده کند؟

با توجه به تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ، بهتر است گربه زیر سه ماه از غذای مخصوص بچه گربه استفاده کند؛ زیرا با توجه به دانه‌های بزرگ غذای خشک گربه بالغ و از طرفی ضعیف بودن دندان‌های شیری بچه گربه، ممکن است بچه گربه نتواند نیازهای غذایی خود را کامل برطرف کند.

آیا گربه بالغ می‌تواند از غذای بچه گربه استفاده کند؟

اگرچه تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ مشهود است، در دوران بارداری گربه بالغ می‌توانید از غذای خشک بچه گربه برای تغذیه گربه بالغ استفاده کنید. در این دوران گربه‌های ماده نیازهای غذایی متفاوتی دارند؛ از جمله دسترسی به کالری بیشتر که این مورد در غذای خشک بچه گربه رعایت شده است. البته در بازار متنوع غذاهای خشک می‌توانید غذای مخصوص مادر شیرده پیدا کنید، اما اگر به این مورد دسترسی نداشته باشید می‌توانید از غذای بچه گربه استفاده کنید. در موقعیت‌هایی غیر از بارداری مصرف غذای بچه گربه به‌دلیل کالری بالا منجر به چاق شدن افراطی گربه شما می‌شود. این مسئله، معضلی بزرگی و آغازکننده بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی است.

چگونه غذای مناسب بچه گربه را انتخاب کنیم؟

با توجه به تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ و به‌دلیل تنوع بالای غذاهای خشک موجود در بازار، شاید انتخاب غذای مناسب مقداری سخت باشد. اگر گربه شما بچه است با در نظر گرفتن موارد بیان‌شده انتخاب مناسبی داشته باشید. میزان پروتئین، کلسیم و فسفر بسیار مهم هستند و باید اولویت شما قرار بگیرند. در این انتخاب حتماً دقت کنید؛ زیرا انتخاب نامناسب مانع رشد و وزن گرفتن اصولی بچه گربه می‌شود و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؛ برای نمونه در قسمت تفاوت میزان کلسیم بیان شد که کلسیم کم غذا می‌تواند در بافت استخوان مشکل ایجاد کند.

توصیه‌های مهم

  • حتماً مطالب روی بسته‌بندی را مطالعه کنید.
  • میزان کلسیم و فسفر را بررسی کنید.
  • مطمئن شوید غذا مخصوص بچه گربه و برند انتخابی نیز باکیفیت است.
  • درصورت مشکل در انتخاب غذای مناسب با دامپزشک مشورت کنید.
  • بعضی از بچه گربه‌ها مانند نژاد اسکاتیش، نیازهای پیچیده‌تری دارند. این مورد را حتماً در نظر داشته باشید و غذای مخصوص نژاد اسکاتیش را تهیه کنید.

چگونه غذای مناسب بچه گربه را انتخاب کنیم

خلاصه‌ای از نکات گفته‌شده در جدول زیر ذکر شده است.

زمان‌های استفاده از غذای بچه گربه زمان‌های استفاده از غذای گربه بالغ
بعد جدایی از شیر مادر گربه بالای 1 سال
گربه زیر 1 سال گربه زیر 9 سال
گربه زیر وزن ایده‌آل (توصیه دامپزشک)
گربه حامله (توصیه دامپزشک)

 

معرفی برندهای معتبر غذای خشک

با توجه به تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ برندهای زیادی از جمله برندهای رفلکس و رویال کنین در تولید این غذا فعالیت دارند. این دو شرکت با در نظر گرفتن تمام موارد و تفاوت‌های موجود بین رژیم غذایی بچه گربه و گربه بالغ به طراحی غذای مناسب هر دو گروه می‌پردازند.

رویال کنین

غذای گربه رویال کنین، رویال کنین شرکت فعال فرانسوی در تولید غذاهای خشک و مرطوب برای سگ و گربه است. این شرکت از سال 1980 میلادی تاکنون به طراحی و تولید غذای مناسب برای حیوانات خانگی پرداخته است. تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ و سلامتی سگ و گربه شما اولویت اصلی رویال کنین است؛ به گونه‌ای که این برند برای برآورده کردن این هدف و اولویت، نیازهای تغذیه‌ای هر نژاد و گونه را از دیگری جدا می‌داند و به تولید غذای خشک مخصوص هر نژاد می‌پردازد.

طیف بالایی از محصولات در کنار ریزمغذی‌ها، رویال کنین را به شرکتی پیشرو و منحصربه‌فرد در صنعت غذای حیوانات خانگی تبدیل کرده است. آزمایشگاه‌های پیشرفته و مدرن رویال کنین همواره مشغول انجام آزمایش‌های مختلف و کنترل نهایی کیفیت محصولات هستند و حتی به ریزترین جزئیات هم دقت می‌کنند تا براساس تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ غذای مناسب تولید کنند. غذاهای تولیدشده رویال کنین در مواردی حتی توسط دامپزشکان برای بهتر شدن وضعیت جسمانی پت بعد از مشکلات سیستمیک تجویز می‌شود. دلیل این کار هم توجه رویال کنین به تمام نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها و گربه‌هاست.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

نمونه‌هایی از غذای خشک مخصوص بچه گربه برند رویال کنین

  • غذای خشک بچه گربه مخصوص گربه پرشین
  • غذای خشک مدل mother and babycat
  • غذای خشک بچه گربه مخصوص گربه بریتیش
  • غذای خشک بچه گربه مخصوص گربه اسکاتیش

رفلکس

غذای گربه رفلکس، شرکت رفلکس برندی تازه و نوپا در صنعت تولید غذای گربه محسوب می‌شود، اما کیفیت بالای محصولات این شرکت، آن را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در این حوزه تبدیل کرده است. شرکت رفلکس به تولید غذاهای متنوع، مطابق ذائقه گربه‌ها می‌پردازد. همچنین غذاهای خشک و مرطوب تولیدشده در آن کیفیت بالایی دارد و با قیمت مناسب در اختیار صاحبان پت قرار می‌گیرد؛ بنابراین توجه به تفاوت‌ غذای خشک بچه گربه با گربه بالغ به‌خوبی در این برند رعایت شده است.

خرید غذای گربه

خرید غذای گربه مناسب، نقشی بسیار مهم و حیاتی در رشد بچه گربه خواهد داشت. این موضوع به‌خوبی نشان‌دهنده اهمیت انتخاب صحیح غذای خشک باکیفیت است که به وزن‌گیری بچه گربه کمک می‌کند و در کنار آن مینرال‌ها و ویتامین‌های اساسی را نیز در اختیار بچه گربه قرار می‌دهد. طیف بالایی از محصولات مناسب بچه گربه از برندهای پرطرفدار رفلکس و رویال کنین در فروشگاه آنلاین دیجی پت ارائه می شوند. برای مشاهده و انتخاب به وب‌سایت دیجی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای ارزان برای سگ چیست؟

سخن پایانی

تفاوت غذای خشک بچه گربه و گربه بالغ چندان زیاد نیست. غذای بچه گربه مقادیر مناسبی از پروتئین و کالری برای رشد سریع و اصولی را داراست. در مقابل غذای گربه بالغ به‌طور متوسطی با کالری و ریزمغذی‌های کنترل‌شده، تهیه شده است تا سلامت گربه‌های بالغ را در محدوده مطلوب حفظ کند. در برخی موارد گربه‌های بالغ می‌توانند غذای بچه گربه بخورند، اما بچه گربه‌ها فقط باید از غذای مخصوص خود استفاده کنند تا با نیازهای بدنشان مطابقت داشته باشد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *