دسته ها

Dirty face syndrome یا آکنه در گربه‌ها چیست؟ + نحوه درمان

آکنه در گربه‎‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

اگر یک گربه دارید احتمالا تاکنون متوجه بروز آکنه در حیوان خانگی‌تان شده و یا این‌که بعدا این تجربه را داشته باشید. چرا که آکنه یک بیماری رایج و شایع در گربه‌سانان است. به عبارتی همانطور که بروز آکنه در انسان‌ها بسیار محتمال است، در گربه‌ها هم چنین است. این بیماری ممکن است یکباره و گاه و بیگاه به صورت مزمن ایجاد شود. به نظر می‌رسد که هیچ دلیلی در خصوص سن، نژاد یا حتی جنسیت گربه در بروز یا عدم بروز این بیمار دخیل نیست. اما بعضی‌ها می‌گویند که این بیماری در گربه‌ها بین دو تا چهار سادگی‌ آن‌ها به واسطه هورمون‌ها بیشتر رخ می‌هد. این بیماری از زمانی مشکل‌ساز می‌شود که تبدیل به جوش‌های چرکین دردناکی شود که باعث آزار گربه عزیز شما شود.

آکنه در گربه‌ها به چه بیماری گفته می‌شود؟

به عنوان سرپرست یک گربه شاید متوجه نقاط سیاه رنگ روی چانه، اطراف لب‌ها و بینی گربه‌تان شده باشید. به این نقاط تیره رنگ بیماری آکنه در گربه‌ها گفته می‌شود. گاهی این نقاط سیاه‌رنگ به صورت یک لایه قابل برداشتن هستند که با برداشت آن بخشی از موهای ریز روی بینی یا چانه هم برداشته می‌شود. این ضایعات مانند جوش‌های سرسیاهی هستند که ما انسان‌ها هم بارها دچار آن‌ها شده‌ایم و به خاطر ظاهر کثیفی که در گربه‌ها ایجا می‌کنند به سندروم صورت کثیف یا Dirty face syndrome هم معروف هستند که با شامپوهای ضدباکتری و دارو قابل کنترل است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شامپوی گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آکنه چانه در گربه‌ها چیست؟

مانند انسان‌ها، آکنه‌ها هم موقعی شکل می‌گیرند که فولیکول‌های مو در اطراف غدد تولید کننده چربی مسدود شده باشند. علاوه‌بر این که فولیکول‌ها مسدود می‌شوند در خصوص این بیماری اطلاعات کمی وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که آکنه‌های چانه به خاطر کراتینه‌شدن فولیکول‌ها ایجاد می‌شوند اما دلیل تولید کراتین اضافی هم مشخص نشده است. اگر این کراتین اضافی در فولیکول‌های مو قرار بگیرد کومدون یا جوش‌های سرسیاه ایجاد می‌شود. اگر کومدون‌ها با باکتری آلوده شوند جوش‌های چرکین مشابه آکنه در انسان‌ها ایجاد می‌شود.

علائم آکنه در گربه

علائم آکنه گربه چیست؟

شایع‌ترین علامت‌های آکنه در گربه‌ها تیرگی در ناحیه مورد نظر است که به خصوص در گربه‌هایی که سفیدرنگ هستند یا رنگ روشن دارند بیشتر خودش را نشان می‌دهد. در نواحی چانه بینی یا اطراف لب متوجه نقاط سیاه کوچکی می‌شوید که کومدون هستند و با معاینه دقیق سرهای سیاه و فولیکول‌های التهابی مو را می‌توانید ببینید. اگرچه آکنه‌ها در گربه‌ها بیشتر روی چانه ایجاد می‌شوند اما ممکن است روی لب‌های بالا و پایین هم دیده شوند. اگر جوش‌های سرسیاه آلوده شوند برجستگی‌های متورم و ملتهبی در جای آن‌ها ایجاد می‌شود. در موارد مزمن آکنه ممکن است ضایعات سخت و پوسته‌پوسته‌ای باشند که وقتی دست‌تان به آن‌ها می‌خورد باعث درد در حیوان می‌شود.

علل آکنه در گربه‌ها

اگرچه علل این بیماری به خوبی درک نشده است، اما چندین عامل ممکن است باعث بروز این نوع از جوش‌های سرسیاه در گربه‌ها شود.

  • استرس و اضطراب گربه
  • عدم نظافت
  • غدد چربی بیش فعال
  • نبود تعادل هورمون‌ها
  • حساسیت به غذاها و مواد شیمیایی
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی
  • عفونت یا بیماری‌های همزمان
بیشتر بخوانید:  آموزش تمیزکردن گوش گربه برای جلوگیری از عفونت
  • استفاده از ظرف آب پلاستیکی

در خصوص این مورد آخر آمار و ارقامی زیادی هستند که گفته می‌شود استفاده از ظروف پلاستیکی برای مصرف آب و غذا می‌تواند سبب ایجاد آکنه گربه‌ها می‌شود. اوایل تصور می‌شد که وجود آلرژی در گربه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود اما اکنون اعتقاد بر این است که مقدار زیاد باکتری روی پلاستیک هم می‌تواند زمینه‌ساز بروز این بیماری باشد. تمیز کردن ظروف پلاستیکی خیلی سخت‌تر از شیشه و سرامیک و استیل است. چرا که خراش‌های کوچکی همواره روی این ظروف وجود دارند که به سادگی باکتری روی آن‌ها جمع شده و ظرف را کثیف و غیربهداشتی می‌کنند. اگر گربه شما استعداد این بیماری را دارد ظروف گربه خود را عوض کرده و مدام آن را بشویید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ظرف آب و غذای گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آکنه گربه‌ها چطور درمان می‌شود؟

آکنه در گربه‌ها با حفظ بهداشت گربه قابل درمان است. علاوه‌بر این عوض‌کردن ظروف پلاستیکی با ظروف استیل و شست‌وشوی روزانه و منظم آن‌ها هم می‌تواند به شما کمک کند. همچنین می‌توانید از داروخای خانگی هم برای پاک‌کردن آکنه در گربه‌ها استفاده کنید. ناحیه مورد نظر باید دو بار در روز با یک صابون ملایم، بنزوئیل پراکسید، کلرهگزیدین یا شامپوی گربه ضدباکتری تمیز شود که به شما کمک می‌کند تا فولیکول‌ها را بیرون بیاورید. با استفاده از یک مکمل اسید چرب در کنار اسیدهای چرب امگا3 می توانید به بهبود پوست گربه کمک کند. اگر پوست گربه شما دچار التهاب شده است می‌توانید به کمک کمپرس آب گرم آن را درمان کنید.

اگر آکنه در گربه‌ها به اندازه‌ای پیش رفته است که نیاز به مداخله دامپزشک حس می‌شود ممکن است داروهای مختلفی برای مقابله با این بیماری تجویز شود. برای مثال آنتی‌بیوتیک به فرم کپسول، قرص یا تزریق یا به صورت موضعی. قرص یا تزریق استروئید برای کاهش التهاب و شامپوهای ضدباکتری و ضدقارچ از جمله مواردی هستند که آکنه در گربه‌ها را بهبود می‌دهند.

درمان آکنه گربه

روش‌های پیشگیری از آکنه در گربه‌ها

همانطور که قبلا هم گفتیم بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز این بیماری عوض‌کردن ظروف پلاستیکی با ظروف سرامیکی و شیشه‌ای و استیل است. همچنین عوامل استرس‌زا را برای گربه‌تان به حداقل برسانید چرا که رابطه بسیار تنگاتنگی بین استرس و بروز بیماری‌های پوستی در گربه‌ها وجود دارد. نکته دیگری که در پیشگیری از آکنه در گربه‌ها مؤثر است حفظ نظافت است تا ترتیبی بدهید تا گربه شما پوست و موی سالمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  شناخت علت ریزش موی گربه‌ها و درمان آن

آیا آکنه در گربه‌ها مسری است؟

پاسخ این سؤال به علت بروز آکنه در گربه‌ها بستگی دارد. اگر علت در تمام آ‌ن‌ها یکسان باشد برای مثال علت استفاده از ظروف پلاستیکی باشد یا استرس، ممکن است بیش از یک گربه در خانه دچار آن شود. از آن‌جایی که علت بروز این بیماری عفونت نیست بلکه ترشح بیش‌ازحد سبوم باعث ایجاد آن می‌شود آکنه در گربه‌ها به خودی خود مسری نیست. با این وجود اگر آکنه به یک عفونت باکتریایی تبدیل شود این عفونت می‌تواند به گربه‌های دیگر هم سرایت کند. به خصوص اگر آن‌ها همدیگر را لیس می‌زنند، یا از ظروف آب و غذای مشترک استفاده می‌کنند احتمال این‌که همه آن‌ها دچار این عفونت بشوند بیشتر است.

جمع‌بندی

آکنه در گربه‌ها یک عارضه پوستی اغلب بی‌خطر و بی‌دردسر است که در صورت بروز می‌تواند در مورد یکی از شرایط بد گربه شما مانند استرس یا ظرف غذا و آب نامناسب یا سیستم ایمنی ضعیف و غیره هشدار بدهد. درمان این عارضه سخت نیست و روند ساده‌ای دارد. از طرفی داروهایی هم برای درمان آن وجود دارند که زیر نظر دامپزشک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. آکنه در گربه‌ها در صورتی که عفونی شوند، باعث ایجاد درد در گربه شده و احتمال سرایت به گربه‌های دیگر را ایجاد می‌کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *