دسته ها

عفونت‌های قارچی سگ | هر آنچه باید بدانید!

عفونت‌های قارچی سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

عفونت‌های قارچی سگ یا درماتوفیتوز سگ، دلیل نسبتا رایجی است که صاحبان آن‌ها به دامپزشک مراجعه می‌کنند. بیماری‌های قارچی می‌توانند سگ‌ها را از هر نژاد و در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند. بدون شک در این وضعیت تنها راه‌حل داروهای مدرنی هستند که با آن‌ها می‌توان عفونت‌های قارچی سگ را درمان کرد.

اما شرط اصلی برای پیشگیری، تماس به موقع با کلینیک دامپزشکی با مشاهده اولین علائم بیماری، تشخیص صحیح و درمان به موقع است. توجه اصلی صاحبان باید به پیشگیری از بیماری‌های قارچی معطوف شود، زیرا آن‌ها اغلب از طریق تماس نزدیک با حیوانات آلوده منتقل می‌شوند. لازم است مکان‌هایی را برای پیاده‌روی، انتخاب و تماس سگ را کنترل کنید و اجازه ندهید که با حیوانات بی‌خانمان ارتباط برقرار کند یا در مکان‌هایی که آن‌ها تجمع می‌کنند، زیاد بماند.

دلایل ایجاد عفونت‌های قارچی سگ

سگ‌های جوان و ضعیف بیش‌تر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی سگ هستند. به عنوان مثال، قارچ‌های مخمری غیرخطرناک، پاتوژن‌های فرصتطلبی هستند و دائما روی پوست وجود دارند. پس علت بیماری به سلامت سگ مربوط می‌شود. معاینات منظم و اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و درمان‌های ضد انگلی به کاهش خطر بیماری‌های قارچی کمک می‌کند. مراجعه به موقع به پزشک با مشاهده اولین علائم بیماری و شروع به موقع درمان نیز به رفع این مشکل کمک می‌کند.

آلودگی‌های قارچی سگ

تغذیه نامناسب، رطوبت زیاد و بهداشت ضعیف سگ نیز می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی سگ شود. قارچ به ویژه در یک محیط گرم و مرطوب به خوبی تکثیر می‌شود، به عنوان مثال، در پشم خشک و نامرتب، روی پنجه‌ها، روی گوش و غیره. بهداشت و مراقبت از سگ و غذای سالم می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی حیوان را حل کند. بنابراین، پیشگیری از هرگونه بیماری از جمله بیماری‌های قارچی، دقیقا با نگرش صحیح و مسئولانه صاحب به حیوان خانگی خود شروع می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

اگر وضعیت پوست و پشم سگ مشکوک است، از علائم بیماری است و در صورت مشاهده لکه‌های سیاه روی پوست سگ، ریزش موی سگ، خارش، قرمزی، بثورات، گریه یا پوسته‌پوسته شدن برخی مناطق باید بلافاصله با کلینیک دامپزشکی تماس بگیرید. واقعیت این است که یک بار در یک محیط مساعد، عفونت‌های قارچی سگ خیلی سریع شروع به تکثیر می‌کند و در نتیجه باعث کاهش بیشتر ایمنی سگ می‌شود. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، قارچ می‌تواند نه تنها بر لایه‌های سطحی، بلکه بر لایه‌های عمیق پوست تأثیر بگذارد و در نتیجه منجر به عوارضی مانند ایجاد التهاب چرکی و فولیکولوز شود.

درمان عفونت‌های قارچی سگ

درمان عفونت‌های قارچی سگ با مراجعه به دامپزشک و معاینه کامل آغاز می‌شود. برای تشخیص بیماری، ابتدا باید دریابید که حیوان به چه نوع یا انواع عفونت قارچی مبتلا شده است. برای انجام این کار، پزشک، سگ را معاینه می‌کند. برای اطلاع از سطح ایمنی و وضعیت عمومی بدن، لازم است تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی دقیق ادرار و خون انجام شود. یعنی پزشک باید بفهمد که علت بیماری چیست و تنها پس از آن، می‌تواند رژیم درمانی لازم را تجویز کند.

داروهایی که به درستی انتخاب شده‌اند، نه تنها اثر عفونت را تضعیف می‌کنند، بلکه سگ را کاملا از شر بیماری خلاص می‌کنند. پزشک معمولا نه تنها دارو را به صورت قرص یا تزریق تجویز می‌کند، بلکه درمان زخم‌های بدن سگ، بثورات و لکه‌ها را با پماد نیز تجویز می‌کند. در این مورد، تحت هیچ شرایطی نباید دوز داروها و رژیم را نقض کرد، زیرا تمام پمادها و شامپوهای ضد قارچ سمی هستند. به موازات این، پزشک داروهای محرک ایمنی، تعدیل‌کننده‌های ایمنی و محافظ کبد را نیز تجویز می‌کند. مهم است به یاد داشته باشید که هرچه درمان سگ زودتر شروع شود، موثرتر است.

نشانه‌های عفونت‌های قارچی سگ

برای این‌که سگ برای سالیان متمادی به یک دوست وفادار تبدیل شود، مهم است که سلامت حیوان خانگی خود را از جمله بدن و پوست را به دقت کنترل کنید. اولین نشانه‌های آلودگی‌های قارچی سگ عبارتند از:

  • تشکیل لکه‌:

ایجاد عفونت‌های قارچی سگ اغلب با تشکیل یک نقطه طاس روی پوشش شروع می‌شود. بسته به ایمنی حیوان خانگی و استعداد ارثی، میزان انتشار قارچ در سراسر بدن ممکن است، متفاوت باشد. در برخی از سگ‌ها، قارچ در یک هفته روی پوست تأثیر می‌گذارد، در برخی دیگر در عرض 1-3 ماه. لکه‌های طاس اغلب ابتدا روی پنجه‌ها و سر ایجاد می‌شوند و سپس به بینی، پشت گوش و ناحیه گردن منتقل می‌شوند. با طاسی، پوست سگ رنگ قرمز یا خاکستری می‌شود.

بیشتر بخوانید:  عفونت گوش سگ | هر آنچه باید درباره عفونت گوش سگ بدانید!
  • خارش شدید:

خاراندن مداوم پوست بین انگشتان، پشت گوش، نزدیک بینی، در ناحیه پایین پنجه‌ها و سایر نواحی ممکن است نشان‌دهنده شروع رشد قارچ باشد. در این صورت لازم است محل خراشیده شده را با هر ماده ضد عفونی کننده‌‍‎ای درمان کرده و به دامپزشک نشان دهید. خراش مکرر نواحی خاصی از پوست معمولاً منجر به این واقعیت می‌شود که پوست ترک می‌خورد و مایل به قرمز، زبر و متراکم می‌شود. در موارد پیشرفته، حیوان خانگی درد شدیدی را تجربه می‌کند به حدی که حتی نمی‌تواند روی پنجه‌های مبتلا به قارچ بایستد.

زخم‌های بدن سگ

  • بدتر شدن ظاهر بدن:

اگر سگ تحت تأثیر قارچ مالاسزیا قرار گیرد، در مراحل اولیه بیماری، پوشش ممکن است به تدریج تغییر کند. بسته به مرحله بیماری، بدن می‌تواند متلاشی شود. بسیاری از صاحبان سگ به اشتباه معتقدند که این تغییرات در ظاهر، در نتیجه تغییر غذای خشک سگ، تغییر ناگهانی آب‌و‌هوا یا تغییر در محصولات بهداشتی است. در واقع هیچ یک از این عوامل نمی‌توانند چنین تأثیر منفی قوی داشته باشند.

انواع عفونت‌های قارچی در سگ‌ها

قارچ روی پنجه‌ها

در بهار و پاییز، در هوای سرد بارانی، ممکن است قارچ روی پنجه سگ ظاهر شود. شما باید حیوان خانگی را به دامپزشک نشان دهید اگر پنجه‌هایش لایه‌برداری می‌شود، رنگ آن تغییر می‌کند. قارچ ناخن در سگ‌ها در صورت عدم درمان، بر روی پنجه تاثیر می‌گذارد. انگشتان، قرمز و متورم می‌شوند و مو روی آن‌ها می‌ریزد. اگر قارچ پنجه در سگ ظاهر شده است، درمان نباید به تعویق بیفتد. دامپزشک داروهایی برای پوست، بهبود زخم و مکمل و مولتی ویتامین‌ سگ را برای افزایش ایمنی تجویز می‌کند.

برای درمان این نوع عفونت‌های قارچی سگ بلافاصله مصرف آن‌ها را شروع کنید، ملافه و کف را بیشتر ضدعفونی کنید. خارش باعث لیسیدن پنجه‌ها می‌شود و عامل بیماری وارد دستگاه گوارش می‌شود و در آن‌جا به تکثیر ادامه می‌دهد. درمان آسیب به اندام‌های داخلی دشوارتر است، چرا که شما باید داروهای دستگاه گوارش مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:  علت لیسیدن سگ | لیس‌زدن سگ‌ها نشانه چیست؟

قارچ گوش

از جمله میکروارگانیسم‌هایی که دائما در بدن حیوانات زندگی می‌کنند، قارچ گوش در سگ‌هاست. این عفونت‌های قارچی سگ برای حیوانات خانگی سالم آسیب و نگرانی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی‌که عفونت باکتریایی وارد گوش شود، فعال می‌شود.

عفونت‌ها و آلودگی‌های قارچی سگ

در صورت مشاهده علائم زیر باید با دامپزشک خود تماس بگیرید و از قطره‌های تجویز شده، محصولات مراقبت و درمان عفونت گوش سگ استفاده کنید:

  • حیوان خانگی اغلب گوش‌های خود را می‌خراشد، آن‌ها را به خون آغشته می‌کند، اغلب سر خود را تکان می‌دهد.
  • سطح داخلی گوش ملتهب و قرمز می‌شود و شبکه عروقی ممکن است ظاهر شود.
  • مو در گوش می‌ریزد و لکه‌های طاس ظاهر می‌شود.

دامپزشک تحقیقاتی را انجام خواهد داد تا مشخص کند که چرا قارچ روی گوش سگ‌ها فعال شده است. قطره‌های گوش دارای ترکیبات مختلف، مواد فعال و موارد منع مصرف هستند. پزشک مؤثرترین و ایمن‌ترین راه درمان را برای حیوان خانگی شما انتخاب می‌کند. همچنین برای بیماری‌های چشمی که با قطره چشم یا سایر داروها درمان می‌شوند، مشاوره با دامپزشک الزامی است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره گوش و چشم سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

میکوز در دم یا روی پوست

قارچ پوستی در سگ‌ها اغلب در دم ظاهر می‌شود و اگر درمان نشود به پشت و پهلوها گسترش می‌یابد و باعث خارش شدید می‌شود. میکروب‌های خطرناک وارد زخم‌ها می‌شوند و باعث تحریک التهاب، خفه‌شدن در پس زمینه بیماری زمینه‌ای می‌شوند. حیوان مناطق آسیب‌دیده را می‌لیسد، قارچ وارد دستگاه گوارش می‌شود. به تکثیر ادامه می‌دهد که منجر به آسیب به اندام‌های داخلی می‌شود.

این بیماری به ویژه برای حیوانات باردار خطرناک است، زیرا ممکن است عفونت و مرگ توله‌های متولد نشده یا تازه متولد شده رخ دهد. حتما توصیه‌های دامپزشک را دنبال کنید، نه تنها از محصولات خارجی پوست، بلکه از ضد عفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌ها و داروها نیز استفاده کنید.

پیشگیری از عفونت‌های قارچی سگ

پیشگیری از عفونت‌های قارچی سگ ضروری است. همان‌طور که در بالا دیدیم، علت اصلی بیماری‌های ذکر شده تضعیف سیستم ایمنی است. بنابراین، یک سری اقدامات برای حفظ وضعیت ایمنی حیوان خانگی در شرایط خوب توصیه می‌شود. از میان تمام اقدامات می‌توان به ارائه تغذیه با کیفیت، مراجعه دوره‌ای به دامپزشک و کاهش استرس از طریق انجام تمرینات بدنی منظم، اقدامات رفاهی در محیطی که حیوان در آن زندگی می‌کند، علاوه‌بر عدم استفاده از آن‌ها اشاره کرد و همچنین دوری از ایجاد موقعیت‌هایی که باعث ترس یا اضطراب می‌شود.

بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن شوند، بنابراین درمان مناسب هر مشکل سلامتی که حیوان نشان می‌‌دهد، ضروری است. به ویژه در مورد کریپتوکوکوز توصیه می‌شود مکان‌هایی را که حیوان در آن روز خود را می‌گذراند، تمیز کنید و از تماس احتمالی با پرندگان خودداری کنید. بنابراین پیشگیری در مبارزه با عفونت‌های قارچی سگ از اهمیت بالایی برخوردار است. درمان به موقع، علاوه‌بر جلوگیری از خسارات مالی به مربیان، کیفیت زندگی خوبی را برای حیوانات خانگی تضمین می‌کند.

تشخیص عفونت‌های قارچی سگ

رفتن به کلینیک دامپزشکی بهترین راه‌حل برای صاحب حیوان خانگی مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی سگ است. قبل از تجویز یک دوره درمانی، دامپزشک حیوان را معاینه، تصویر بالینی بیماری را ایجاد می‌کند و اقدامات تشخیصی را انجام می‌دهد.

درمان لکه‌های سیاه روی پوست سگ

برای تشخیص دقیق، متخصص مراحل زیر را انجام می‌دهد:

  • یک تاریخچه جمع‌آوری می‌کند و با صاحب سگ در مورد وضعیت فعلی حیوان مصاحبه می‌کند.
  • معاینه بالینی حیوان خانگی را انجام می‌دهد.
  • از ناحیه آسیب‌دیده پوست خراش می‌دهد.
  • نمونه خون، ادرار و مدفوع می‌گیرد.

چگونه عفونت‌های قارچی سگ را درمان کنیم؟

درمان عفونت‌های قارچی سگ در مرحله اولیه بیماری به صورت محلی با استفاده از شامپوی سگ یا پماد انجام می‌شود. در مراحل پیشرفته، درمان دارویی انجام می‌گیرد که در آن از داروهای ضد قارچ استفاده می‌شود.

درمان عفونت‌های قارچی سگ شامل انجام چرخه اقدامات زیر است:

  • تسکین خارش و بی‌حسی موضعی
  • درمان نواحی آسیب‌دیده پوست با کمک پمادهای مخصوص
  • آنتی بیوتیک درمانی سیستمیک
  • درمان سم‌زدایی و تقویتی
  • یک دوره خاص با در نظر گرفتن شرایط عمومی حیوان خانگی اختصاص داده می‌شود. برای بهبود تصویر بالینی، دامپزشک می‌تواند درمان‌ها و داروهایی را برای سگ‌ها اعمال کند.

اگر دامپزشک قارچ گوش سگ‌ها را شناسایی کند، احتمالا درمان ترکیبی از تمیزکردن گوش و داروهای موضعی را تجویز می‌کند. تمیزکردن گوش بخش مهمی از درمان است زیرا هر چیزی را که ممکن است مجرای گوش را مسدود کند، از بین می‌برد. بهتر است دامپزشک نحوه انجام این کار را نشان دهد. او ممکن است یک لوسیون یا کرم دارویی تجویز کند تا یک یا دو بار در روز پس از مسواک زدن روی گوش سگ استفاده شود.

چنین محصولاتی باید مطابق با توصیه‌های دامپزشک استفاده شوند: دوزها را نادیده نگیرید و مصرف آن را پیش از موعد قطع نکنید، حتی اگر سگ احساس بهتری داشته باشد. دوست دارند در عمق مجرای گوش پنهان شوند و اگر درمان خیلی زود متوقف شود، حیوان خانگی ممکن است نسبت به دارو مقاومت کند که می‌تواند منجر به عفونت جدید شود. ضایعات پوستی قارچی در سگ‌ها به روش‌های مختلفی درمان می‌شوند. دامپزشک شما ممکن است یک داروی ضد قارچ خوراکی تجویز کند. درمان‌های موضعی مانند کرم‌های ضد قارچ، لوسیون‌ها و شامپوها نیز می‌توانند موثر باشند. اگر حیوان خانگی شما قارچ مخمری روی پنجه‌هایش دارد، می‌توانید از کرم دارویی استفاده کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *