دسته ها

بیماری کلسی‌ویروس در گربه‌ها + علائم و راه‌های درمان

کلسی‌ویروس در گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

آیا تاکنون در رابطه با بیماری کلسی‌ویروس در گربه‌ها مطالبی شنیده‌اید؟ آیا در رابطه با نحوه درمان آن و چگونگی پیشگیری از این بیماری اطلاعی دارید؟ این بیماری چه علائمی را در گربه‌ها به وجود می‌آورد؟ چگونه گربه‌ها به کلسی‌ویروس دچار می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم به‌طور جامع و کامل به موضوع کلسی ویروس در گربه‌ها بپردازیم. هم‌چنین تمامی سؤالات ذکرشده را به صورت دقیق پاسخ دهیم. ازاین‌رو در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این مفهوم می‌توانید تا انتهای این مقاله جذاب و کاربردی با ما همراه باشید. در انتهای مقاله اطلاعات بسیار مفیدی را دریافت خواهید نمود. که برای‌تان بسیار مؤثر واقع خواهد شد. خصوصاً برای افرادی که دارای حیوان خانگی هستند.

به‌طورکلی کلسی‌ویروس در گربه‌ها یک بیماری شایع در نظر گرفته می‌شود. این ویروس به مجاری تنفسی، ریه، بینی و دهان وارد می‌شود. هم‌چنین زخم‌هایی را در قسمت‌های روده، زبان و یا سیستم اسکلتی ماهیچه ایجاد می‌کند. معمولاً این ویروس در گربه‌هایی که واکسینه نشده‌اند بیشتر وارد می‌شود. هم‌چنین گربه‌هایی که در خانه‌هایی با تهویه نامناسب پرورش می‌یابند؛ بیشتر در معرض این ویروس قرار می‌گیرند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مکمل و درمانی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

گربه‌ها چگونه به بیماری کلسی‌ویروس مبتلا می‌شوند؟

به‌طور‌کلی گربه‌ها پس از آن که در تماس مستقیم با گربه‌های آلوده قرار می‌گیرند، به بیماری کلسی‌ویروس مبتلا می‌شوند. ویروس‌ها معمولاً در قسمت‌هایی که گربه‌ها در تراکم بالا وجود دارند؛ بیشتر وجود دارند. به عنوان مثال در گربه‌دونی‌ها تراکم گربه‌ها بیشتر است. لازم است عنوان کنیم گربه‌دونی در واقع همان خانه‌هایی است که از گربه‌ها نگه‌داری می‌کند و گربه‌های بسیار زیادی در آن‌جا وجود دارند. بخش‌های دیگری که بیماری کلسی‌ویروس در گربه‌ها شایع‌تر است می‌توان به پرورشگاه‌های گربه و یا پناهگاه‌های گربه اشاره کرد.

از دیگر راه‌های بیماری کلسی‌ویروس در گربه‌ها و شیوع آن؛ این است که محیط زندگی گربه‌ها آلوده باشد. به عنوان مثال اگر گربه‌ای در خانه‌ای زندگی کند که تهویه مناسب نداشته باشد و محیط زندگی آن با استفاده از شوینده‌ها ضدعفونی نشده باشد؛ معمولاً ویروس‌های بسیاری در آن‌جا رشد و تکثیر خواهند یافت. که موجب مبتلا شدن گربه‌ها به ویروس کلسی خواهند شد.

جالب است بدانید گربه‌هایی که نوزاد هستند و از سن کم‌تری برخوردارند؛ دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند. از این رو معمولاً بچه‌گربه‌ها در تماس بیشتری با این ویروس قرار خواهند گرفت. چرا که سیستم ایمنی بدن آن‌ها توانایی مقابله با ویروس کلسی را ندارد. از این رو شما می‌توانید با مشاهده زخم و عفونت دهان بچه‌گربه‌ها، معمولاً متوجه مبتلاشدن گربه خود به کلسی‌ویروس شوید.

 

بیماری کلسی در گربه‌ها

علائم و نشانه‌های کلسی‌ویروس در گربه

به‌طورکلی نشانه‌های کلسی‌ویروس در گربه‌ها بسیار گسترده است. در واقع علائم بسیاری وجود دارد که نشان‌دهنده مبتلاشدن گربه شما به کلسی‌ویروس است. به‌عنوان مثال کاهش اشتهای گربه‌ها و کم شدن مقدار مصرفی غذای خشک گربه یکی از راه‌های نشان‌دهنده این مفهوم است. جالب است بدانید هنگامی که یک گربه در معرض کلسی‌ویروس قرار می‌گیرد ۲ تا ۶ روز طول می‌کشد تا علائم خود را بروز دهد.

علائم دیگری هم‌چون بی‌حالی در گربه‌ها، ایجاد ترشحات از چشم و بینی، به‌وجودآمدن زخم دور دهان، نوک بینی، لب و اطراف پنجه‌های گربه، لنگیدن و سختی در تنفس به دلیل عفونت ریه، راه‌رفتن همراه با درد، تب، التهاب مفاصل و عفونت ریه نشان‌دهنده مبتلا شدن گربه‌ها به کلسی‌ویروس در نظر گرفته می‌شود. از این رو همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ کلسی‌ویروس در گربه‌ها نشانه و علائم بسیار زیادی دارد. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم هنگامی که هر یک از این موارد را در گربه خود مشاهده کردید؛ آن را سریعاً به دکتر دامپزشک مراجعه کنید.

 


علائم و نشانه‌های کلسی‌ویروس در گربه

تشخیص و روند درمان کلسی ویروس گربه

نکته‌ای که در رابطه با درمان کلسی‌ویروس در گربه‌ها وجود دارد؛ این است که این بیماری یک بیماری ویروسی در نظر گرفته می‌شود. لازم‌به‌ذکر است که بیماری‌های ویروسی گربه درمان مشخص و خاصی ندارند. به‌همین‌دلیل تا به امروز دارویی برای درمان کلسی‌ویروس در گربه‌ها ساخت و طراحی نشده است.

بیشتر بخوانید:  سرفه گربه به چه دلایلی است؟ + راه‌های تشخیص و درمان سرفه گربه

بنابراین گربه‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ در صورتی که قدرت بدنی بالایی داشته باشند و سیستم ایمنی آن‌ها برای مبارزه و مقابله با آن بیماری قوی باشد؛ می‌تواند جان سالم به در ببرد. البته کنترل عفونت و مراقبت از گربه و اغلب استفاده از مکمل و مولتی ویتامین گربه تأثیر بسیار بالایی برای افزایش و تقویت ایمنی گربه‌ها خواهد داشت. بنابراین با وجود آن که سیستم ایمنی و دفاعی گربه حرف اول را برای مقابله با این بیماری می‌زند؛ اما مراقبت و پرستاری شما از این حیوان خانگی نیز تأثیر بسیار مهم و بسزایی را اعمال خواهد ساخت.

در گربه‌هایی که پس از مبتلاشدن به این بیماری؛ عفونت ریه در آن‌ها تشدید می‌شود. یا خون‌ریزی شدید دارند. این موضوع بسیار خطرناک خواهد شد. هم‌چنین جان گربه را تهدید خواهد کرد. در این حالت گربه شما نیاز به بستری‌شدن و هم‌چنین مراقبت‌های ویژه دارد. در صورتی که به دلیل عفونت ریه گربه شما توانایی تنفس را نداشته باشد؛ اکسیژن‌رسانی از طریق دستگاه اکسیژن انجام خواهد شد. علاوه‌بر آن با وجود آن‌که عنوان کردیم داروی خاصی برای درمان کلسی‌ویروس در گربه‌ها ساخته و طراحی نشده است؛ اما در این حالت دکترهای دامپزشک معمولاً از آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های موجود و هم‌چنین تسکین درد استفاده می‌کنند.

 

مراقبت بعد از بیماری کلسی‌ویروس گربه

 

مراقبت و پرستاری از گربه‌ها پس از ابتلا به کلسی‌ویروس

درصورتی‌ که گربه شما به این بیماری مبتلا شود؛ نیاز به توجه، مراقبت و پرستاری ویژه دارد. تا بتواند با این بیماری دست‌و‌پنجه نرم کند و از این مرحله بهبود یابد. از این‌رو شما موظفید مراقبت‌های ویژه‌ای از جمله  تمیزکردن چشم‌ها و بینی گربه از ترشحات، دادن آنتی‌بیوتیک و غذاهای تقویتی به گربه و… انجام دهید. لازم است بدانید معمولاً در چنین شرایطی دامپزشک به شما یک برنامه‌غذایی مقوی و قابل‌هضم خواهد داد. که شما باید آن را در ساعت‌های مقرر برای گربه خود تهیه کنید. تا از سوء‌تغذیه آن جلوگیری کنید. به دلیل وجود زخم در اطراف و سقف دهان گربه‌ها، معمولاً در چنین شرایطی غذاهای نرم برای گربه‌ها فراهم می‌کنند.

 

پیشگیری از بیماری کلسی‌ویروس گربه

پیشگیری از بیماری کلسی‌ویروس

مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از بیماری کلسی‌ویروس در گربه‌ها این است که واکسن‌های سه‌گانه گربه‌ها در زمان مقرر و مناسب خود انجام شود. برنامه‌ زمانی واکسن گربه‌ها به این صورت است که آن‌ها باید دوز اول را در ۸هفتگی، دوز دوم را یک ماه پس از دوز اول و دوز سوم را یک‌سال پس از دوم بزنند. جالب است بدانید واکسیناسیون آن‌ها به صورت ریختن قطره در بینی گربه‌ها انجام می‌شود. این واکسن‌ها تأثیر بسیار زیادی برای پیشگیری و جلوگیری از بیماری کلسی‌ویروس در گربه‌ها دارند. هم‌چنین تأثیر بسیار مثبت و ایده‌آلی روی آن‌ها خواهند گذاشت. از طرفی سیستم ایمنی گربه‌ها را تقویت می‌سازند.

بیشتر بخوانید:  برنامه زمانی واکسن‌ گربه + عوارض و نکات مهم درباره مراقبت بعد از واکسن‌ گربه

 

از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری کلسی‌ویروس در گربه‌ها این است که محیط زندگی گربه خود را پاکیزه نگه دارید. هم‌چنین همواره آن را ضدعفونی کرده و با شوینده‌های مناسب شستشو دهید. علاوه بر آن از تماس مستقیم گربه خود با گربه‌های آلوده خودداری فرمایید. دراین‌صورت فرصتی را برای تماس گربه خود با بیماری کلسی‌ویروس فراهم نخواهید کرد.

جمع‌بندی مطالب و نکات پایانی

با توجه به مطالب و نکاتی که در طول این مقاله کاربردی، مفید و جذاب به عنوان کردیم؛ دریافتیم بیماری کلسی‌ویروس علائم بسیار زیادی دارد. هم‌چنین در رابطه با انواع علائم و نشانه‌های آن آشنا شدیم. دریافتیم که این بیماری داروی مشخصی ندارد. ازاین‌رو دکترها معمولاً برای کنترل آن از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف استفاده می‌کنند.

دلایل مبتلاشدن گربه‌ها به این بیماری نیز در این مقاله به صورت کامل و دقیق شرح داده شد. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم اگر به دنبال داشتن و تهیه گربه به عنوان حیوان خانگی خود هستید؛ پیش از آن از این مقاله خواندن کنید تا فرصتی را برای روبه‌روشدن گربه خود با کلسی‌ویروس فراهم آورید. هم‌چنین اگر اطرافیان شما کسانی هستند که حیوان خانگی آن‌ها گربه است؛ توصیه می‌کنیم حتماً حتماً این مقاله را در اختیار آن‌ها قرار دهید. تا اطلاعات آن‌ها را در این زمینه گسترش دهید.

از آن‌جایی که روند درمان و داروی خاصی برای پیشگیری و جلوگیری از این بیماری تهیه و ساخته نشده است؛ بهره‌بردن از راه‌های پیشگیری از این بیماری بسیار مهم و حائز اهمیت است. چرا که در صورت مبتلاشدن گربه شما به این بیماری، ممکن است نتواند جان سالم به در ببرد. در واقع ممکن است از طریق این بیماری جان خود را از دست بدهد. بنابراین حتماً حتماً واکسیناسیون گربه خود را در زمان مناسب انجام دهید. هم‌چنین دیگر راه‌های پیشگیری را با دقت مطالعه کرده و به انجام و رعایت آن‌ها اقدام کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *