دسته ها

بیماری بلفاریت در سگ‌ها | علت بروز بلفاریت در سگ‌ها چیست؟

بلفاریت در سگ‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بلفاریت در سگ‌ها به التهاب پلک‌ها و بافت‌های داخل و اطراف چشم مربوط می‌شود. اگر این بیماری به درستی تشخیص و درمان نشود حیوان را در یک وضعیت دردناک قرار می‌دهد که منجر به مشکلات بینایی خواهد شد. اگر سگ شما علائم تورم و قرمزی در چشم دارد ممکن است به نوعی التهاب پلک به نام بلفاریت مبتلا شده باشد. در ادامه این مقاله با راهنما، علائم و نشانه‌های بلفاریت، علل شایع آن و نحوه درمان آن همراه ما باشید تا راهنمایی‌های لازم در خصوص تشخیص و درمان مورد نیاز حیوان خانگی خود را دریافت کنید.

بیماری بلفاریت در سگ چیست؟

بیماری بلفاریت در سگ‌ها معمولاً خود را با التهاب پلک و پوست اطراف چشم نشان می‌دهد. اگر سگ شما به این بیماری مبتلا شود به دلیل تحریک روی صورت یا پلک‌هایش را می‌مالد یا می‌خراشد که می‌تواند به التهاب ثانویه سطح داخلی پلک به نام ملتحمه پالپبرال منجر شود. یک یا هر دو چشم ممکن است در این بیماری درگیر شود و پلک آسیب‌دیده معمولا قرمز، متورم و دچار خارش می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که چشم ترشحاتی داشته باشد که به شکل مخاطی یا چرکی است. اگر التهاب برای مدت زمان قابل توجهی درمان نشود باعث وجود رنگدانه خواهد شد و یا مو از بین می‌رود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره گوش و چشم سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

انواع بلفاریت در سگ‌ها

بیماری بلفاریت در سگ به شکل بلفاریت قدامی و خلفی رخ می‌دهد. اگر بلفاریت به شکل قدامی باشد قسمت بیرونی پلک از جمله ناحیه‌ای که به مژه‌ها می‌چسبند را درگیر می‌کند. اما در حالت خلفی این بیماری داخل پلک، در کنار کره چشم دیده می‌شود و به مشکلات غدد چربی (میبومین) مرتبط است.

علت بروز بلفاریت در سگ‌ها چیست؟

بلفاریت در هر شرایطی که باعث تحریک پلک‌ها شود می‌تواند رخ دهد. ناهنجاری‌های مادرزادی، آلرژی‌ها، عفونت‌ها، تومورها و گاهی‌اوقات سایر اختلالات التهابی از علل شایع بلفاریت هستند. اگرچه گاهی‌اوقات ممکن است علت التهاب پلک چشم در سگ‌ها ناشناخته باشد اما عوامل شناخته‌شده بسیاری وجود دارد که می‌تواند منجر به بلفاریت شود. برخی از علل شایع تر عبارتند از:

  • آلرژی: حیوان خانگی شما ممکن است به یک غذای خاص، ماده استنشاقی، دارو، عوامل محیطی یا نیش حشرات واکنش‌های نامطلوب از خود نشان دهد که از شایع‌ترین علل به شمار می‌روند.

بلفاریت در سگ‌های خانگی

  • ناهنجاری‌های مادرزادی: نژادهایی که چین‌های پوستی بیش از حدی دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند. همچنین سایر ویژگی‌ها مانند مژه‌هایی که به سمت داخل یا از طریق پلک رشد می‌کنند می‌تواند منجر به بلفاریت در سگ‌های خانگی شما شود.
  • عفونت‌ها: برخی عفونت‌های باکتریایی استاف یا استرپتوکوک منجر به بیماری بلفاریت در سگ‌ها می‌شود.
  • تومورها: تومورهای ماست سل، آدنوم سباسه و آدنوکارسینوم از دیگر عوامل شایع هستند.
  • آلرژی به نیش حشرات: آلرژن‌های استنشاقی یا غذا ممکن است باعث بیماری بلفاریت در سگ‌ها شود. عفونت‌های باکتریایی نیز آبسه‌های موضعی غدد در پلک‌ها یا عفونت‌های عمومی پلک‌ها را ایجاد می‌کند.
  • سایر اختلالات التهابی: این بیماری همچنین در اثر آسیب‌های ضربه‌ای به چشم، عفونت‌های انگلی، عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های چشمی نیز رخ می‌دهد. اگر دامپزشک نتواند علت زمینه‌ای را تشخیص دهد به آن “بلفاریت ایدیوپاتیک” می‌گویند.
بیشتر بخوانید:  شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!

علائم بلفاریت در سگ‌ها

بلفاریت می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند که به قرمزی و تورم پلک‌ها می‌انجامد. در نتیجه سگ برای تسکین درد، چشم را به طور مداوم می‌خراشد. در ظاهر پلک‌ها و پوست و بافت‌های خارجی اطراف چشم ممکن است تغییراتی رخ دهد و موجب بی‌حالی سگ شود. بیماری بلفاریت در سگ‌ها همچنین خود را با پلک‌زدن یا چشمک‌زدن کنترل‌نشده نشان می‌دهد که به بلفارواسپاسم نیز معروف است. از علائم و نشانه‌های این بیماری می‌توان به قرمزی صلبیه (قسمت سفید چشم)، التهاب ملتحمه، پلک‌های متورم، پوسته‌پوسته شدن اطراف چشم، ازبین‌رفتن رنگدانه دور چشم، درد در ناحیه چشم و ترشحات چشم اشاره کرد.

تشخیص بلفاریت در سگ‌ها

دامپزشک در اولین اقدام یک تاریخچه پزشکی کامل شامل علائم و هرگونه رویداد احتمالی را بررسی و عوامل احتمالی این بیماری را جمع‌آوری می‌کند. در مرحله بعد، مشخصات بیوشیمی، آزمایش ادرار و شمارش کامل خون سگ با یک معاینه پزشکی کامل انجام می‌شود. با معاینه چشم می‌توان میزان شدت بیماری و میزان درگیری پلک را مشخص کرد. آزمایش اشک Schirmer همچنین میزان تولید اشک در چشم، همراه با مجموعه‌ای از سلول‌ها یا ترشحات برای جست‌وجوی شواهد باکتری، قارچ یا کنه سگ را بررسی می‌کند. دامپزشک ممکن است بلفاریت در سگ‌های خانگی را با یک آلرژی در ارتباط بداند که با آزمایشات بیشتری می‌توان آن را تشخیص داد.

اگر احتمال بیماری باشد بهترین روش درمانی را باید تعیین کرد. اما اگر علت خاصی برای بیماری بلفاریت در سگ‌ها تشخیص داده نشود برای یافتن شواهدی از بیماری سیستمیک، آزمایش خون اضافی موردنیاز خواهد بود. بافت‌های مختلفی در چشم وجود دارد که آن را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌کند. اما همچنین می‌توان نشانه‌های مهمی در مورد آنچه در داخل بدن می‌گذرد را از طریق چشم تشخیص داد. اگر به بلفاریت در سگ‌های خانگی خود مشکوک هستید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کرده و برای آزمایشات لازم و تعیین علت زمینه‌ای اقدام کنید.

بیماری بلفاریت در سگ‌ها

درمان بلفاریت در سگ‌ها

دوره درمان با توجه به علت زمینه‌ای تعیین می‌شود. اگر در ابتدا علت بیماری مشخص نشود، ممکن است به شما توصیه شود که چند بار در روز از کمپرس گرم روی چشم استفاده کنید. همچنین این احتمال وجود دارد، یک دوره کوتاه از داروهای ضددرد یا ضدالتهاب نیز تجویز شود. بهترین راه درمان سگی که به علت ناهنجاری یا تومور چشمی از بیماری بلفاریت رنج می‌برد، ممکن است جراحی باشد. اکثر این تومورها کاملاً خوش‌خیم هستند و با برداشتن تومور، سگ باید به‌طور کامل بهبود یابد. اگر بر اثر قارچ، باکتری یا انگل التهاب به وجود آمده باشد دامپزشک با تجویز دارو به سگ شما کمک می‌کند. قطره‌های چشمی یا یک پماد موضعی برای کمک به درمان عفونت، درمان التهاب و کاهش درد و ناراحتی سگ بسیار مؤثر است. علت‌های زمینه‌ای یک آلرژن به خصوص در موارد آلرژی غذایی، با یک برنامه غذایی جدید قابل درمان است. علاوه‌بر این، بیماری بلفاریت در سگ‌ها با درمان‌های خانگی به‌ویژه در مراحل اولیه، میزان پیشرفت و شدت بیماری را به شدت کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  شناخت غذاهای آلرژی زا در سگ + علائم آلرژی در سگ و راه‌‎های درمان آن

با‌این‌حال، مشورت با دامپزشک قبل از استفاده از داروهای خانگی یا محصولات بدون نسخه روی چشم حیوان خانگی بسیار مهم است. قبل از استفاده از پمادهای موضعی برای ازبین‌بردن هرگونه کثیفی یا زباله‌ای چشم را بشویید. نصف قاشق چای‌خوری نمک را با آب ولرم مخلوط کرده و به آرامی با یک پد پنبه‌ای تمیز روی چشم آسیب‌دیده بپاشید تا هرگونه جرم یا ترشح پاک شود.

دیگر درمان خانگی برای بیماری بلفاریت در سگ‌های خانگی استفاده از چای بابونه خنک شده است. یک پنبه را با چای آغشته کنید و روی چشم آسیب‌دیده بمالید. از آن‌جایی که دور چشم بسیار حساس است از خنک بودن چای مطمئن شوید. اگر فکر می‌کنید التهاب پلک چشم در سگ‌ها به دلیل آلرژی است استفاده از یک آنتی هیستامین مانند بنادریل برای کاهش التهاب چشم و پرخاشگری سگ مؤثر خواهد بود. هرچند که بنادریل برای حیوانات خانگی خطری ندارد اما برای سگ‌های مبتلا به فشار خون بالا گلوکوم یا بیماری قلبی عروقی می‌تواند مضر باشد.

درمان بیماری بلفاریت در سگ

 آیا درمانی برای بلفاریت در سگ‌ها وجود دارد؟

در بیشتر موارد بیماری بلفاریت در سگ‌ها با استفاده از درمان مناسب برطرف می‌شود. با‌این‌حال، اگر علت‌های زمینه‌ای آلرژی باشد تا زمانی‌که آلرژی تحت کنترل نباشد، بلفاریت را تشدید می‌کند.

 آیا التهاب چشم در سگ‌ها برای انسان یا سایر حیوانات خانگی مسری است؟

بیماری بلفاریت در سگ‌ها به انسان و سایر حیوانات منتقل نمی‌شود. چون بلفاریت ارتباط نزدیکی با ورم ملتحمه دارد، اما شرایط آن‌ها کاملاً مجزا بوده و همچنین به درمان‌های متفاوتی نیاز خواهند داشت.

هزینه درمان بلفاریت در سگ‌ها چقدر است؟

آزمایش‌های تشخیصی و همچنین دوره خاص درمان میزان هزینه را تعیین می‌کند. این هزینه‌ها می‌تواند شامل معاینه اولیه و هرگونه بازدید بعدی نیز باشد. هزینه درمان‌های خانگی در مقایسه با داروهای تجویزشده بسیار ارزان‌تر هستند. درحالی‌که عمل جراحی هزینه بسیار بالاتری خواهد داشت. با‌این‌حال، همانطور که گفته شد مشورت با دامپزشک قبل از امتحان هر گونه درمان خانگی یا داروهای OTC از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید.

بهبود و مدیریت التهاب چشم در سگ‌ها

اگر علت بیماری بلفاریت در سگ‌ها یک ناهنجاری مادرزادی باشد، با جراحی درمان می‌شود. اگر تومور ایجاد کننده بلفاریت با جراحی برداشته شود سگ شانس زیادی برای بهبودی دارد. اگرچه بلفاریت ناشی از آلرژن‌ها قابل کنترل است اما درمان قطعی وجود ندارد. به این ترتیب که سگ شما ممکن است در زمانی که در معرض آلرژی‌ باشد بلفاریت تشدید شود. چند هفته پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک، سگ به طور قابل توجهی بهبود می یابد. برخی از سگ‌ها به داروهای بهتری برای درمان نیاز دارند، بنابراین درمان مناسب برای کمک به مدیریت این بیماری اهمیت بالایی دارد.

تشخیص بیماری بلفاریت در سگ

پیشگیری از بلفاریت در سگ‌ها

اگر بلفاریت بر اثر یک ناهنجاری ارثی به وجود آمده باشد، بهتر است از انتقال بیماری به نسل بعدی و رشد آن جلوگیری شود. اگر تشخیص علت بیماری آلرژی است، ازبین‌بردن محرک برای جلوگیری از شیوع بیماری در آینده مؤثر خواهد بود. آلرژی‌هایی که با برخی غذاهای خاص ایجاد می‌شود باید با کمک دامپزشک تغییر کند. اطمینان از رعایت رژیم غذایی توصیه شده به سگ شما کمک می‌کند کمتر در معرض ابتلا به بیماری بلفاریت قرار گیرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چه نژاد سگ‌هایی مستعد ابتلا به التهاب چشم هستند؟

هر سگی در هر سنی می‌تواند به بیماری بلفاریت مبتلا شود  اما نژادهای خاصی بیشتر در معرض این بیماری هستند. سگ‌هایی که چین‌های صورت برجسته، پوزه های بلند و باریک، یا صورت‌های صاف کوتاه دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. از نژادهای خاصی که بیشتر مستعد ابتلا به بلفاریت هستند می‌توان به شارپی چینی، چاوچاو، شیتزو، پکن، بولداگ انگلیسی، پاگ، پودل، لهاسا آپسو، سگ شکاری طلایی رنگ دورگه، لابرادور، رتریور و روتوایلر اشاره کرد.

به طور خلاصه به التهاب چشم در سگ‌ها بلفاریت می‌گویند که در یک وضعیت دردناک چشم قرمز و متورم خواهد شد. بیماری بلفاریت در سگ‌های خانگی معمولاً در نتیجه آلرژی، عفونت، آسیب، تومور یا ناهنجاری‌های مادرزادی است. از علائم این بیماری می‌توان به مالش، خاراندن، پوسته‌پوسته شدن پوست اطراف چشم و ترشحات چشم اشاره کرد. بلفاریت اگر به درستی تشخیص و درمان نشود می‌تواند مشکلات بینایی شدیدی را ایجاد کند. آگاه‌بودن از علائم و نشانه‌های بیماری بلفاریت بسیار مهم است و در صورت تشخیص علائم در سگ باید سریع اقدامات اولیه را انجام دهید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *