دسته ها

علت گرمازدگی سگ + علایم و درمان گرمازدگی

گرمازدگی سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گرمازدگی سگ که هیپرترمی نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن حیوان خانگی شما بالاتر از حد مجاز باشد و آن‌ها قادر به تنظیم گرمای بدن خود نباشند. این وضعیت از گرمازدگی خفیف می‌تواند در خانه درمان شود، اما زمانی که گرمازدگی شدید است، حیوان خانگی شما ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد، تب شدید داشته باشد یا حتی نارسایی اندام را تجربه کند.

سگ‌ها در دفع گرمای بدن بسیار بد عمل می‌کنند. شما باید مراقب علائم اولیه گرمازدگی در سگ (همچنین به عنوان هایپرترمی) باشید تا از پیامدهای جدی آن جلوگیری کنید. هنگامی که دمای داخلی بدن سگ از دمای طبیعی 101.5 فارنهایت (F) بالاتر می‌رود، این وضعیت هیپرترمی نامیده می‌شود. وقتی دمای بدن بالای 105 درجه فارنهایت باشد، سگ ممکن است دچار گرمازدگی شود.

سگ‌ها فقط چند راه برای خنک شدن دارند: گشاد شدن عروق خونی و نفس نفس زدن. هنگامی که سگ‌ها نفس نفس می‌زنند، رطوبت را از زبان، مجرای بینی و پوشش ریه‌های خود تبخیر می‌کنند و این باعث خنک شدن آن‌ها هنگام عبور هوا از روی بافت مرطوب می‌شود. آن‌ها همچنین از طریق گشاد شدن عروق خنک می‌شوند. رگ‌های خونی به ‌ویژه در گوش‌ها و صورت، منبسط می‌شوند و خون بیش از حد گرم شده را به سطح نزدیک‌تر می‌کند تا خنک شود.

سطوح پایینی پنجه‌ها در سگ ممکن است عرق کند، اما به اندازه‌ای نیست که تفاوت ایجاد کند. گرمازدگی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بالای محیط بر توانایی سگ در دفع گرما غلبه کند.

درمان گرمازدگی در سگ

  • سگ را به یک منطقه سایه‌دار و خنک منتقل کنید.
  • بلافاصله آب خنک (نه سرد برای جلوگیری از شوک) روی سگ بریزید. مشخص شده است که آب لوله‌کشی (15 تا 16 درجه سانتی‌گراد) برای خنک کردن سگ‌هایی که بیماری‌های مرتبط با گرما دارند، موثرترین است. البته در شرایط اضطراری واقعی، هر آبی بهتر از هیچ است.

درمان گرمازدگی در سگ

  • حوله‌های مرطوب که روی سگ قرار می‌گیرند، می‌توانند وضعیت را بدتر کنند و گرما را به دام بیندازند. در موارد خفیف می‌توان حوله‌ها را زیر سگ قرار داد، اما غوطه‌ور شدن در آب یا ریختن آب با حرکت هوا ایده‌آل است.
  • ظرف آب سگ را کنارش بگذارید و اجازه دهید سگ مقدار کمی آب خنک بنوشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ظرف آب و غذای سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • به ریختن آب خنک روی سگ ادامه دهید تا تنفس او آرام شود، اما نه آنقدر که شروع به لرزیدن کند.
  • سگ‌هایی که هوشیاری خود را از دست داده‌اند، با وجود داشتن دمای بسیار بالا، نفس نفس زدن را متوقف می‌کنند، این سگ‌ها به خنک‌سازی تهاجمی فوری به عنوان اولویت نیاز دارند.
  • در طول درمان گرمازدگی سگ‌ها، سعی کنید از ریختن آب روی سر او یا نزدیکش اجتناب کنید، زیرا خطر استنشاق آب که می‌تواند منجر به غرق شدن سگ شود، به‌خصوص برای سگ‌های با صورت صاف و بیهوش وجود دارد.
  • هنگامی که سگ گرمازده خنک شد، او را فوری نزد نزدیک‌ترین دامپزشک ببرید.

چه سگ‌هایی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟

برخی از انواع سگ‌ها بیشتر مستعد گرمازدگی هستند، گرمازدگی در توله‌سگ‌ و سگ‌های پیر رایج‌تر است. سگ‌های با موهای ضخیم و سنگین یا سگ‌هایی با صورت صاف بسیار کوتاه مانند سگ‌های پاگ و بولداگ و سگ‌هایی که بیماری‌های خاصی دارند یا از برخی داروها استفاده می‌کنند نیز بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

علایم گرمازدگی سگ

سگ‌ها، معمولا دمای بدن خود را در حدود 37-39 درجه سانتی‌گراد می‌دارند، اما با افزایش دمای داخلی آن‌ها به ویژه 41 درجه سانتی‌گراد، علائم گرمازدگی را نشان می‌دهند. هر چه سگ گرم‌تر می‌شود، بافت‌ها و اندام‌های او بیشتر  آسیب می‌بینند. علائم گرمازدگی می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و شامل موارد زیر باشد:

  • نفس نفس زدن شدید و تنفس سریع
  • ترشح بیش‌ازحد آب دهان
  • خشکی غشاهای مخاطی، لثه‌ها و زبان قرمز روشن
  • پوست هنگام لمس، داغ و ضربان قلب بالاست
  • سگ‌های گرمازده بیش‌ازحد فعال می‌شوند و ممکن است در حفظ تعادل دچار مشکل شوند
  • غشاهای مخاطی رنگ پریده با لثه‌های سفید یا آبی
  • ضربان قلب بسیار سریع و افت فشار خون
  • مردمک‌ها گشاد می‌شوند
  • نبض نامنظم‌تر می‌شود و سگ لرزش عضلانی دارد
  • بی‌حالی سگ
  • ادرار کردن یا مدفوع غیرقابل کنترل
  • سفتی یا عدم تعادل در حرکت
  • دریبل زدن
  • گیجی
  • ناراحتی معده که می‌تواند خونی باشد
  • سگ در یک خط مستقیم راه نمی‌رود

علایم گرمازدگی سگ

گرمازدگی در سگ‌ها می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و همچنین می‌تواند منجر به عوارض بسیار جدی شود. نشانه‌های اولیه گرمازدگی وجود دارد که می‌توانید نسبت به آن‌ها هوشیار باشید و ممکن است به شما کمک کند تا قبل از این که اوضاع خیلی جدی شود، این بیماری را بهبود بخشید.

چه عواملی باعث ایجاد گرمازدگی در سگ می‌شود؟

گرمازدگی معمولا در گرم‌ترین فصل سال اتفاق می‌افتد، به ‌ویژه زمانی که هوا مرطوب است. عوامل مؤثر در گرمازدگی سگ عبارتند از:

  • نژاد: گرمازدگی در همه نژادها دیده می‌شود، اما ممکن است در نژادهای مو بلند و براکی سفالیک (پوزه کوتاه) بیشتر باشد.
  • سن: سگ‌های بسیار جوان و همچنین سگ‌های مسن بیشتر مستعد ابتلا هستند.
  • آمادگی جسمانی: سگ‌هایی که از فرم خارج شده‌اند، وقتی انرژی زیادی را در محیط بسیار گرم اعمال می‌کنند، آسیب‌پذیر می‌شوند.
  • وزن: سگ‌های دارای اضافه وزن و چاق بیشتر در معرض آسیب گرمازدگی هستند.
  • اختلالات پزشکی: کم‌کاری تیروئید، بیماری قلبی و فلج حنجره نیز در گرمازدگی نقش دارند.
  • محیط: شایع‌ترین علت گرمازدگی در سگ‌ها، حبس شدن در اتومبیل دربسته است. دمای محیط داخل یک ماشین بسته می‌تواند در عرض چند دقیقه به طور خطرناکی بالا رود و نتایج آن، می‌تواند کشنده باشد. از دیگر دلایل گرمازدگی می‌توان به محبوس شدن در یک فعالیت شدید، بدون آب شیرین زیر نور مستقیم خورشید و ماندن سگ‌ها در قفس برای مدت طولانی اشاره کرد.

درمان گرمازدگی در سگ

درمان گرمازدگی شامل تلاش فوری برای کاهش دمای بدن سگ است. اگر متوجه علائم گرمازدگی در سگ خود شدید، بسیار مهم است که هرگونه فعالیتی را متوقف کنید و به سگ خود کمک کنید تا خنک شود. گفتیم که درمان گرمازدگی شامل تلاش فوری برای کاهش دمای بدن سگ است. اگر متوجه علائم گرمازدگی در سگ خود شدید، بسیار مهم است که هرگونه فعالیتی را متوقف و به سگ خود کمک کنید تا خنک شود.

پیشگیری از گرمازدگی سگ

زمانی که در خارج از منزل هستید، همیشه مطمئن باشید که سگ شما در یک منطقه با تهویه مناسب و دسترسی به آب و سایه فراوان است. هنگام مسافرت با اتومبیل، مطمئن شوید که سگ شما در جعبه‌هایی با تهویه مناسب نگهداری می‌شود و هرگز سگ خود را با شیشه‌های بسته در ماشین رها نکنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع باکس سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

گرمازدگی سگ چقدر طول می‌کشد؟

اگر سگ شما گرمازده شده است، باید فورا او را خنک کنید و برای مشاوره با دامپزشکی تماس بگیرید. با این حال، اگر  سگ گرمازدگی شدید داشته باشند یا درمان به تعویق بیفتد، به درمان فشرده‌تری نیاز خواهد داشت که مدت بیشتری طول بکشد. از هر 7 سگی که برای گرمازدگی تحت درمان قرار می‌گیرند، 1 سگ همچنان می‌میرد، بنابراین اگر فکر می‌کنید سگ شما آسیب دیده، بهتر است که با دامپزشک خود تماس بگیرید.

گرمازدگی در سگ هاسکی

حتما می‌دانید محل زندگی هاسکی در قطب هست و این نوع سگ‌ها تحمل گرما را ندارند، به همین دلیل توجه داشته باشید، آن‌ها را در دماهای بالاتر از  ۱۸ درجه سانتی‌گراد ورزش ندهید چرا که در این دما برای این سگ هاسکی بسیار بالاست.

پیشگیری از گرمازدگی سگ

گرمازدگی در توله سگ

توله سگ‌ها، سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید می‌توانند آب بدن خود را از دست بدهند، بنابراین مطمئن شوید که توله سگ شما همیشه مقدار زیادی آب تمیز و خنک در دسترس داشته باشد و مطمئن شوید که برای نوشیدن وقت می‌گذارد. سعی کنید از میان وعده‌های میوه‌ای سالم و پر از آب مانند هندوانه و انواع توت‌ها (در حد اعتدال) استفاده کنید. رژیم غذایی روزانه سگ شما نیز می‌تواند در هیدراتاسیون نقش داشته باشد. غذای تازه رطوبت طبیعی بیشتری نسبت به غذای خشک سگ شده فراهم می‌کند.

سگ‌هایی که در هوای گرم مشغول بازی یا پیاده‌روی هستند، در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌گیرند. این امر به ویژه برای سگ‌هایی که اضافه وزن یا خز تیره دارند، صادق است. وزن زیاد باعث می شود توله سگ نتواند دمای بدن خود را پایین نگه دارد، در حالی که خز تیره گرمای خورشید را جذب می‌کند. سگ‌هایی که به هوای گرم عادت ندارند. نیز ممکن است در معرض خطر داغ شدن بیش از حد باشند. به سگ‌تان پس از راه رفتن، استراحت و سایه و آب خنک بدهید. اگر بیرون هوا گرم است، او را به ورزش وادار نکنید.

بیشتر بخوانید:  پیاده‌روی سگ‌ها | سگ‌ها به چه میزان پیاده‌روی نیاز دارند؟

آفتاب سوختگی در سگ

آفتاب سوختگی فقط برای سگ‌ها دردناک نیست بلکه می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری شود، برای مثال انواع خاصی از سرطان پوست مانند کارسینوم سلول سنگفرشی، ملانوم بدخیم و همانژیوم از عوارض آفتاب سوختگی هستند. آفتاب سوختگی همچنین شرایط خاصی را تشدید می‌کند، به عنوان مثال اختلالات خودایمنی و درماتیت و همچنین باعث ناراحتی در محل جراحی می‌شود.

ضد آفتاب از سگ‌ها در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند. اما استفاده از نوع نامناسب آن نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بسیار مهم است که فقط از فرمول‌هایی استفاده کنید که به طور خاص به عنوان ضد آفتاب برای سگ‌ها در نظر گرفته شده است. به طور مثال آن‌ها نباید حاوی اکسید روی یا پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA) باشند، زیرا این مواد در صورت مصرف برای سگ‌ها سمی هستند و سگ‌ها اغلب پوست خود را لیس می‌زنند و به طور تصادفی ضد آفتاب را مصرف می‌کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *