دسته ها

بهترین غذای سگ مالینویز چیست؟

غذای سگ مالینویز
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مالینویز یا مالینویز بلژیکی (Belgian Malinois) سگی با جثه متوسط است که برای رشد سالم به مواد مغذی در مقادیر مشخصی نیاز دارد. مانند سایر سگ‌ها، اگر برخی از این مواد مغذی به مقدار زیاد یا کمتر در غذای سگ وجود داشته باشند، سلامت کلی حیوان به خطر می‌افتد. در مرحله رشد، وعده غذایی مالینویز باید در درجه اول شامل 22.5 درصد پروتئین برای توله سگ‌ها، 25 درصد پروتئین برای سگ‌های بالغ، 8 درصد چربی برای توله‌سگ‌ها و 5 درصد چربی برای سگ‌های بالغ باشد. منبع پروتئین غذای سگ مالینویز باید پروتئین حیوانی مانند مرغ، بوقلمون، گوشت بره و گوشت گاو باشد. منبع چربی این غذا نیز می‌تواند روغن ماهی یا روغن نباتی باشد. همچنین منبع فیبر غذای سگ مالینویز ممکن است از سبزی‌های سالم مانند کلم، هویج، جوانه‌ها و به‌ویژه کلم بروکلی باشد. وعده‌های غذایی مالینویز باید حاوی برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی و استخوان‌ها باشد. برای خرید غذای سگ مالینویز نیز باید به مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها توجه کرد.

بیشتر بخوانید:  معرفی و راهنمای خرید کنسرو برای سگ

الزامات تغذیه‌ای برای توله‌سگ مالینویز

رژیم غذایی یک توله‌سگ مالینویز باید شامل 22.5 درصد پروتئین، 8 درصد چربی و 6 درصد فیبر باشد. توله سگ‌های بلژیکی مالینویز فوق‌العاده پرانرژی هستند و میزان متابولیسم آن‌ها بالاست؛ از این‌رو غذای سگ مالینویز باید حاوی پروتئین برای ساخت ماهیچه‌های سالم و مواد معدنی برای استخوان‌های قوی باشد. همچنین کربوهیدرات برای انرژی و چربی نیز برای حفظ پوشش موی سالم ضروری است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

نیازهای تغذیه‌ای برای مالینویز بالغ

غذای سگ مالینویز بلژیکی بالغ باید شامل 25 درصد پروتئین، 25 درصد کربوهیدرات، 5 درصد چربی و 3 درصد فیبر باشد. در این مرحله، مالینویز بلژیکی بیشترین فعالیت را داشته و برای حفظ وزن و سطح انرژی خود به پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارد. در این مرحله باید از غذا دادن بیش‌ازحد به حیوان خانگی خود اجتناب کنید؛ زیرا مالینویز بلژیکی مستعد چاقی است؛ بنابراین باید غذای سگ مالینویز بر پایه مواد مفید برای سلامت حیوان باشد.

نیازهای تغذیه‌ای مالینویز مسن

در این مرحله از زندگی سگ شما در مقایسه با مراحل دیگر فعالیت کمتری دارد. در این سن، غذای سگ مالینویز باید دارای 18 درصد پروتئین، 5 درصد چربی و 3 درصد فیبر باشد. مالینویز بلژیکی مسن به مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری در غذای خود برای حفظ سلامت سیستم ایمنی و استخوان‌ها نیاز دارد.

نیازهای تغذیه‌ای برای مالینویز

عوامل مؤثر بر تغذیه مالینویز

برخی از عوامل بر رژیم غذایی مالینویز شما تأثیر می‌گذارند؛ مانند نژاد، اندازه، سن، سطح فعالیت و شرایط بهداشتی.

اندازه

متوسط طول مالینویز نر بلژیکی 60 تا 66 سانتی‌متر و مالینویز ماده 56 تا 62 سانتی‌متر از کف پا تا شانه است. وزن مالینویز بلژیکی نر نیز 25 تا 30 کیلوگرم و ماده 20 تا 25 کیلوگرم است. مالینویز نر به‌دلیل داشتن سایز بزرگ‌تری، کالری بیشتری از سگ ماده هم‌سن خود مصرف می‌کند.

سن

از آنجا که توله‌سگ‌های مالینویز در حال رشد هستند و متابولیسم آن‌ها بالاست، به تغذیه بیشتری نیاز دارند، اما مالینویزهای بالغ نیازی به تغذیه بیش از دو یا سه بار در روز ندارند؛ زیرا اگر بیشتر از حد تغذیه شوند، احتمال بروز نفخ معده و اضافه وزنشان بیشتر می‌شود.

سطح فعالیت

مالینویزها سگ‌های کاری بسیار فعال با بدنی محکم و عضلانی هستند؛ از این‌رو برای حفظ این وضعیت فیزیکی باید از یک رژیم غذایی بسیار باکیفیت تغذیه شوند.

رعایت بهداشت

مالینویز شما نباید با غذای کم‌کیفیت که حاوی مواد مغذی مورد نیاز حیاتی برای زندگی سالم نیست تغذیه شود. این نوع غذا می‌تواند برای سلامتی او مضر باشد. همچنین سبب می‌شود هزینه‌ای چندین برابر هزینه غذای باکیفیت را برای درمان خرج کنید.

میزان غذای سگ مالینویز چقدر است؟

مالینویز، مانند هر نژاد سگ دیگری، با توجه به مرحله رشد، به مقادیر مختلفی غذا نیاز دارد. مقدار غذای مورد نیاز یک توله‌سگ با غذای مورد نیاز یک سگ بالغ متفاوت است. با توجه به نیازهای غذایی آن‌ها به‌طور متوسط یک توله‌سگ مالینویز 0.5 تا 1.5 فنجان غذا با 140 تا 940 کیلوکالری در روز نیاز دارد. مالینویز بالغ نیز نیازمند 2.5 تا 3.5 فنجان در روز با 610 تا 1174 کیلوکالری است. البته با توجه به سطح فعالیت این مقدار می‌تواند کمی کمتر یا بیشتر باشد. مالینویز مسن نیز به 2.5 فنجان غذا با 610 تا 880 کیلوکالری در روز نیاز دارد. برای اینکه توله سگ شما به سگی بالغ و سالم تبدیل شود، وعده غذایی باید حاوی پروتئین بالا و چربی کم باشد.

میزان غذای سگ مالینویز چقدر است

چگونه از چاقی سگ مالینویز جلوگیری کنیم؟

نیازهای تغذیه‌ای یک مالینویز بالغ با یک توله‌سگ متفاوت است. غذای سگ مالینویز بالغ برای باید درصد کمتری از پروتئین و چربی داشته باشد تا از چاقی جلوگیری کند. این کار با کاهش دفعات تغذیه به دو بار در روز انجام می‌شود. اگر سگ مالینویز خود را عقیم کردید، حتماً باید میزان غذا و کالری دریافتی سگ را کاهش دهید تا دچار اضافه وزن نشود. همچنین میزان فعالیت متوسط و بالا سبب جلوگیری از چاقی سگ مالینویز می‌شود در صورتی که فعالیت سگ مالینویز شما کم باشد، احتمال ابتلا به چاقی و اضافه وزن برای او بیشتر است. توجه داشته باشید که غذای توله‌سگ با پروتئین و چربی بیشتری از نیاز بدن سگ‌های بالغ تهیه می‌شود. به همین دلیل اگر به‌عنوان غذای سگ مالینویز بالغ استفاده شود منجر به چاقی می‌شود.

مالینویز به چند وعده غذایی در طول روز نیاز دارد؟

  • در طول فرایند از شیر گرفتن یا در 8 هفتگی به پایین: چهار بار در روز با فواصل زمانی مساوی؛
  • 8 هفتگی تا 3 ماهگی: چهار بار در روز با فواصل مساوی؛
  • 4 ماهگی تا 12 ماهگی: سه بار در روز با فواصل زمانی مساوی؛
  • یک سالگی به بالا: دو بار در روز با فواصل زمانی مساوی.

زمان تغذیه بهینه با توجه به سن

  • 2 تا 5 ماهگی: 7:00 صبح، 12:00 بعدازظهر، 5:00 بعدازظهر و 10:00 شب؛
  • 6 تا 12 ماهگی 8:00 صبح، 2:00 بعدازظهر، 8:00 شب؛
  • 1 سالگی به بالا: 8 صبح و 8 بعدازظهر؛
  • 7 سالگی به بالا: اگر یک بار در روز تغذیه شود، ساعت 7 صبح یا 7 بعدازظهر و اگر دو بار در روز تغذیه شود، 7 صبح و 7 بعدازظهر.

به‌عنوان یک قاعده کلی، غذای سگ مالینویز باید چند ساعت قبل از به خواب رفتن در شب داده شود تا زمان کافی برای هضم غذا قبل وجود داشته باشد.

انواع غذا برای تغذیه مالینویز بلژیکی

غذاهای مناسب برای تغذیه سگ مالینویز شامل غذای خشک سگ، غذای مرطوب سگ و غذای خام مناسب بیولوژیکی و همچنین رژیم غذایی خانگی است.

غذای خشک: غذای خشک سگ یا کیبل بخشی از غذای تجاری حیوانات خانگی است که از آسیاب و مخلوط کردن موادی مانند گوشت، غلات و مواد افزودنی غذایی تهیه می‌شود. سپس این مواد به شکل هسته‌های کوچک درمی‌آیند و در دمای بالا پخته می‌شوند تا آب آن‌ها حذف شود. غذای خشک حاوی کربوهیدرات بیشتر، چربی کمتر و کمتر و گاهی اوقات پروتئین کمتر است. همچنین به‌دلیل هزینه کمتر، مزایایی برای سلامت دندان، راحتی، جلوگیری از افزایش وزن کاهش و صرفه‌جویی در وقت، اغلب توسط دامپزشکان توصیه می‌شود.

غذای مرطوب: غذای مرطوب سگ یا غذای کنسروشده با مخلوط کردن و پختن مواد اولیه قبل از افزودن یا استخراج آب تهیه می‌شود. برخلاف غذای خشک سگ، غذای مرطوب سگ حاوی آب بیشتر، کربوهیدرات کمتر، چربی بیشتر و اغلب پروتئین بیشتر است. این نوع غذا به‌دلیل محتوای بالای آب، طعم خوب، سهولت در خوردن و ارزش غذایی بالا توسط دامپزشکان توصیه می‌شود.

رژیم غذایی خانگی: رژیم‌های غذایی خانگی گزینه‌ای عالی برای والدین حیوانات خانگی هستند که به غذای تجاری سگ علاقه‌مند نیستند و می‌خواهند برای تهیه غذا برای همراه خود تلاش بیشتری کنند. غذا دادن به سگ خود با غذای خانگی به شما امکان کنترل تغذیه آن را می‌دهد.

چگونه از چاقی سگ مالینویز جلوگیری کنیم

 

انواع غذا برای جلوگیری از تغذیه مالینویز بلژیکی

باید قبل از دادن هر غذایی به مالینویز خود احتیاط کنید؛ برای مثال غذاهای مخصوص انسان، میوه‌ها و سبزی‌های خاصی وجود دارد که باید از دادن آن‌ها به مالینویز خود اجتناب کنید؛ زیرا این غذاها حاوی سمومی هستند که برای حیوان خانگی شما مضر بوده و می‌توانند به سلامت سگ شما آسیب برسانند.

خوراکی‌های ممنوع برای سگ‌ها عبارت‌اند از:

  • شکلات، قهوه، آدامس، کره بادام‌زمینی، آب‌نبات، استخوان‌های پخته‌شده و غیره؛
  • میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند انگور، آووکادو، سیر و پیاز؛

علاوه بر آنچه بیان شد، همیشه باید مواد روی برچسب غذا را بررسی کنید. همچنین می‌توانید به سادگی با یک دامپزشک یا متخصص تغذیه حیوانات خانگی مشورت کرده و مواد تشکیل‌دهنده غذاها را بررسی کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چه زمانی باید تغذیه مالینویز خود را از غذای توله‌سگ به غذای سگ بالغ تغییر دهید؟

بهترین زمان برای تغییر تغذیه مالینویز از غذای توله‌سگ به غذای سگ بالغ 10 تا 12 ماهگی و مرحله مهمی در رشد سگ شماست. غذای توله سگ در مقایسه با غذای بزرگ‌سالان حاوی کالری و مواد مغذی بیشتری است؛ زیرا نیازهای غذایی در آن مرحله از زندگی را برآورده می‌کند و رشد مطلوب سگ را به دنبال دارد.

این دوره تغییر باید با به‌‌تدریج باشد؛ یعنی باید ابتدا یک چهارم از غذای توله‌سگ را حذف کرده و به‌جای آن غذای سگ بالغ قرار دهید (75 درصد غذای توله‌سگ و 25 درصد غذای سگ بالغ). سپس هر چند روز 25 درصد از غذای توله‌سگ را کاهش دهید و به مقدار غذای سگ بالغ اضافه کنید تا به 100 درصد برسد.

دلایل غذا نخوردن مالینویز

بیماری، مشکلات دندانی، دندان درآوردن، مصرف دارو، یبوست، ساعت صرف غذا، غذای فاسد، کم‌آبی بدن و استرس بر تغذیه با غذای سگ مالینویز تأثیر منفی دارد.

دلایل غذا نخوردن مالینویز

چرا مالینویز همیشه گرسنه است؟

مقدار تغذیه مالینویز، مانند سایر نژادهای سگ متوسط بسیار بالاست، اما گرسنگی همیشگی می‌تواند ناشی از مسائلی باشد که جسمی نیستند؛ مانند استرس، رفتارهای آموخته‌شده و آموزش‌ ندیدن. برخی از مسائل پزشکی نیز می‌توانند در این امر مؤثر باشند. بیماری کوشینگ و همچنین کمبود مقادیر کافی تغذیه مناسب در غذای سگ شما نیز می‌تواند به‌دلیل تغذیه ناکافی و غلط باشد. همچنین فعالیت بیش‌ازحد سبب می‌شود بدن سگ شما سریع‌تر کالری بسوزاند؛ درنتیجه بعد از انجام فعالیت‌های طولانی و شدید گرسنه می‌شود. عامل دیگر وجود انگل‌هاست که می‌توانند دلیل دیگری برای گرسنگی همیشگی سگ شما باشند.

آیا مالینویز زیاد غذا می‌خورد؟

پاسخ این است که مالینویز می‌تواند مقدار زیادی غذا بخورد، اما باید در نظر داشت این سگ‌ها مستعد چاقی هستند؛ از این‌رو اضافه وزن می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی در سلامتی آنان شود؛ به همین دلیل باید برای سگ خود تغذیه مناسب و برنامه زمانی تغذیه‌ای با توجه به سن در نظر گرفته شود.

آیا مالینویز بلژیکی می‌تواند استخوان بخورد؟

تغذیه سگ‌ها با استخوان موجب تجمع تکه‌های استخوان در دستگاه گوارش و آسیب به سلامتی آن‌ها می‌شود، اما می‌توان مالینویز را با استخوان‌های خام و بزرگ سرگرم کرده و به‌عنوان غذای تشویقی سگ از آن استفاده کرد؛ زیرا این امر سبب تقویت استخوان‌ها و دندان‌های سالم می‌شود. همچنین حاوی مقدار زیادی ریزمغذی است که ممکن است در غذای آن‌ها موجود نباشد. البته مطمئن شوید استخوان‌ها پس از دو تا سه روز برای جلوگیری از آلودگی دور ریخته می‌شوند.

کدام یک از انواع غذاهای انسانی برای مالینویز مناسب است؟

می‌توانید از غذاهای مختلف انسانی مانند گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک، بوقلمون، سالمون، ماهی تن و تخم‌مرغ، مالینویز خود را تغذیه کنید. آن‌ها همچنین می‌توانند رشته‌فرنگی، بلغور جو دوسر، سیب‌زمینی شیرین، بادام‌زمینی بدون نمک و سایر غذاها مانند برنج و پاستا، ماست، پنیر و کره بادام‌زمینی نیز بخورند.

میوه و سبزیهای مناسب برای غذای سگ مالینویز کدام است؟

مالینویز می‌تواند انواع مختلفی از میوه‌ها مانند توت‌فرنگی، سیب، موز، تمشک، هلو، انبه، گلابی، آلو، خربزه، آناناس، پرتقال و کیوی بخورد. همچنین می‌توان سبزی‌هایی مانند کدوتنبل، هویج، نخود، ذرت، گل‌کلم، اسفناج، کلم، کلم بروکلی و غیره را در رژیم غذایی آن‌ها گنجاند.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره غذای سگ چاو چاو

آیا می‌توان به مالینویز مکمل‌های غذایی داد؟

درصورت مصرف غذای خشک سگ با کیفیت بالا مانند غذای سگ رویال کنین، مالینویز شما به مکمل‌ها نیاز ندارد؛ چراکه نیازهای تغذیه‌ای او به‌طور کامل تأمین می‌شود. با این حال، اگر براساس توصیه دامپزشک یا متخصص تغذیه سگ، به آن‌ها غذای خانگی بدهید، ممکن است نیاز به خوردن مکمل‌ها داشته باشند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *