دسته ها

بهترین اسباب ‌بازی برای اضطراب جدایی سگ چیست؟

اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

دلیل و بهترین اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ چیست؟ اضطراب جدایی معمولاً در سگ‌هایی مشاهده می‌شود که بیش‌ازحد به محیطی که در آن زندگی می‌کنند و خانواده سرپرست خود وابستگی دارند. این سگ‌ها هنگام جدایی از سرپرست خود بسیار مضطرب می‌شوند و علائمی مانند پریشانی، صدای بلند، کثیف و شلوغ کردن خانه را بروز می‌دهند. بیشتر این سگ‌ها برای اینکه مطمئن شوند صاحبشان آن‌ها را ترک نمی‌کند، همیشه سعی دارند خود را نزدیک او نگه دارند و او را از اتاقی به اتاق دیگر دنبال کنند؛ از این‌رو به‌ندرت پیش می‌آید که منزل را بدون صاحب خود ترک کنند. تحقیقات نشان داده است از هر 10 سگ، 8 تای آن‌ها وقتی تنها می‌مانند، با علائم اضطراب و جدایی مواجه می‌شوند. خبر خوب این است که اضطراب جدایی سگ امری است که می‌توان از آن پیشگیری و آن را درمان کرد. در این مطلب سعی داریم که درباره اضطراب جدایی سگ و بهترین اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای ارزان برای سگ چیست؟

بهترین اسباب ‌بازی برای اضطراب جدایی سگ چیست؟

زمانی که شما حیوان خانگی خود را ترک می‌کنید و او را در خانه تنها می‌گذارید، بهتر است اسباب‌بازی یا وسایل سرگرمی برای او در منزل بگذارید تا در مدتی که شما با او نیستید سرگرم و گذر زمان برای او سریع‌تر شود. اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ باید دوام بالا و ایمنی مناسب داشته باشد و ذهن او را تحریک کند.

بهترین اسباب‌بازی برای اضطراب جدایی سگ عبارت‌اند از:

  1. Heartbeat Dog

این اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ یک عروسک مخملی است که با تقلید صدای آرامش‌بخش و احساس تپش قلب مادر طراحی شده است و برای توله‌سگ‌ها و سگ‌های مسن مناسب‌تر است. این عروسک ضربان‌های ملایمی را منتشر می‌کند که حضور سگ دیگری را شبیه‌سازی کرده و برای اضطراب جدایی سگ معجزه می‌کند.

  1. اسباب‌بازی‌های پازلی

این نوع اسباب‌بازی سگ شما را به چالش می‌کشد تا معمایی را که پیش روی آن است حل کند. این کار ذهن او را درگیر می‌کند و او را از این فکر که شما ترکش کرده‌اید، دور می‌کند.

  1. تشک LickiMat

می‌توانید روی این تشک خوراکی‌های مورد علاقه سگ را پخش کنید. سگ شما با لیسیدن و تمیز کردن این تشک از خوراکی‌ها کاملاً سرگرم می‌شود و فراموش می‌کند که در خانه تنها گذاشته شده است.

  1. اسباب‌بازی‌های جویدنی

اسباب‌بازی‌های جویدنی مناسب‌ترین اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ است و سبب می‌شود ذهن سگ به سمت جویدن برود و هنگام تجربه اضطراب جدایی به مبلمان یا وسایل منزل یا کیف و کفش شما آسیب نزند. به‌طورکلی جویدن چه در انسان و چه در حیوانات سبب ایجاد آرامش و دور شدن ذهن از استرس می‌شود.

  1. توپ

به دنبال بهترین اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ هستید؟ بهتر است بدانید اسباب‌بازی‌های توپی بیش از هر چیز دیگری سگ‌ها را سرگرم می‌کنند و بهترین گزینه برای رفع اضطراب تنهایی سگ هستند.

بهترین اسباب ‌بازی برای اضطراب جدایی سگ چیست

علائم اضطراب جدایی در سگ چیست؟

برخی علائم کلی مانند صدای بلند، تخریب یا کثیف کردن وسایل منزل و مواردی از این قبیل نشان‌دهنده اضطراب جدایی سگ هستند؛ با این حال شایع‌ترین نشانه‌های رفتاری مربوط به اضطراب جدایی سگ عبارت‌اند از:

  1. رفتار مخرب: بروز رفتارهایی از جمله جویدن و تخریب کردن مبلمان یا وسایلی که نزدیکی خروجی‌ها یا در و پنجره قرار دارند.
  2. زوزه کشیدن
  3. پارس کردن
  4. ناله کردن و غر زدن
  5. گریه کردن
  6. دستشویی کردن: زمانی که سگ هنگام خروج صاحبش واکنشی از سمت صاحب دریافت نکند، برای جلب‌توجه ممکن است در همان جایی که ایستاده است ادرار یا مدفوع کند.
  7. نشان دادن اشتیاق بیش‌ازحد هنگام بازگشت صاحب او به منزل
  8. بروز علائم اضطراب قبل از ترک شدن توسط صاحب

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سایر علائمی که کمتر شایع هستند عبارت‌اند از:

  1. لرزیدن
  2. نفس‌نفس زدن
  3. ترشح بیش‌ازحد بزاق از دهان
  4. آسیب رساندن به خود: در این وضعیت علائمی مانند لیس زدن بیش‌ازحد بدن، پنجه کشیدن یا گاز گرفتن دم در سگ مشاهده می‌شود.
  5. بروز رفتارهای تکرارشونده: در این حالت سگ دائم به‌صورت دایره‌وار به دور خود می‌چرخد یا اینکه مسیری را به‌صورت رفت و برگشتی قدم می‌زند یا اینکه مدام پارس می‌کند.
  6. استفراغ کردن

این علائم می‌تواند در درازمدت آسیب جدی به سگ وارد کند؛ یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش این استرس استفاده از اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ است.

تفاوت اضطراب جدایی سگ با دیگر مسائل سلامتی او

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های اضطراب جدایی سگ و دیگر مسائل سلامتی او، این است که سگ این رفتارها را تنها هنگام ترک شدن توسط صاحبش از خود بروز می‌دهد و ممکن است این علائم تا 30 دقیقه طول بکشد. بهتر است بدانید مسائل بهداشتی می‌تواند سبب ایجاد یا بدتر شدن این علائم شود. اگر هنگام خروج شما از منزل، سگتان این رفتارها را بروز نمی‌دهد، می‌توانید با نصب دوربین با نظارت بر رفتارهایی که پس از خروج شما انجام می‌دهد متوجه این موضوع شوید و درصورت تشدید علائم و نگرانی می‌توانید به دامپزشک مراجعه کنید. همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم استفاده از اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ می‌تواند بسیار مفید و کمک‌کننده باشد.

تفاوت اضطراب جدایی سگ با دیگر مسائل سلامتی او

علل بالقوه اضطراب جدایی در سگ‌ها

با وجود اینکه شواهد قطعی برای نشان دادن اضطراب جدایی در سگ‌ها وجود ندارد، برخی علل می‌توانند این رفتارها را توجیه کنند؛ برای مثال سگ‌هایی که به سرپرستی گرفته شده‌اند، در مقایسه با سگ‌هایی که از همان ابتدا توسط یک سرپرست بزرگ شده‌اند، بیشتر علائم اضطراب جدایی را نشان می‌دهند. برخی موقعیت‌ها نیز وجود دارند که ممکن است سبب بروز اضطراب جدایی در سگ‌ها شوند؛ مانند:

  1. تغییر صاحب

سگ‌هایی که قبلاً سرپرست بد داشته‌اند یا اکنون فرد جدیدی آن‌ها را سرپرستی می‌کند، بیشتر ممکن است علائم اضطراب جدایی را نشان دهند.

  1. ایجاد تغییر در روتین زندگی

ایجاد تغییر ناگهانی در روتین همیشگی سگ شما می‌تواند او را دستپاچه کند؛ برای مثال اگر شما کل مدت روز را با او می‌گذراندید و اکنون گاهی اوقات او را ترک می‌کنید، این اتفاق سبب ایجاد اضطراب جدایی در او خواهد شد.

  1. تغییر محیط زندگی

اگر به‌تازگی محیط زندگی خود یا سگ را عوض کرده‌اید ممکن است اضطراب جدایی در او رخ دهد. استفاده از اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ در این مورد هم می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

  1. رویداد آسیب‌زا

اگر اتفاقی ناگوار مانند سرقت یا آتش‌سوزی در هنگام نبود صاحب رخ دهد سبب ایجاد همچنین علائمی خواهد شد.

  1. از دست دادن ناگهانی صاحب

اگر سگ به هر دلیلی مانند مرگ یا جدایی، از صاحب خود جدا شود، حتماً اضطراب جدایی را در طول زندگی تجربه خواهد کرد.

  1. ژنتیک

برخی نژادها مانند لاگوتو رومانیلو، ویتن تریر و سگ‌های نژاد مختلط به‌صورت ژنتیکی این حالات را دارند.

  1. عوامل قبل از تولد

استرس مادر در طول بارداری می‌تواند سبب بروز نشانه‌هایی از جمله اضطراب و استرس جدایی شود.

نحوه درمان اضطراب جدایی سگ

بسیار مهم است که بدانید آیا سگ شما اضطراب جدایی را تجربه می‌کند یا خیر. درصورت اطمینان از این موضوع باید برای درمان اقدام کنید؛ زیرا درصورت درمان نکردن ممکن است در درازمدت به بروز مشکلاتی در سلامتی و بیماری سگ شما منجر شود. درمان یکسانی برای همه سگ‌ها وجود ندارد، بلکه باید روش‌های مختلفی را به کار گرفت و آزمون و خطا کرد تا بهترین روش درمانی اجرا شود. فرایند آزمون و خطا ممکن است مقداری طول بکشد، اما نتیجه آن بسیار مهم و ارزشمند است. در ادامه رایج‌ترین گزینه‌های درمانی اضطراب جدایی سگ آورده شده است:

  1. حساسیت‌زدایی

در این روش شما باید برای مدت زمان‌های کوتاه سگ را تنها بگذارید. با انجام این کار شما کم‌کم حساسیت او را به این مسئله کم خواهید کرد و حیوان شما نیز آرامش بیشتری را تجربه می‌کند. در این مرحله استفاده از اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ می‌تواند به پت شما بسیار کمک کند.

نحوه درمان اضطراب جدایی سگ

  1. شرطی کردن جدایی

شرطی کردن به این معناست که شما در ازای ترک او، برایش جایزه‌ای را در نظر گرفته‌اید؛ برای مثال هنگام ترک منزل خوراکی‌ای که دوست دارد برایش بگذارید تا به‌جای ناراحت شدن هیجان‌زده شود. فراموش نکنید هنگام بازگشت به منزل غذای سگ را از جلوی او بردارید تا ذهنش شرطی شود. دقت داشته باشید این راهکار درمانی برای اضطراب‌های شدید مناسب نیست.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  1. دارو

در بسیاری از موارد پس از آزمون و خطا درمی‌یابید دارو تنها و بهترین راه درمان اضطراب جدایی سگ شماست. از آنجا که اضطراب اختلالی رفتاری است، به‌آسانی از بین نخواهد رفت و ممکن است سایر روش‌های درمانی موقتی باشند یا اصلاً پاسخگو نباشند. اگر تصمیم دارید از دارو برای رفع اضطراب جدایی سگ استفاده کنید، باید حتماً او را نزد دامپزشک ببرید و خودسرانه دارو مصرف نکنید. استفاده از غذای تشویقی سگ می تواند دارو دادن به او را راحت‌تر کند.

بیشتر بخوانید:  نحوه مراقبت و نگهداری از پنجه سگ

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم که تمامی جوانب اضطراب جدایی سگ و روش درمان و بهترین انتخاب اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ را برای شما بازگو کنیم. برخی از عواملی که امنیت سگ را به خطر می‌اندازد می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در او شود؛ استفاده از دارو، غذای تشویقی، اسباب‌بازی و… مي‌توان استرس پت شما را کاهش دهد. برای مثال، غذای سگ رویال کنین با استفاده از ترکیبات مغذی که دارد می‌تواند سبب کاهش استرس و افزایش شادی در پت شما شود. اکنون که از این موارد اطلاع دارید می‌توانید بسیار راحت درباره خرید اسباب‌بازی مناسب برای سگ خود از دیجی‌پت شاپ تصمیم‌گیری کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

پرسش‌های متداول

  1. آیا اسباب‌بازی‌ها به رفع اضطراب تنهایی سگ کمک می‌کنند؟

بله، اسباب‌بازی‌ها می‌توانند با کاهش استرس و مشغول نگه داشتن سگ‌ها سبب رفع اضطراب جدایی آن‌ها شوند.

  1. بهترین اسباب بازی برای اضطراب جدایی سگ کدام‌اند؟

HeartbeatDog، اسباب ‌بازی‌ سگ پازلی و جویدنی و توپی، تشک LickiMat.

  1. شایع‌ترین علائم اضطراب جدایی سگ کدام‌اند؟

رفتار مخرب، زوزه کشیدن، پارس کردن با صدای بلند، ناله کردن و غر زدن، گریه کردن، دستشویی کردن و نشان دادن اشتیاق بیش‌ازحد هنگام بازگشت صاحب او به منزل

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *