دسته ها

با قوی‌ ترین نژاد های سگ در دنیا آشنا شوید!

قوی‌ ترین نژادهای سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

می‌دانید قوی‌ترین نژادهای سگ کدام است؟ مهم‌ترین ویژگی سگ قوی‌بودن و در عین‌ حال دوست‌داشتنی بودن آن است؛ بنابراین حتی زمانی که یکی از قوی‌ترین سگ‌ها را دارید، می‌توان مطمئن بود که همیشه سگی دوست‌داشتنی برای شما خواهد بود. از سوی دیگر، چنین سگ‌هایی می‌توانند از شما و خانه شما به‌خوبی محافظت کنند؛ به‌خصوص اگر فعالیت‌هایی مانند کشاورزی، ماهیگیری و گله‌داری دارید، داشتن سگی قوی می‌تواند ایده خوبی باشد. شما می‌توانید بهترین کمک‌ها و عشق و وفاداری را از قوی‌ترین نژادهای سگ دریافت کنید.

مردم در طول تاریخ، سگ‌های کار را برای کمک در شکار، کشاورزی، گله‌داری و سایر مشاغل چالش‌برانگیز پرورش داده‌اند. این سگ‌ها نژادهای قدرتمند، قوی، با هوش و استقامت برای انجام کار هستند. بسیاری از قوی‌ترین نژادهای سگ جنگی برای کار در کنار مردم به‌عنوان سگ‌های پلیس و نظامی، سگ نگهبان، سگ‌های جست‌وجو و نجات یا گله‌داری یا شکار انتخاب می‌شوند. این سگ‌ها استعداد ذاتی دارند و تحت آموزش‌های فشرده هستند.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای سگ نگهبان چیست؟ | قیمت و خرید غذای سگ نگهبان

چه چیزی قوی‌ بودن نژادهای سگ را تعیین می‌کند؟

چند عامل وجود دارد که به قوی‌بودن سگ کمک می‌کند. اولین مورد جثه سگ است. سگ‌های بزرگ‌تر به‌طورکلی قوی‌تر از سگ‌های کوچک‌تر هستند. عامل دوم تاریخچه و هدف این نژاد است. نژادهایی که در ابتدا برای کار یا جنگ پرورش داده شده‌اند، قوی‌تر از نژادهایی هستند که این‌گونه نبوده‌اند. درنهایت سگ‌ها می‌توانند از نظر قدرت حتی در یک نژاد متفاوت باشند؛ به همین دلیل نمی‌توان به‌طور قطعی گفت کدام نژاد سگ قوی‌تر است. به حاطر داشته باشید که برای سگ‌های قوی باید حتما از قلاده‌های با کیفیت و متناسب جثه سگ استفاده کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قلاده سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مزایای داشتن قوی‌ترین نژادهای سگ

  • سگ‌های قوی از صاحبان خود محافظت می‌کنند و می‌توانند نگهبانانی عالی باشند، البته این موضوع با پرخاشگری سگ بسیار متفاوت است.
  • همچنین می‌توانند برای فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی عالی باشند؛ زیرا استقامت لازم برای همراهی با شما را دارند.
  • اگر به‌دنبال یک شریک برای تمرین هستید، یک سگ قوی می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد؛ بنابراین اگر قصد دارید یک دوست پشمالو به خانواده خود اضافه کنید، یکی از این نژادهای سگ قوی را در نظر بگیرید.
  • این سگ‌ها فوق‌العاده قدرتمند و ورزشکار و دارای طبیعتی وفادار و محافظی هستند که آن‌ها را به همراهان ایده‌آل تبدیل می‌کند. اگر به‌دنبال سگی هستید که بهترین دوست شما باشد و از خانواده شما محافظت کند، یک سگ قوی بهترین انتخاب است.

مزایای داشتن قوی‌ترین نژادهای سگ

معرفی قوی‌ترین نژادهای سگ در دنیا

اگر قصد دارید یک نژاد قدرتمند داشته باشید، باید بتوانید آن را در بسیاری از موقعیت‌ها در خانه، هنگام پیاده‌روی، ملاقات با سگ‌های دیگر و احوال‌پرسی با مردم مدیریت کنید. همه سگ‌ها به‌خصوص قوی‌ترین نژادهای سگ باید دستورالعمل‌های شما را دنبال کنند و آموزش برای آن‌ها ضروری است.

سگ روتوایلر

مانند بسیاری از نژادهای سگ، روتوایلرها در ابتدا برای گله‌کردن حیوانات بزرگ، کشیدن گاری و خدمت به‌عنوان سگ امنیتی پرورش داده شدند. آن‌ها برای انجام وظایف خود باید بسیار بزرگ و قوی بودند، غذای سگ روتوایلر به علت جثه بزرگی که دارد با سگ های کوچک متفاوت است. این نوع سگ‌ها می‌توانند سگ‌های خانوادگی خوبی باشند. بهتر است بدانید روتوایلرها به‌خوبی با افراد مسن یا خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک دارند جفت نمی‌شوند.

سگ گریت دین

گریت دین‌ها پرجمعیت هستند و شخصیت‌های شیرین و آرامی دارند. درواقع آن‌ها «غول‌های مهربان» دنیای سگ‌ها هستند. گریت دین‌ها در ابتدا برای سگ‌های شکار گراز پرورش داده شدند که می‌توانستند طعمه خود را تا زمانی که شکارچی شکار می‌کرد نگه دارند. با گذشت زمان، آن‌ها به سگ نگهبان و همراه خانواده تبدیل شدند. همان‌طور که آن‌ها به سگ‌های خانوادگی محبوب تبدیل شدند، پرورش‌دهندگان به‌طور انتخابی شخصیت‌های سخت شکار خود را پرورش دادند تا آن‌ها را به سگ‌های مهربان و شیرینی تبدیل کنند که امروزه می‌شناسیم.

سگ هاسکی سیبری

سگ‌ها به معنای واقعی کلمه می‌توانند غول باشند. همچنین چشمان آبی کنجکاو آن‌ها می‌تواند در قلب و ذهن شما تأثیرگذار باشد. در اصل این سگ‌ها برای کشیدن سورتمه، محافظت از گوزن شمالی و زنده‌ماندن در دمای زیر صفر پرورش داده شدند. بی‌باکی و سواری هاسکی سیبری برای عبور از مسافت‌های طولانی در شرایط سخت در DNA آن‌ها است؛ با این حال این موجود خز سفید غول‌پیکر به‌دلیل وفاداری و دوستی خود می‌تواند حیوان خانگی خوبی باشد.

هاسکی‌ها قدرت باورنکردنی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد سورتمه‌های سنگین را در زمین‌های پرچالش و برفی بکشند، اما چگونه این سگ‌های سورتمه تا این حد قوی شدند؟ حدود 3000 سال پیش قبیله چاکچی در سیبری برای اولین بار سگ چوکچی را پرورش داد تا سورتمه‌های شکار سنگین را در مسافت‌های طولانی بکشد.

سگ‌های هاسکی علاوه بر قدرت بی‌رحمانه، دارای پوشش زمستانی بسیار گرم و متابولیسم شگفت‌انگیزی بودند. این سگ‌ها می‌توانستند همواره با حداقل غذا ورزش کنند. هاسکی سیبری از نوادگان مستقیم سگ هاسکی است و قدرت، سرعت و استقامت باورنکردنی آن را به ارث برده است.

معرفی قوی‌ترین نژادهای سگ

سگ بولداگ

این سگ‌های کوتاه قد به‌دلیل سابقه‌ای که به‌عنوان سگ جنگی دارند، سگ‌هایی بسیار قوی و قدرتمند هستند. در قرن سیزدهم انگلستان، از بولداگ در ورزش وحشتناکی به نام طعمه گاو استفاده می‌شد. در طول این مسابقات، بولداگ‌ها با گاوهای بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر مبارزه می‌کردند. این بولداگ‌های جنگنده شخصیت‌های خشن و تهاجمی داشتند که با بولداگ‌های شیرین و آرام امروزی بسیار فاصله داشت. زمانی که طعمه گاو نر ممنوع شد، پرورش‌دهندگان بولداگ شخصیت سخت آن‌ها را نرم کردند و سگ‌های همراه مهربان و دوست‌داشتنی را تولید کردند که امروزه می‌شناسیم.

سنت برنارد

سگ سنت برنارد از قوی‌ترین نژادهای سگ در دنیاست. وقتی به تصویری از سنت برنارد فکر می‌کنید، احتمالاً یک سگ بزرگ و پشمالو را تصور می‌کنید. این نژاد بیش از 1000 سال پیش به وجود آمد. این سگ، حس بویایی و قدرت بی‌رحمانه‌ای دارد که هزاران نفر را از زمین‌های برفی نجات می‌دهد. امروزه سنت برناردها به‌دلیل وفاداری، محبت و محافظت شدید از مردم خود، سگ‌های خدماتی عالی هستند. 

مالاموت آلاسکا

این سگ‌ها بسیار شبیه هاسکی سیبری هستند؛ با این حال مردم بومی این دو سگ قطب شمال را برای نیازهای مختلف پرورش دادند. هاسکی بیشتر به‌دلیل سرعت و استقامت مورد نیاز برای کشیدن سورتمه در مسافت‌های طولانی پرورش داده شد، مالاموت آلاسکا به‌دلیل استحکام کامل آن توسعه یافت.

گاهی ‌اوقات از مالاموت‌ها برای کشیدن سورتمه استفاده می‌شد و همچنین خرس‌های قطبی، فک‌ها و دیگر طعمه‌های قدرتمند را شکار می‌کردند. معمولاً اعتقاد بر این است که مالاموت‌های آلاسکا دورگه‌های سگ-گرگ هستند، اما مالاموت‌های امروزی کاملاً اهلی شده‌اند و همراهانی شیرین، دوست‌داشتنی و وفادار هستند.

سگ سرابی

سرابی یکی از قوی‌ترین نژادهای سگ ایرانی با سابقه‌ای غنی از هزاران سال پیش است. سرابی که خاستگاه آن ایران است، به‌دلیل مهارت‌های شکار خود پرورش داده شد و برای ردیابی و بازیابی و همچنین نگهبانی از دام‌ها و صاحبان استفاده می‌شد. این نژاد به‌قدری ارزشمند بود که در آثار هنری و ادبیات کهن ایرانی به تصویر کشیده شد و اغلب به‌عنوان نماد دوستی و احترام به آن هدیه داده می‌شد. سگ سرابی با وجود اینکه در قرن بیستم تقریباً با انقراض روبه‌رو شده بود، با تلاش‌های پرورش‌دهندگان متعهد نجات یافت، غذای سگ سرابی در رشد این نژاد بسیار دارای اهمیت است، اکنون توسط کلوپ‌های پرورشگاهی در سراسر جهان شناخته شده است.

سگ سرابی هنوز هم برای شکار و نگهبانی استفاده می‌شود. حس بویایی قوی و توانایی‌های ردیابی عالی این حیوان آن را به انتخابی عالی برای کسانی تبدیل می‌کند که سگی می‌خواهند تا بتواند به آن‌ها در ردیابی کمک کند. طبیعت محافظتی و شجاعت این نژاد، آن را برای کسانی که سگی می‌خواهند تا از دام و دارایی آن‌ها محافظت کند، گزینه‌ای عالی است.

قوی‌ترین نژادهای سگ ایرانی

کانگال

کانگال شپرد یک نژاد سگ ترکی است که به‌دلیل جثه بزرگ و قدرت چشمگیرش شناخته شده است. این نژاد معمولاً برای محافظت استفاده می‌شود و در برابر گرگ‌ها، خرس‌ها و شغال‌ها نگهبانی مؤثر است. درحالی‌که همه این نژادها فوق‌العاده قوی هستند، کانگال به‌عنوان سگی که قوی‌ترین نیش را در جهان دارد، مقام اول را به خود اختصاص می‌دهد. این نژاد با نیرویی که بیش از سه برابر یک سگ معمولی است، می‌تواند طعمه‌های بسیار بزرگ‌تری را از بین ببرد؛ بنابراین اگر به‌دنبال سگی قدرتمند و نترس هستید، کانگال گزینه مناسبی است. 

دوبرمن

دوبرمن‌ها در اصل از آلمان آمده‌اند و مدت‌هاست به‌عنوان یکی از قوی‌ترین نژادهای سگ نگهبان شناخته می‌شوند. این سگ‌های فوق‌العاده سریع و قدرتمند، غذای سگ دوبرمن اغلب متفاوت است و  از این نژاد در گذشته برای اجرای قانون استفاده می‌شوند. طبیعت سرسخت دوبرمن‌ها آن‌ها را به یکی از قوی‌ترین نژادهای سگ تبدیل می‌کند؛ بنابراین برای افرادی که به‌دنبال یک نژاد وفادار هستند تا بتواند به آن‌ها احساس امنیت نیز بدهد، انتخاب خوبی است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ دوبرمن به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

نیوفاندلند

نیوفاندلند سگ استخوانی بزرگ و عضلانی است. همچنین آن‌ها شناگران ماهر مسافت‌های طولانی هستند. این نژاد صمیمی، خوش‌اخلاق و بسیار به خانواده خود وفادار است. آن‌ها به توجه، محبت و ورزش زیادی نیاز دارند.

پینجرهای دوبرمن

پینجرهای دوبرمن که به نام دابی شناخته می‌شوند، از قوی‌ترین نژادهای سگ هستند که اولین بار در اوایل دهه 1900 در آلمان به وجود آمدند. کارل فردریش لوئیس دوبرمن این نژاد را توسعه داد و هدف او تولید یک سگ همراه با جثه متوسط بود که می‌توانست به‌عنوان یک سگ نگهبان خشن نیز کار کند. دوبرمن سگی عضلانی، ورزشکار با استقامت بالا و شخصیت خوب است. امروزه از آن‌ها به‌عنوان سگ‌های امنیتی، نظامی و پلیس استفاده می‌شود. 

ریج‌بک‌های رودزیایی

ریج‌بک‌های رودزیایی که به‌دلیل وجود «خط‌آل» متمایز در امتداد پشتشان شناخته می‌شوند، بیش از 500 سال پیش از زمانی که مهاجران اروپایی نژادهای سگ‌های اهلی‌شده را به آفریقای جنوبی آوردند و آن‌ها را با یک سگ بومی و پشت ریج‌دار پرورش دادند، به وجود آمد. این دورگه جدید، برای شکار شکارهای بزرگ، مانند شیر و گراز، در گروه‌های چهار تا شش نفری آموزش دیده بود. رودزیان‌های مدرن قدرت و استقامت اجداد خود را حفظ کرده‌اند و اکنون سگ‌های همراه خانواده‌های بسیار فعال و ورزشکار یا سگ‌های نگهبان هستند. 

قوی‌ترین نژادهای سگ جنگی

سگ چاو چاو

این سگ که بومی آسیایی است، در سال 206 قبل از میلاد به‌عنوان سگ نگهبان معابد در چین و سایر مناطق آسیایی استفاده می‌شد. سگ چاو چاو یکی از قوی‌ترین نژادهای سگ و یکی از گران‌ترین‌ها سگ‌هاست. این نوع سگ‌ها سرسخت و مصمم هستند، اما به‌شدت وفادارند و بیشتر عاشق تعقیب و گریز خوب هستند. چاو چاوهای امروزی سگ‌های مهربان و دوست‌داشتنی خانواده هستند که می‌توانند در کنار افرادی که می‌شناسند آرام باشند. متأسفانه یکی از معایب این نژاد، مشکوک‌بودن آن به افراد غریبه است که گاهی اوقات آن‌ها را پرخاشگر می‌کند.

با وجود ظاهر کرکی چاو چاوها سگ‌های جمع و جور و قدرتمندی هستند که سابقه طولانی به‌عنوان سگ‌های نگهبان تهاجمی دارند. DNA آن‌ها به 206 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد؛ زمانی که آن‌ها سگ‌های نگهبان معابد در چین و سایر نقاط آسیا بودند. به اشتباه تصور می‌شود چاو چاوهای امروزی همه رفتارهای پرخاشگرانه اجداد خود را حفظ کرده‌اند. 

سگ ماستیف

ماستیف‌ها یکی از بزرگ‌ترین نژادهای سگ در جهان هستند. معمولاً وزن آن‌ها بیشتر از مردان بالغ است و در اصل به‌عنوان شکارچی، نگهبان و سگ جنگی پرورش داده شده‌اند. ماستیف‌ها به‌دلیل وفاداری و محافظت از خانواده نگهداری می‌شوند. صاحبان سگ ماستیف باید آن‌ها را به‌طور منظم برای پیاده‌روی و ورزش بیرون بیاورند؛ با این حال نظافت منظم ماستیف‌ها می‌تواند برخی از صاحبان این نوع سگ را از داشتن آن‌ها منصرف کند. باید گفت این نژاد بیش‌ازحد معمول به نظافت نیاز دارد؛ یعنی شما باید فرصت کافی برای مسواک‌زدن، حمام‌کردن و کوتاه‌کردن ناخن‌های سگ را داشته باشید، اما انجام همه این مسئولیت‌ها می‌تواند ارزشش را داشته باشند؛ زیرا ماستیف‌ها می‌توانند واقعاً دوست‌داشتنی و برای همیشه به شما وفادار باشند. 

پیتبول

پیتبول از قوی‌ترین نژادهای سگ است که در اصل برای دام انداختن یا طعمه گاو نر پرورش یافته است. با این حال شهرت منفی آن‌ها نباید شما را از پذیرش یک پیتبول منصرف کند؛ زیرا همیشه می‌توانید سگ خود را مطابق میل و نیاز خود پرورش دهید. 

سگ ژرمن شپرد

ژرمن شپرد بومی آلمان و متعلق به نژاد همه منظوره سگ کار است. همچنین از رایج‌ترین نژادهای سگ برای کار در ارتش نظامی و پلیس محسوب می‌شود. اگر سگی وفادار، شجاع، بازیگوش و با اعتمادبه‌نفس می‌خواهید، ژرمن شپرد را انتخاب کنید. این سگ‌ها برای تخلیه انرژی بالای خود به زمان منظمی در فضای باز نیاز دارند. همچنین اگر به‌دنبال یک راهنمای خوب برای افراد نابینا یا خدمات یا جست‌وجو هستید، می‌توانید ژرمن شپرد را انتخاب کنید.

قوی‌ترین سگ‌ جهان

روتوآلر

سگ هاسکی و سایر نژادهای سگ بزرگ روتوایلرها برای کشیدن گاری و خدمت به‌عنوان سگ نگهبان ساخته شدند. این نژادهای بزرگ سگ عاشق بازی و کشش در فضای باز هستند. داشتن روتوایلر به این معناست که باید به‌طور منظم پیاده‌روی و ورزش کنید. می‌توانید این حیوان را در یک لانه بیرونی قرار دهید تا از اموال شما مراقبت کنند؛ زیرا آن‌ها نگهبانانی عالی هستند.

گریت دین

گریت دین یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نژادهای سگ در جهان است. این‌ها سگ‌های بزرگ و مو کوتاهی هستند که نگهداری از آن‌ها آسان است و مانند غول‌های باریک به نظر می‌رسند. گریت‌دین‌ها می‌توانند برای دوستان آشنا و دوست‌داشتنی باشند. این سگ‌ها که در اصل به‌عنوان سگ شکاری پرورش داده شده‌اند، نگهبانان خوبی هستند و می‌توان از آن‌ها برای مراقبت از املاک بزرگ استفاده کرد. دوستی، وفاداری، عقل و سرگرمی تنها از ویژگی‌های برجسته آن‌هاست.

درحالی‌که گریت دین‌ها تمایل دارند بر نژادهای دیگر برتری داشته باشند، آن‌ها غول‌های مهربان دنیای سگ‌ها هستند. این حیوانات در ابتدا برای شکار حیوانات بزرگ مانند خرس، آهو و گراز استفاده می‌شدند، اما این روزها احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها را در حال استراحت روی مبل و با خانواده خود پیدا کنید.

طبیعت آرام و دوست‌داشتنی این حیوانات به این معنا نیست که آن‌ها سرسخت نیستند. برعکس، دانمارکی‌های بزرگ همه عضلانی هستند. با وجود این، اگر سگی با طول عمر می‌خواهید گریت دین ممکن است برای شما بهترین گزینه شود؛ زیرا آن‌ها به‌طور متوسط بین 6 تا 8 سال زندگی می‌کنند.

سنت برنارد

سنت برنارد یکی از قوی‌ترین نژادهای سگ است. این نژاد سگ از کوه‌های آلپ ایتالیا و سوئیس می‌آید و به‌دلیل توانایی در نجات کوهنوردانی که در کوه‌های برفی گیر افتاده بودند، مشهور است. درحالی‌که این سگ‌ها می‌توانند دوست و محافظ باشند، می‌توانند بسیار خشن هم باشند. اگر می‌خواهید یک سنت برنارد را از رفتارهای تهاجمی دور نگه دارید، باید او را از سنین پایین شروع به معاشرت با غریبه‌ها و سایر حیوانات کنید.

همان‌طور که اشاره شد یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و کرکی‌ترین سگ‌های بزرگ، سنت برناند است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نژاد، شکوه، عضلانی و قوی‌بودن آن‌هاست. اگر تا به حال یکی از آن‌ها را ملاقات کرده‌اید، متوجه این ویژگی‌ها در این سگ می‌شوید که شامل جذابیت، بازیگوشی و مقدار زیادی آب دهان است.

قدمت این نژاد به بیش از 1000 سال می‌رسد و به‌دلیل حس بویایی عالی که هزاران انسان را از گیر افتادن در زمین‌های سرد نجات داده است، به‌خوبی شهرت دارد. سنت برنارد یکی از صلح‌جوترین و بردبارترین سگ‌های خانواده است. از سوی دیگر، این سگ‌ها نیاز به نگهداری زیادی دارند و خواهان توجه منظم انسان‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

توسا اینو

این سگ بسیار خطرناک است؛ زیرا به‌عنوان سگ جنگنده شناخته می‌شود. همچنین نژادی بسیار کمیاب است. از آنجا که این سگ بسیار خطرناک است، در چندین کشور از جمله انگلستان، نیوزلند، دانمارک، نروژ، هنگ کنگ، استرالیا و بسیاری دیگر ممنوع شده است. دلیل این ممنوعیت افزایش تعداد حملات به انسان‌ها به‌ویژه کودکان است.

سخن پایانی

بدون‌شک سگ‌ها بهترین دوست انسان هستند و در آن‌ها می‌توان همدمی، وفاداری و دوست‌داشتنی بودن را به‌وضوح احساس کرد. با بیان این موضوع یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی که باید در زمان انتخاب قوی‌ترین نژادهای سگ در نظر داشته باشید، انتخاب سگی است که با سبک زندگی شما سازگار باشد. انجام این کار برای شما و همچنین سگ شما الزامی است.

با این حال باید از چند نژاد سگ پرهیز کرد؛ به‌ویژه اگر در مسائل مربوط به سگ حرفه‌ای نیستید یا محیط مناسبی ندارید؛ برای مثال اگر در شهری زندگی می‌کنید که در اطراف آن ساختمان‌های سیمانی وجود دارند و دماهای گرم‌تر دارند، از سگ‌هایی مانند هاسکی و آلاسکا مالاموت جلوگیری کنید. از سوی دیگر، اگر تازه‌کار هستید توصیه می‌شود نژادهایی از جمله پیتبول، ریج بک رودزیان، بولماستیف و وایمارنر را انتخاب کنید.

اگر نژادهای سگ موردنظر خود را در این لیست پیدا نکردید نگران نباشید. این یک لیست بلند است و شما همیشه می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری درمورد انتخاب قوی‌ترین نژادهای سگ تحقیق کنید، اما شرایط آب و هوایی و محیط زندگی را هنگام خرید سگ در نظر بگیرید. این عوامل به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین سگ قوی را برای خود و خانواده‌تان انتخاب کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *