دسته ها

کت نیپ گربه چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کت نیپ گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

کت نیپ گربه، نام گیاهی است که با نام علمی catariya شناخته می‌شود و از خانواده نعناع است. ماده فعال کت نیپ گربه، نپتالاکتون نام دارد که بسیاری از گربه‌های خانگی به روش‌های مختلف به آن پاسخ می‌دهند. (واقعیت جالب: گربه‌های بزرگ مانند شیرها و ببرها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.) این گیاه این ماده شیمیایی (نپتالاکتون) را در پیازهای میکروسکوپی که برگ‌ها، ساقه‌ها و غلاف‌های آن را می‌پوشاند، تولید می‌کند.

هنگامی که این لامپ‌های شکننده پاره می‌شوند، نپتالاکتون را در هوا آزاد می‌کنند، به‌همین‌دلیل است که می‌توانید گربه‌هایی را پیدا کنید که گیاه را می‌جوند تا نپتالاکتون بیشتری آزاد کنند. درحالی‌که این گیاه در اصل بومی اروپا و آسیا است، اکنون در سراسر کشور در کنار جاده‌ها و بزرگ‌راه‌ها رشد می‌کند. برای شناسایی آن بهتر است بدانید کت نیپ گربه، گیاهی به رنگ سبز مایل به خاکستری با برگ‌های قلبی شکل ناهموار و ساقه‌های ضخیم که هر دو پوشیده از کرک‌های کدر هستند. این مقاله به شما اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد کت نیپ گربه و این‌که چرا گربه‌ها برای آن دیوانه می‌شوند، می‌دهد.

کت نیپ گربه چیست؟

کت نیپ گیاهی است که به‌راحتی در آمریکای شمالی رشد می‌کند و دارای شاخ و برگ‌های سبز روشن با گل‌های اسطوخودوس است. از برگ‌های گیاه گربه در واقع برای تهیه چای استفاده می‌شود و گفته شده است که گل‌‌های کت نیپ گربه سرفه را تسکین می‌دهند. هم‌چنین یک عنصر اصلی در برخی از اسپری‌های حشره طبیعی است.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

روش استفاده از کت‌ نیپ برای گربه‌ها

گربه‌ها در سقف دهان خود یک غده دارند. این مسیر اجازه می‌دهد تا بوهایی که در بینی و دهان جمع شده‌اند، به مغز منتقل ‌شوند. نپتالاکتون روغنی است که در برگ‌های گیاه کت نیپ گربه پیدا می‌شود و می‌تواند باعث تغییر رفتار در گربه‌ها شود. این رفتارها می‌تواند نشانه‌های محبت، آرامش و شادی باشد. گربه‌های دیگر رفتارهای فعال مانند بازیگوشی یا گاهی اوقات پرخاشگری نشان می‌دهند. برای گربه‌هایی که تجربه مثبت کت نیپ گربه دارند، می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. برخی از دامپزشکان توصیه می‌کنند که اگر گربه شما برای مدت طولانی در خانه تنها است از قلیه گربه‌ای استفاده کنید.

روش استفاده از کت‌ نیپ برای گربه‌ها

آیا کت نیپ گربه روی همه گربه‌ها اثر دارد؟

تاثیر کت نیپ روی گربه‌ها، ژنتیکی است. این ژنتیک است که تعیین می‌کند که آیا دوست گربه‌سان شما عاشق این پسر عموی ریحان و پونه کوهی می‌شود یا خیر. تقریباً از هر دو گربه یک گربه حساسیت به این گیاه را به ارث می‌برد. اما تا زمانی بین 3 تا 6 ماهگی متوجه نخواهید شد که بچه‌گربه شما یکی از آن‌هاست. جذابیت گیاه کت نیپ در روغن فرار آن است، به ویژه یکی از مواد شیمیایی موجود در آن روغن، نپتالاکتون است که در برگ‌ها، ساقه‌ها و دانه‌های کت نیپ گربه‌ یافت می‌شود. فقط یک یا دو بو از آن روغن شگفت‌انگیز طول می‌کشد تا گربه‌های حساس در حال لیسیدن، جویدن و غلتیدن باشند.

اگرچه این واکنش شدید است، اما معمولا این سعادت کوتاه‌مدت بوده و برای اکثر گربه‌ها حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. واکنش برخی گربه، سرخوشی و بازیگوشی پرخاشگرانه است. درعین‌حال ممکن است دیگری را ملایم و آرام کند. اما مهم نیست که گربه شما چه واکنشی نشان می‌دهد، پس از پایان لذت، حدود دو ساعت طول می‌کشد تا گربه دوباره به گیاه پاسخ دهد. همه گربه‌ها به ترکیب فعال موجود در گیاه کت نیپ پاسخ نمی‌دهند. مطالعات دامپزشکی نشان می‌دهد که حدود 60 درصد از گربه‌ها واکنش رفتاری به گربه‌سانان دارند. اگر گربه شما به کت نیپ گربه واکنش نشان نمی‌دهد، می‌توانید تاک نقره‌ا‌ی را امتحان کنید‌. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد واکنش گربه به گیاه کت نیپ گربه یک صفت غالب بر اساس ژنتیک است.

تاثیر نعنای گربه‌ای چقدر ادامه پیدا می‌کنه؟

طول تاثیر گیاه کت نیپ گربه بسته به گربه متفاوت است. معمولا رفتارهای مرتبط با بوییدن کت نیپ گربه حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و سپس به آرامی بین می‌رود. پس از آن ممکن است 30 دقیقه طول بکشد تا دوباره به این گیاه حساس شود، بدون این‌که کت نیپ گربه‌ای را حس کند. کت نیپ گربه با گذشت زمان قدرت خود را از دست می‌دهد، بنابراین توصیه می‌شود آن را در یک ظرف دربسته نگه‌داری کنید.

آیا بچه‌گربه‌ها می‌توانند گیاه کت نیپ بخورند؟

بچه‌گربه‌ها می‌توانند کت نیپ گربه را بخورند و حتی ممکن است برای دستگاه گوارش آن‌ها مفید باشند. کت نیپ گربه درواقع به دلیل خواص ضد اسهالی در بین مردم استفاده شده است. با این گفته، مهم است که گربه خود را از خوردن بیش‌ازحد گیاه کت نیپ منع کنید.

آیا می‌توان در مصرف کت نیپ گربه زیاده‌روی کرد؟

مصرف بیش‌ازحد از کت نیپ گربه می‌تواند باعث مشکلات سلامتی در گربه‌ها شود، مانند استفراغ، اسهال، سرگیجه یا مشکل در راه‌رفتن. هر بار کمی از آن استفاده کنید و همیشه می‌توانید مشکل گربه خود را با دامپزشک خود در میان بگذارید.

تاثیر کت نیپ روی گربه‌ها چگونه است؟

وقتی که گربه شما شروع به لیسیدن و مالیدن کت نیپ گربه می‌کند، متوجه خواهید شد که واکنش او به چیزی که وحشی و عجیب به نظر می‌رسد تبدیل می‌شود. در یک دوره بیش‌فعالی ممکن است شروع به کشش یا پریدن کنند. گربه‌های دیگر برای دویدن وحشیانه در اتاق بالا و پایین می‌روند. واکنش‌های مطیع‌تر یا آرام‌بخش‌تری نیز مشاهده شده‌اند.  اثرات کت نیپ گربه‌ای روی گربه‌ها موقتی است و معمولا در عرض نیم ساعت از بین می‌رود، زیرا گربه شما برای مدت کوتاهی از این اثرات مصون می‌شود. هم‌چنین معمول است که گربه‌ها پس از واکنش سرخوشی کاملا بی‌حرکت بنشینند، تا زمانی‌که اثرات از بین بروند.

تاثیر کت نیپ روی گربه‌ها چگونه است؟

نحوه استفاده از کت‌ نیپ گربه

استفاده از کت نیپگربه ای به اشکال زیر موجود است:

  • گیاه کت نیپ گربه‌ای تازه (در حال رشد)
  • گیاه کت نیپ گربه‌ای خشک شده
  • اسپری یا حباب گربه‌ای
  • اسباب بازی‌های پر شده با گیاه کت نیپ گربه‌ای خشک شده

اسپری کت نیپ گربه‌ای، گزینه خوبی برای گربه‌هایی است که در اثر خوردن گیاه، دچار ناراحتی معده می‌شوند. می‌توانید اسباب‌ بازی مورد علاقه گربه یا درخت گربه یا خراش گربه را اسپری کنید. هم‌چنین می‌توان کت نیپ خشک شده را روی درخت گربه یا خراش مقوایی بپاشید، یا می‌توان یک اسباب‌ بازی را در آن بغلتانید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع درخت و اسکرچر گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چرا گربه‌ها کت نیپ دوست دارند؟

هیچ کس کاملا نمی‌داند که چرا باعث ایجاد اثرات عجیب در گربه‌ها می‌شود، اما برخی از دانشمندان معتقدند که مغز آن‌ها را به عنوان فرمون گربه تعبیر می‌کند که باعث می‌شود رفتار آن‌ها تغییر کند. جدای از این، به عنوان یک تقویت‌کننده طبیعی خلق‌و‌خو عمل می‌کند، که ممکن است توضیح دهد که چرا گربه‌ها تا این حد به کت نیپ علاقه دارند!

چرا برخی از گربهها به کت‌ نیپ واکنش نشان نمیدهند؟

تاثیر کت نیپ گربه‌ بر گربه‌ها می‌تواند متفاوت باشد، به نظر می رسد برخی از گربه‌ها از طلسم این گیاه مصون هستند. محققان تخمین می‌زنند که حدود 30 درصد از آن‌ها هیچ واکنشی به گیاه کت نیپ گربه‌ ندارند. کارشناسان فکر می‌کنند مهم‌ترین عامل، همان‌ طور که اشاره شد ژنتیکی است که از والدین منتقل می‌شود، به این معنی که در برخی موارد ژن مسئول “واکنش گربه‌ای” یا از بین رفته یا خاموش شده است. محققان هم‌چنین متوجه شدند که هم بچه‌گربه‌ها و هم گربه‌های مسن کمتر در معرض ابتلا هستند. با‌این‌حال، این تاثیر کت نیپ فقط برای گربه‌های خانگی نیست.

فواید گیاه کت نیپ برای گربه‌ها چیست؟

گرچه گربه‌های داخل خانه می‌توانند زندگی طولانی و راحت داشته باشند، اما از نظر بدنی به اندازه گربه‌های فضای باز نیستند. اگر یک گربه داخل خانه رژیم غذایی و ورزش صحیح را دریافت نکند، می‌تواند بی‌حال و چاق شود. ارائه کت نیپ گربه‌ای به گربه تنبل می‌تواند رفتار او را متحول کند و او را تشویق کند تا بیشتر بازی کند. بر خلاف انتظار، برخی از گربه‌ها دور از انتظار به نظر می‌رسند و کمتر نگران ارتباط با انسان‌ها در خانه هستند. با‌این‌حال، حتی یک بچه‌گربه ترسو یا سرسخت نیاز به توجه و عشق دارد.

چرا برخی از گربه‌ها به کت‌ نیپ واکنش نشان نمی‌دهند؟

اگر شما در دسترس نباشید، یک گربه حواس‌پرت یا بی‌حوصله نیز راهی برای سرگرمی پیدا می‌کند. گیاه کت نیپ، گربه شما را از حالت کرختی در می‌آورد. پاشیدن کت نیپ گربه، روی پایه‌های خراشیده، درختان گربه و اسباب بازی‌ها می‌تواند باعث تحرک و شادی گربه و در نهایت عمر طولانی گربه شما شود. برخی از سطوح، مانند پایه‌های خراش عمودی، برای کاربردهای کت نیپ گربه خشک شده، ایده آل نیستند، اما می‌توانید یک اسپری گربه‌ای برای پوشاندن سطوح دشوار خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:  اسباب بازی سگ چیست؟ | پرطرفدارترین اسباب‌بازی‌های سگ و نحوه بازی با آن‌ها

تاثیر کت نیپ گربه روی استرس گربه‌ها

وقتی گربه‌ها، کت نیپ گربه را بو می‌کشند، هیجان‌زده و بازیگوش می‌شوند. با‌این‌حال، خوردن این گیاه می‌تواند واکنش معکوس ایجاد کند. وقتی گربه‌ها آن را می‌خورند اثر آرام‌بخشی ایجاد می‌کند و برخی با خوشحالی بعد از خوردن مقدار کمی از این گیاه چرت می‌زنند. اثر آرام‌بخش مخصوصا برای گربه‌هایی که مشکلات اضطرابی دارند و به‌تازگی به خانه جدیدی نقل مکان کرده‌اند مفید است.

انتقال گربه به یک آدرس جدید می‌تواند یک تجربه آسیب‌زا برای او باشد، و همانطور که احتمالا می‌دانید، گربه‌ها علاقه‌ای به تغییر ندارند. گربه شما می‌تواند روزها یا حتی هفته ها را صرف کاوش در مکان عجیب‌و‌غریب کند، بیش‌از‌حد گریه کند و ظرف غذا را نادیده بگیرد. برای جلوگیری از طولانی‌شدن دوره تطبیق، می‌توانید از گیاه کت نیپ گربه برای آرام‌کردن گربه ناراضی استفاده کنید. برای کاهش اضطراب، روی برخی از ملافه‌ها، اسباب بازی‌ها و وسایل‌های خاراندن گربه، کت نیپ را اسپری کنید یا بپاشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آیا انسان‌ها به کت نیپ گربه واکنش نشان می‌دهند؟

می‌دانید که گربه‌ها عاشق کت نیپ گربه هستند، اما ما چطور؟ آیا ما به روش‌های مشابهی تحت تأثیر قرار می‌گیریم؟ اگرچه ما احساس سرخوشی مشابه گربه‌های خود را تجربه نمی‌کنیم، انسان‌ها گاهی از آن به عنوان یک داروی جایگزین استفاده می‌کنند از گیاه کت نیپ گربه می‌توان به عنوان دافع پشه نیز استفاده کرد. در آسیا، گیاه کت نیپ گربه برای چندین سال برای درمان بیماری‌های جزئی مانند خراش، کبودی و آرتریت در انسان استفاده می‌شود. خوشبختانه، می‌توان آن را روی بریدگی‌های جزئی گربه‌تان نیز برای تسریع گرمایش اعمال کرد. می‌توانید با آسیاب‌کردن برگ‌ها و ساقه‌های گیاه گربه و اضافه‌کردن چند قاشق غذاخوری آب خمیر دارویی درست کنید.

 آیا کت نیپ گربه‌ برای گربه‌ها بی‌خطر است؟

هیچ مدرکی مبنی بر مضربودن کت نیپ گربه‌ها یا بچه‌گربه‌های جوان وجود ندارد. بااین‌‌حال، اگر آن‌ها مقدار زیادی از برگ‌های تازه یا خشک کت نیپ گربه را بخورند، ممکن است بتعث استفراغ گربه یا اسهال و ناراحتی شکمی شوند. گربه‌ها در خودتنظیمی خوب هستند، بنابراین اگر گیاه گربه‌ای را در دست بگیرید یا به‌طور غیرمنتظره‌ای وارد کیسه‌ای از گیاه کت نیپ گربه‌ای شوند، معمولا زیاده روی نمی‌کنند. خوب است به خاطر داشته باشید که کت نیپ گربه مضر نیست. درهرصورت، نعناع گربه‌ای باید در حد اعتدال به عنوان یک خوراکی سرگرم‌کننده و گاه‌به‌گاه برای گربه شما ارائه شود. یکی دیگر از دلایلی که نباید در مصرف گیاه گربه‌ای افراط کرد این است که با استفاده بیش‌ازحد، اثر خود را از دست می‌دهد. کت نیپ گربه‌ای برای گربه‌ها بی‌خطر است، اما مصرف زیادی آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کنند.

سخن آخر

گربه‌های مبتلا به بی‌خوابی یا سایر اختلالات خواب می‌توانند از خاصیت آرام بخشی گیاه گربه‌ای بهره‌مند شوند. قبل از خواب برای گربه خود یک کاسه کوچک گربه‌ای خشک یا یک غذای گربه‌ای تهیه کنید تا به او کمک کنید سریع‌تر چرت بزند. قرص‌های خواب با نسخه در دسترس هستند، اما برخی از آن‌ها عوارض جانبی ناراحت‌کننده‌ای دارند. گیاه کت نیپ گربه، یک خواب‌آور طبیعی است و استفاده منظم از آن نسبت به داروهای تجویزی بسیار ایمن‌تر است. استفراغ و اسهال از عوارض جانبی احتمالی گیاه گربه‌ای هستند، اما معمولا زمانی رخ می‌دهند که گربه بیش‌ازحد از این گیاه بلعیده باشد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *