دسته ها

علائم پوکی استخوان گربه | درمان کمبود کلسیم در گربه‌ها

پوکی استخوان گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

پوکی استخوان گربه یا آرتریت در گربه‌ها یک بیماری بسیار شایع است که به عنوان استئوآرتریت در گربه‌ها نیز شناخته می‌شود. این بیماری در مقطعی از زندگی‌ گربه‌ها، معمولا در سال‌های سالمندی، اتفاق می‌افتد. اگر استخوان حیوانات جوان به درستی رشد نکند، این بیماری به صورت مادرزادی در بدو تولد یا با رشد حیوان نیز رخ می‌دهد. ویژگی‌های نژاد ارثی و عدم تعادل رژیم غذایی نیز  از دیگر علل شایع در نرمی استخوان در حیوانات است.

در ادامه با معرفی علائم و علل پوکی استخوان در گربه‌ها همراه ما باشید.

استئوآرتریت یا پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان به هر نوع التهاب مفصلی گفته می‌شود که می‌تواند با ضربه، عفونت، سرطان گربه یا اختلال سیستم ایمنی رخ دهد. نرمی استخوان گربه یا استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفاصل است که در آن، بالشتک طبیعی غضروف در مفاصل شکسته می‌شود. علائم درد، کاهش حرکت مفصل و گاهی ایجاد خار استخوان یا سایر تغییرات داخل و اطراف مفصل به دلیل ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر رخ می‌دهد.

استئوآرتریت ممکن است به مرور زمان بدتر شود. با این حال، با تشخیص زودهنگام و مدیریت درد مرتبط با این بیماری می‌توان به بهبود کیفیت زندگی گربه کمک کرد. گربه‌ها نیز از بسیاری بیماری‌های مرتبط با انسان، رنج می‌برند که از میان آن‌ها می‌توان به پوکی استخوان اشاره کرد. پوکی استخوان وقتی رخ می‌دهد که توده استخوان کاهش می‌یابد، در حالی که حجم استخوان ثابت است. پوکی استخوان اغلب به دلیل برداشتن بیش از حد استخوان در جریان خون یا رژیم غذایی همراه با کمبود مواد مغذی کلیدی استخوان‌ساز، ایجاد می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مکمل و درمانی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علت پوکی استخوان در گربهها

به گفته انجمن جهانی دامپزشکی حیوانات، علت پوکی استخوان گربه‌ها که شایع‌ترین شکل آرتریت است از روند تخریبی پیری با بیماری‌های ژنتیکی مانند دیسپلازی هیپ مرتبط است. این روند با افزایش سن به «استئوآرتریت» یا به عنوان «بیماری دژنراتیو مفصل» یا «آرتریت» ساده نیز شناخته می‌شود. آرتریت در گربه‌ها با سفت و متورم شدن مفاصل با دردناک شدن حرکات گربه همراه است.

کمبود کلسیم در گربه‌

غضروف مفصل (پوشش محافظ استخوان) نازک شده و مایع داخل مفصل تجمع می‌یابد که در نتیجه مواد استخوانی داخل مفصل با مایع همراه می‌شوند. پوکی استخوان در بچه گربه‌ یک اختلال غیر معمول است که با رشد استخوانی متعدد (معروف به استئوکندروم) که از سطح استخوان‌های بلند، مهره‌ها و دنده‌ها ایجاد شده، تشخیص داده می‌شود. این بیماری در گربه‌های مسن می‌تواند ناشی از عفونت با ویروس لوسمی گربه باشد‌ که اغلب با عفونت باکتریایی همراه است. اگرچه بیماری‌های قارچی نیز باعث استئومیلیت می‌شوند. خون‌رسانی ناکافی به استخوان، تروما، التهاب، آسیب استخوان و انتشار یک عامل عفونی از طریق جریان خون از عوامل مؤثر در ایجاد عفونت هستند.

 علائم پوکی استخوان گربه

پوکی استخوان در حیوانات معمولاً به کندی بروز پیدا می‌کند و تشخیص این بیماری در گربه‌ها ممکن است سخت باشد. اغلب سرپرست حیوانات خانگی علائم استاندارد آرتروز را با بیشتر با خوابیدن، سفت راه رفتن و غیره مرتبط می‌دانند. این نشانه‌ها در گربه‌های مسن‌تر “طبیعی” است و نشانه‌ای از بیماری نیست. هرچند در گربه‌های کوچک‌تر باید با دامپزشک مشورت کنید. از علائم شایع نرمی استخوان گربه می‌توان به حرکات کند بعد از ورزش از دست دادن قدرت عضلانی، کاهش تحرک، تغییرات در نظافت، مفاصل متورم، پرخاشگری یا تحریک‌پذیری غیرقابل توضیح، مشکل در ایستادن، بالا رفتن، پریدن یا بالا رفتن از پله‌ها، افزایش و حتی صدای رنده در مفاصل اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  آموزش و شناخت زبان بدن گربه‌ها | معنی حرکات گربه‌ها چیست؟

علائم عمومی نرمی استخوان در گربه‌های مسن می‌تواند با لنگش و درد همراه شود. همچنین گربه‌ها ممکن است زخم‌های چرکی در محل زخم، تب، غذا نخوردن گربه و بی‌اشتهایی و افسردگی از خود نشان دهند. کاهش توده استخوانی، بدشکلی استخوان، رشد استخوانی، شکستگی و لق شدن دندان (فک لاستیکی) همگی می‌توانند ناشی از اختلالات تغذیه‌ای باشند. این اختلالات بر عملکرد هورمون پاراتیروئید و متابولیسم کلسیم و ویتامین‌ها در بدن تأثیر می‌گذارد و منجر به سطح غیرطبیعی هورمون پاراتیروئید (هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه تغذیه‌ای) یا سطح غیرطبیعی بالای هورمون پاراتیروئید شده که باعث آسیب به کلیه نیز می‌شود.

درمان پوکی استخوان گربه

گربه‌هایی که از نرمی استخوان رنج می‌برند باید وعده‌های غذایی کامل و متعادل غنی از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب در رژیم غذایی آن‌ها لحاظ شود. مکمل‌هایی مانند گلوکزامین، کندرویتین و اسیدهای چرب در  برنامه غذای گربه‌هایی که نرمی استخوان دارند، برای سلامت مفاصل در نظر گرفته می‌شود. برای درمان این بیماری، محل زندگی گربه را با توجه به محدودیت‌های او در پریدن و بالا رفتن مرتب کنید تا نیازهایش برآورده شود. همچنین اسباب‌بازی‌ها، ظرف آب و غذای گربه را در سطحی قرار دهید تا گربه برای حرکت بیشتر تشویق شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

اگر دامپزشک شما تشخیص داده که گربه شما مبتلا به آرتریت است، باید توصیه‌های حرفه‌ای آن‌ها را جدی بگیرید. در قدم بعدی باید بدانید که این بیماری یک روند پیشرونده و مادام‌العمر است. دامپزشک در مورد راه‌حل‌های طولانی‌مدت این مشکل برای بهبود کیفیت زندگی گربه به شما کمک می‌کند. والدین گربه باید بدانند این بیماری جدی است و اگر گربه‌ها علائم ظاهری کمی نشان می‌دهند به این معنی نیست که حیوان خانگی شما به کمک نیاز ندارد. اگر فکر می‌کنید گربه شما از این بیماری رنج می‌برد، به دامپزشک مراجعه کرده و به تمام توصیه‌های او عمل کنید.

درمان کمبود کلسیم گربهها

همچنین کمبود کلسیم ممکن است از علل نرمی استخوان گربه به شمار رود. زمانی که گربه کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکند، پوکی استخوان رخ می‌دهد. کلسیم، فسفر و منیزیم برای قوی و سالم نگه داشتن استخوان در گربه‌ها ضروری است. وقتی یک گربه به اندازه کافی کلسیم نمی‌خورد، بدنش آن را از استخوان‌ها می‌گیرد تا در سایر فرآیندهای بدن استفاده کند.

درمان کمبود کلسیم در گربه‌

هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه تغذیه‌ای منجر به کمبود کلسیم در گربه‌هایی می‌شود که از رژیم غذایی کاملاً گوشتی استفاده شده است. این رژیم غذایی دارای فسفات بالا و کلسیم بسیار کم است و با گذشت زمان، باعث می‌شود که ترشح هورمون پاراتیروئید افزایش یابد و تعادل طبیعی مواد معدنی در بدن از بین برود. متأسفانه کمبود کلسیم در گربه‌ها منجر به نازک و ضعیف شدن استخوان آن‌ها خواهد شد. این عارضه اغلب در بچه گربه‌ها دیده می‌شود، اما ممکن است گربه‌های  مسن‌تر که رژیم غذایی تمام گوشتی دارند نیز از این بیماری رنج ببرند.

این علائم معمولا شامل لنگش، درد استخوان، بی‌میلی به راه رفتن یا ایستادن، “سندرم فک لاستیکی” و شکستگی‌هایی است که پس از حداقل ضربه رخ می‌دهد. مکمل کلسیم و یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. این بیماری در گربه‌هایی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی مقادیر بیش از حد ویتامین A است با یک اختلال در سیستم عصبی در نظر گرفته می‌شود. رشد استخوانی ممکن است در آرنج و سایر مفاصل پاها نیز رخ دهد. با یک رژیم غذایی متعادل می‌توان از بروز بیماری در این حیوانات جلوگیری کرد‌.

پیشگیری از پوکی استخوان در گربهها

جلوگیری از پوکی استخوان در گربه که بیشتر تحت تأثیر ژنتیک رخ می‌دهد، مشکل است. با این حال، با تاخیر انداختن شروع علائم می‌توان به بهبود کیفیت زندگی و عمر طولانی‌مدت گربه کمک کرد. به عنوان یک نکته کلیدی سعی کنید وزن گربه خود را در طول زندگی او متعادل نگه دارید و اگر نشانه‌ای از نرمی استخوان تشخیص دادید، بهتر است برای درمان خیلی زود اقدام کنید. با ویزیت‌های معمول دامپزشکی و رادیوگرافی (اشعه ایکس) می‌توان رشد استخوانی مشخص، تورم مفصل داخلی و سایر تغییرات مفصلی مورد انتظار از گربه‌های مبتلا به آرتروز را تشخیص داد. یکی از اصلی‌ترین دلایل نرمی استخوان بچه گربه می‌تواند کمبود کلسیم در اثر نخوردن شیر مادر باشد. با یک برنامه غذایی مناسب به رشد بچه گربه کمک کرده و اطمینان حاصل کنید که از تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی او استفاده می‌کنید.

درمان‌های محدودی برای نرمی استخوان گربه وجود دارد، اما پیشرفت‌های دامپزشکی مدرن در افزایش عمر بسیاری از حیوانات، از جمله گربه‌ها مؤثر بوده است. استئوآرتریت همچنین با طول عمر طولانی‌تر نیز به وجود می‌آیند و اولین گزینه درمانی برای کمک به تسکین گربه‌هایی است که از این بیماری رنج می‌برند. امروزه استفاده از آنتی بادی مونوکلونال توسط FDA برای هرگونه حیوان برای درمان بیماری‌های حیوانی گسترش یافته و کیفیت زندگی آن‌ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.

درمان این بیماری با استفاده از Solensia یکی دیگر از روش‌های جدید در درمان آن است که تنها با نسخه یک دامپزشک مجاز انجام می‌شود. زیرا پس از تشخیص علت اصلی درد، تزریق و نظارت بر استفاده ایمن از محصول باید به درستی انجام شود. Solensia از طریق تزریق زیر جلدی (زیر پوست) در ماه یک بار و بر اساس وزن حیوان تجویز می‌شود. امروزه، سازمان غذا و داروی ایالات متحده Solensia (تزریق frunevetmab) را به عنوان اولین درمان برای کنترل درد مرتبط با آرتروز در گربه‌ها و اولین آنتی بادی مونوکلونال (mAb) در نظر گرفته است. ماده فعال Solensia یک آنتی‌بادی مونوکلونال مخصوص گربه (نوعی پروتئین) است که برای شناسایی و اتصال به پروتئینی به نام فاکتور رشد عصبی (NGF) در تنظیم درد بوده که از طریق اتصال frunevetmab به NGF از سیگنال درد به مغز جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از پوکی استخوان در گربه‌ها

FDA به دلیل دشواری ارزیابی سطح درد مزمن در گربه‌ها، استفاده از Solensia را مورد آزمایش قرار داد تا تشخیص دهد آیا کنترل درد مرتبط با آرتروز در گربه‌ها مؤثر است یا خیر. جنبه‌های مختلف درد مرتبط با آرتروز در گربه‌ها با دو مطالعه اثربخشی با استفاده از سه آزمایش بالینی صورت گرفت. هر دو کارآزمایی بالینی به صورت مطالعات میدانی کنترل‌شده، تصادفی‌سازی شده و ماسک‌دار بر روی گربه‌های باسرپرست با علائم بالینی آرتروز انجام شد.

دامپزشکان گربه‌ها را بر اساس معاینات ارتوپدی قبل و بعد از درمان ارزیابی کردند. صاحبان گربه‌ها نمرات پایه‌ای بر اساس فعالیت‌ها (مانند پریدن روی مبلمان، استفاده از جعبه بستر یا نظافت) در پوکی استخوان در گربه و قبل از این بیماری ارائه دادند. به طور کلی، گربه‌های گروه درمان نمرات ارزیابی بهتری نسبت به گربه‌های گروه کنترل کسب کردند.

عوارض جانبی استفاده از Solensia

از شایع‌ترین عوارض جانبی مشاهده شده در گربه‌های تحت درمان با سولنزیا می‌توان به استفراغ، اسهال گربه، درد محل تزریق، پوسته پوسته شدن سر و گردن، درماتیت و خارش (خارش پوست) اشاره کرد. این نشانه‌ها نسبتاً خفیف هستند و نیازی به قطع درمان نخواهد بود. قبل از استفاده از دارو، دامپزشکان باید در مورد عوارض جانبی احتمالی و عوارض دیگر به صاحبان اطلاع دهند. FDA صاحبان گربه را تشویق می‌کند تا به تیم دامپزشکی هرگونه عوارض جانبی بالقوه مربوط به استفاده از هر دارویی از جمله سولنزیا را گزارش دهند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *