دسته ها

درمان کک و کنه سگ + ۴ روش طبیعی و خانگی درمان کک سگ

کنه سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

آیا می‌دانید چگونه از شر کنه‌ سگ‌ها خلاص شوید؟ کنه‌ سگ، موجودات کوچکی هستند. معمولا حدود یک میلی‌متر هستند که عمیقاً در پوست سگ شما فرو می‌روند و باعث تحریک و التهاب می‌شوند. عفونت سگ کنه گرفته می‌تواند به‌طور باورنکردنی مسری باشد. زیرا تخم‌های کنه‌ها اغلب به سگ‌های دیگر منتقل می‌شوند. سگ‌ها می‌توانند کنه‌ها را از مکان‌های مختلف جمع‌آوری کنند. معمولا کنه‌ها از سگی به سگ دیگر منتقل می‌شوند، اما می‌توانند از محیط زندگی خود نیز کنه بگیرند. سگ شما ممکن است در صورت تماس با سگ دیگری هم کنه بگیرد، حتی می‌توانند از محیط‌‌هایی مانند پناهگاه حیوانات یا مراکز نظافت، کنه بگیرند. کنه‌های سگ ممکن است پس از آلوده‌شدن خود یا سگ دیگری در محیط، مانند تخت‌ خواب یا فرش، به زندگی خود ادامه دهند.

 

کنه سگ چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، کنه‌ها موجودات کوچکی هستند که معمولا کمتر از یک میلی‌متر طول دارند و در پوست سگ شما فرو می‌روند و باعث تحریک و حرکت می‌شوند. کنه سگ یک مشکل رایج برای سلامتی سگ‌ها است. کنه در بدن سگ انگل‌هایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های پوستی، از خشکی پوست گرفته تا ریزش مو شوند. کنه سگ در خز یا گاهی در گوش سگ، زندگی می‌کنند و می‌توانند باعث آزار سگ شوند. هم‌چنین کنه باعث بیماری «جرب» در گوش یا مناطق دیگر پوست او می‌شود و  یک بیماری پوستی در سگ‌ها است.

بیشتر بخوانید:  جرب گوش سگ چیست؟ | نشانه‌ها و علائم جرب سگ

کنه سگ باعث چه شرایطی در سگ می‌شود؟

اگر حیوان خانگی شما مبتلا به کنه سگ باشد، به عنوان بیماری جرب شناخته می‌شود. انواع متداول عبارتند از: جرب سارکوپتیک و جرب دمودکتیک. سایر شرایط ایجاد‌شده توسط کنه، کیلتیلوز و ترومبیکولوز است که به عنوان “کنه برداشت” نیز شناخته می‌شود. کنه‌های گوش در مجرای گوش سگ‌ها زندگی می‌کنند.

 

نحوه درمان کنه در سگ‌ها 

 علایم کنه سگ چیست؟

اگر علائم زیر را در سگ خود مشاهده کردید، ممکن است کنه داشته باشد:

  • ریزش موی سگ (چه به صورت تکه‌ای یا کلی)
  • شوره سر
  • خاراندن بیش از حد
  • حرکت قابل مشاهده، مانند قرمزی پوست
  • لکه‌های پوسته
  • عفونت‌های ثانویه، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی

حتی ممکن است بتوانید کنه‌ها را با جداکردن خز و نگاه دقیق روی پوست آن‌ها تشخیص دهید یا بتوانید کنه‌ها را روی پوست سگ ببینید. بین خز سگ را جدا  کرده و از نزدیک نگاه کنید.

تشخیص کنه‌ در سگ‌ها چگونه است؟

شاید بتوان با مطالعه دقیق پوست سگ‌تان متوجه شوید که آیا کنه دارد یا خیر. اگر سگ‌ها، بیش‌ازحد خود را خارش می‌دهند، گاز می‌گیرند یا می‌جوند، ممکن است مشکوک شوید که کنه سگ دارند و باید دقیق‌تر نگاه کنید. با این‌ حال، دامپزشک شما بهترین فرد برای تشخیص کنه در سگ شما است. آن‌ها می‌توانند بگویند سگ شما چه نوع کنه‌هایی دارد و چگونه باید از شر آن خلاص شد. دامپزشک، معمولا وجود کنه در بدن سگ را با تکه‌ای از پوست یا مو در زیر میکروسکوپ تشخیص می‌دهد. این یک روش کاملا ایمن برای شناسایی انواع کنه سگ است. هم‌چنین به آن‌ها کمک می‌کند تا انواع کنه‌هایی که سگ شما را تحت تأثیر قرار داده است شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:  حل انواع مشکلات رفتاری سگ و روش‌های رایج درمان مشکلات سگ‌ها

نحوه درمان کنه در سگ‌ها 

خبر خوب این است که بیشتر اوقات، کنه سگ را می‌توان با یک روش ساده ضد انگلی درمان کرد. شامپوهای ضد کنه می‌توانند به درمان انواع کنه سگ کمک کنند. شما می‌توانید آن‌ها را از تعداد زیادی از فروشگاه‌های حیوانات خانگی خریداری کنید، بهتر است از دامپزشکی مشاوره بگیرید تا مطمئن شوید که شامپوی مناسبی را می‌توانید استفاده کنید. دامپزشک شما ممکن است به جای آن داروی موضعی برای خلاص‌شدن از شر کنه سگ در اختیار شما قرار دهد. کار مهمی که می‌توانید انجام دهید صبور‌بودن و پشتکار داشتن در از بین بردن کنه سگ است. دراین‌صورت سگ شما به زودی عاری از کنه خواهد شد.

چگونه از کنه سگ جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از کنه سگ این است که مطمئن شوید که سگی دیگر با سگ آلوده تماس نگیرد. البته این کار مشکلی است اما اگر سگ شما با یک سگ ناآشنا تماس می‌گیرد، مراقب باشید.

آیا انسان می‌تواند کنه‌ها را از سگ دریافت کند؟

شایع‌ترین نوع کنه سگ، کنه سارکوپتیک (جرب) است که به آن گال سگ نیز می‌گویند. انسان‌ها می‌توانند جرب سارکوپتیک را از سگ‌ها بگیرند. اما این تحریک پوستی طولانی نخواهد بود زیرا کنه‌ سگ در انسان، نمی‌تواند چرخه زندگی خود را در پوست انسان کامل کنند. اگر سگ شما مشکوک به جرب سارکوپتیک است، باید او را از مبلمانی که به‌صورت مشترک استفاده می‌کنید دور نگه دارید، ملافه‌های او را بشویید و از تماس نزدیک، به‌ویژه با کودکان خودداری کنید.

شما باید از تماس نزدیک با سگ‌های دیگر در خارج از خانه خودداری کنید تا زمانی‌که عفونت از بین برود. تمام سگ‌های دیگر در خانه باید برای جرب سارکوپتیک درمان شوند. اگر کنه در توله‌سگ نیز علائمی از خود نشان داد، باید آن را از بقیه سگ‌ها جدا کرد.

راه‌های ازبین‌بردن کنه سگ در منزل

راه‌های ازبین‌بردن کنه سگ در منزل

درمان‌های خانگی برای ازبین بردن کنه سگ وجود دارد. از حمام‌کردن گرفته تا تمیزکردن لکه‌ها یا اضافه‌کردن افزودنی‌ها به غذای سگ، ممکن است باعث درمان کنه سگ در خانه شود. اگر هر یک از درمان‌ها مؤثر نبود، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید.

 

سرکه سیب

حمام سرکه سیب می‌تواند به خلاص‌شدن از شر کنه‌ سگ و گربه کمک کند. ½ فنجان سرکه سیب را با ½ فنجان بوراکس و آب گرم مخلوط کنید. قبل از این‌که مخلوط را روی پوست سگ خود بمالید، مطمئن شوید که بوراکس کاملاً حل شده است. هم‌چنین مطمئن شوید که سگ شما مخلوط را لیس نمی‌زند، زیرا خوردن بوراکس می‌تواند مضر باشد. مخلوط را به کل بدن سگ خود بمالید، اما از تماس با دهان و چشم سگ خودداری کنید. سپس اجازه دهید محلول در هوا و بدون حوله خشک شود. همان مخلوط را در یک بطری اسپری می‌توان بدون نیاز به حمام‌کردن کل بدن سگ، روی نواحی کوچکتر از پوست و خز سگ خود اعمال کرد. این برای سگ‌های کوچک یا مناطق کوچک آسیب‌دیده عالی است.

از سرکه سیب نیز می‌توانید به غذا یا آب سگ خود اضافه کنید. یک قاشق چای‌خوری برای سگ‌های کوچک یا یک قاشق غذاخوری برای سگ‌های بزرگ به کاسه غذای آن‌ها اضافه کنید. این روش ممکن است به خلاص‌شدن از شر کنه کمک کند. سرکه سیب دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضد باکتریایی است که به درمان سگ شما نیز کمک می کند و تعادل pH لازم برای التیام پوست را ایجاد می‌کند.

عسل

عسل دارای خواص باورنکردنی است و می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها برای حیوانات و هم‌چنین انسان استفاده شود. یکی از فواید عسل برای درمان کنه سگ در منزل است.

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون به طور مستقیم بر روی نواحی آسیب‌دیده می‌تواند پوست حساس را تسکین دهد و ممکن است به خلاص‌شدن از شر کنه‌ سگ کمک کند.

پراکسید هیدروژن و بوراکس   

حمام‌کردن سگ با اسفنج با محلول بوراکس و پراکسید هیدروژن یک درمان محبوب برای کنه سگ است. پراکسید هیدروژن و بوراکس با هم ممکن است به رفع کنه سگ و التیام زخم‌های پوستی کمک کنند. استفاده منظم از این درمان‌ها ممکن است به خلاص‌شدن سگ شما از شر کنه سگ کمک کند و به‌صورت هفتگی می‌تواند از عود آن جلوگیری کند. اگر مشکل بهبود نیافت، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید، زیرا داروهای بسیار مؤثری برای کمک به این مشکل وجود دارد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *