دسته ها

علت غش یا سنکوپ سگ چیست؟ | علائم سنکوپ در سگ‌های خانگی

سنکوپ سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سنکوپ سگ‌ها یا غش‌کردن برای صاحبان و هم برای خود حیوان می‌تواند تجربه ترسناکی باشد. این غش‌ها معمولاً کوتاه بوده و با ازدست‌دادن موقت اکسیژن و مواد مغذی در مغز رخ می‌دهد. این مشکل در بیشتر سگ‌ها به طور خودبه‌خود حل می‌شود اما سنکوپ می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی قلبی یا سایر شرایط در سگ‌ها باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با علل سنکوپ در سگ‌ها و همچنین برخی از رایج‌ترین گزینه‌های درمانی بیشتر آشنا شوید.

سنکوپ سگ چیست؟

سنکوپ به وضعیتی گفته می‌شود که در آن به‌طور ناگهانی خون به اندازه کافی به مغز نمی‌رسد و در نتیجه هوشیاری از بین می‌رود. سنکوپ در سگ‌ها با فقدان جریان خون مغزی بیش از 5-6 ثانیه اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی از جمله آریتمی قلبی، نارسایی قلبی، فشار خون ریوی، سنکوپ وازوواگال و سنکوپ توسیو می‌توانند منجر به غش‌کردن سگ شود. در سنکوپ (یا غش) هوشیاری به‌طور موقت از بین می‌رود و پس از چند ثانیه سگ خودبه‌خود بهبود می‌یابد. اپیزودهای سنکوپال در سگ‌ها ممکن است هنگام خواب رخ دهد. همچنین این شرایط در زمانی‌که سگ هیجان‌زده است یا بعد از ورزش شایع‌تر است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علل سنکوپ سگ‌ها چیست؟

عوامل مختلفی منجر به سنکوپ سگ‌ها می‌شود. سنکوپ بر اثر کاهش خون به مغز رخ می‌دهد که به‌طور موقت سلول‌های مغز را از اکسیژن محروم می‌کند. هیجان یا ورزش از عوامل طبیعی برای غش‌کردن یا افتادن سگ محسوب نمی‌شود و می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد. در ادامه به برخی از شایع‌ترین علل سنکوپ خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:  شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!
  • آریتمی‌ها یا ریتم غیرطبیعی قلب

یکی از شایع‌ترین محرک‌های سنکوپ در سگ‌ها آریتمی یا ریتم غیرطبیعی قلب است. اگر ضربان قلب خیلی سریع و نامنظم باشد برای پرشدن وقت کافی ندارد و در نتیجه به کاهش جریان خون در مغز می‌انجامد. در صورت ضربان قلب خیلی آهسته خون به اندازه کافی پمپاژ نمی شود و جریان خون به مغز کاهش می‌یابد.

سنکوپ در سگ‌ها

اگر دامپزشک شما مشکوک شود که سگ شما از آریتمی رنج می‌برد یک معاینه دقیق قلبی و همچنین ممکن است آزمایش‌های اضافی مانند نوار قلب (EKG)، هولتر مانیتور یا اکوکاردیوگرام را انجام دهد. پس از تشخیص علت اصلی آریتمی، درمان صورت می‌گیرد. اگر یک بیماری قلبی منجر به آریتمی شده باشد برای کنترل ضربان قلب داروهای ضد آریتمی تجویز می‌شود. اگر آریتمی ثانویه به دلیل عدم تعادل متابولیک، مانند ناهنجاری‌های الکترولیت رخ دهد، درمان بر اصلاح عدم تعادل صورت می‌گیرد.

  • نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یکی دیگر از علل شایع سنکوپ قلبی سگ‌ها است. اگر قلب نتواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن پمپاژ کند این نارسایی رخ می‌دهد. علائم دیگری مانند عدم تحمل ورزش، سرفه، مشکل در تنفس یا نفس‌ نفس زدن سگ و غذانخوردن سگ نیز از نشانه‌های سنکوپ در سگ‌هاست. دلایل بسیاری از جمله کاردیومیوپاتی، بیماری دریچه میترال و نقص مادرزادی قلب منجر به نارسایی قلبی می‌شود.

دامپزشک با انجام برخی آزمایش‌هایی مانند: شمارش کامل خون، مشخصات بیوشیمیایی خون، رادیوگرافی قفسه سینه، نوار قلب (EKG) و اکوکاردیوگرام نارسایی قلبی را تشخیص خواهد داد. با مدیریت و تشخیص علت زمینه‌ای این بیماری و حمایت از قلب با داروها، نارسایی قلبی قابل درمان است‌. برای حذف مایعات اضافی از بدن و کمک به رفع احتقان، دیورتیک‌ها بسیار مؤثر هستند. همچنین برای افزایش انقباض قلب داروهای دیگری مانند مهارکننده‌های ACE، مسدودکننده‌های بتا برای بهبود عملکرد قلب تجویز می‌شوند.

  •  فشار خون ریوی

اگر فشار در شریان‌هایی که خون را از قلب به ریه‌ها می‌برند بسیار بالا باشد جریان خون به مغز کاهش یافته و می‌تواند منجر به سنکوپ شود. سگی که به فشار خون ریوی مبتلا باشد ممکن است علائم دیگری مانند عدم تحمل ورزش، سرفه و مشکل در تنفس را نیز از خود نشان دهد. انجام برخی آزمایش‌ها مانند: شمارش کامل خون، مشخصات بیوشیمیایی خون، رادیوگرافی قفسه سینه، نوار قلب (EKG)، اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلب راست برای تشخیص این بیماری انجام می‌شود. این بیماری نیز با مدیریت علت زمینه‌ای و حمایت از قلب با داروها قابل درمان است. این داروها عبارتند از دیورتیک‌ها، مهارکننده‌های ACE و گشادکننده عروق.

  • سنکوپ وازوواگال

سنکوپ وازوواگال با افت ناگهانی فشار خون و افزایش تون پاراسمپاتیک و کاهش تون سمپاتیک منجر به کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. استراحت و هضم غذا در بدن بر عهده سیستم پاراسمپاتیک و سیستم سمپاتیک مسئول پاسخ “جنگ یا گریز” است. از علل سنکوپ وازوواگال می‌توان به ترس، درد، سندرم راه هوایی براکی سفالیک، ورزش شدید و ایستادن برای مدت طولانی اشاره کرد. سگ‌هایی که به سنکوپ وازوواگال مبتلا هستند، علائم دیگری مانند برادی کاردی (ضربان قلب کند)، افت فشار خون (فشار خون پایین) و آتاکسی (حرکات ناهماهنگ) را نیز ممکن است از خود نشان دهند. اگرچه با هیچ آزمایش نمی‌توان سنکوپ وازوواگال را به طور قطع نشان داد.

سنکوپ قلبی سگ

دامپزشک در صورت مشکوک‌دن به سنکوپ وازوواگال، برخی یا همه آزمایش‌هایی مانند: شمارش کامل خون، مشخصات بیوشیمیایی خون، رادیوگرافی قفسه سینه، نوار قلب (EKG) و اکوکاردیوگرافی را انجام می‌دهد. سنکوپ وازوواگال نیز با مدیریت علت زمینه‌ای این بیماری قابل درمان است. سنکوپ می‌تواند به علت ترس یا درد اتفاق بیفتد یا ناشی از ورزش شدید و پیاده‌روی سگ باشد، همچنین ایستادن طولانی مدت ممکن است باعث سنکوپ شود. در نتیجه باید تمام عوامل زمینه‌ای را در نظر داشته باشید و سگ را در چنین موقعیتی قرار ندهید.

علائم سنکوپ در سگ‌های خانگی

سگ ممکن است، در طول یک دوره غش، ضعیف شود، تکان بخورد یا روی زمین بیفتد. همچنین غش‌کردن سگ باعث ازدست‌رفتن ناگهانی هوشیاری می‌شود که از شایع‌ترین علامت سنکوپ در سگ‌ها است. این شرایط با ازدست‌دادن توان عضلانی (معروف به آتونیا)، اپیستوتونوس (بیماری که در آن سر و گردن کشیده شده و پشت قوس دارد) و ادرار همراه می‌شود. سرفه، پارس کردن سگ، هیجان، ورزش، یا کشیدن افسار می‌تواند منجر به سنکوپ شود که پس از چند ثانیه رفع می‌شود. از علائم سنکوپ در سگ‌ها می‌توان به افتادن ناگهانی، افتادن روی زمین عدم پاسخگویی ضعیف، شل شدن اندام، رنگ پریدگی لثه ادرار یا مدفوع تکان خوردن غیر ارادی عضلات اشاره کرد. سرفه کردن قبل از غش در برخی از سگ‌ها رایج است. سنکوپ قلبی سگ در بیشتر موارد، فقط چند ثانیه تا یک یا دو دقیقه طول می‌کشد. با این حال، اگر سگ شما به مدت طولانی تری این شرایط را تجربه کرد فوراً برای مراقبت‌های دامپزشکی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:  مرگ سگ | دلایل مرگ ناگهانی سگ‌ها چیست؟

آیا برخی از سگ‌ها بیشتر از سایرین به سنکوپ مبتلا می‌شوند؟

در برخی از نژادها مانند، کوکر اسپانیل، اسکناوزر مینیاتوری، پاگ و داش‌هاند ممکن است، وضعیتی به نام “سندرم سینوس بیمار” رخ دهد. در این سندرم، گره SA به طور طبیعی عمل نمی‌کند و ضربان قلب ممکن است، از خیلی آهسته تا خیلی سریع تغییر کند. نامنظمی ضربان قلب همچنین در بوکسورها و ژرمن شپردها دیده می‌شود که خارج از گره SA، در حفره‌های پایینی قلب منشأ می‌گیرد. به این وضعیت “آریتمی بطنی” گفته می‌شود. سگ‌های مسن‌تر بیشتر از سگ‌های جوان ممکن است درگیر این بیماری شوند و علائم آن به علت اصلی غش کردن بستگی دارد.

آیا سنکوپ در سگ‌ها جدی است؟

بیماری سنکوپ در سگ‌ها به خودی خود جدی نیست اما علت اصلی سنکوپ از مسائل مهمی است که باید در نظر داشته باشیم. سنکوپ به عنوان یک علامت بالینی شناخته می‌شود نه یک بیماری. برای دوره سنکوپ چندین علت احتمالی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به منشاء قلبی عروقی، متابولیک، تنفسی و عصبی اشاره کرد. برای تشخیص علت سنکوپ، مشورت با دامپزشک و تهیه یک برنامه درمانی بسیار ضروری است.

غش کردن سگ

درمان سنکوپ در سگ‌های خانگی

پس از تشخیص علت زمینه‌ای بیماری برخی از آزمایش‌ها از جمله شمارش کامل خون، مشخصات بیوشیمیایی خون، رادیوگرافی قفسه سینه، نوار قلب (EKG)، اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلب راست انجام می‌شود. پس این‌که علت زمینه‌ای دوره‌های غش مشخص شد، می‌توان سنکوپ در سگ‌ها را درمان کرد. برخی از داروها برای عادی‌سازی ضربان قلب در دسترس هستند، یا ممکن است برای تحریک قلب از ضربان‌ساز استفاده شود. اگر مصرف داروی خاصی باعث ایجاد سنکوپ قلبی سگ باشد مصرف بیشتر آن دارو باید قطع و درمان جایگزین در نظر گرفته شود.

اگر علت سنکوپ هیجان یا استرس در سگ است باید سگ در یک محیط پر استرس قرار نگیرد. علاوه‌بر این برای کاهش واکنش‌های هیجانی شدیدی که باعث غش می‌شود برخی دارو ها مؤثر هستند. سگی که به سرطان مبتلا باشد، ممکن است، جراحی یا اشکال خاصی از درمان پزشکی انجام شود. برای کاهش اثرات هیپوگلیسمی یا سطوح ناکافی سدیم یا کلسیم برخی داروها و تغییرات رژیم غذایی در نظر گرفته می‌شود‌. تشخیص علت سنکوپ برای دامپزشک بسیار اهمیت دارد و درمان را بر اساس آن شروع می‌کند. سنکوپ در سگ‌ها می‌تواند نشانه‌ای از شرایط پزشکی تهدیدکننده باشد بنابراین در اولین نشانه غش‌کردن سگ باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چه نوع مراقبت‌های بعدی برای سگ‌های مبتلا به سنکوپ مورد نیاز است؟

مراقبت‌های بعدی تا حد زیادی به علت زمینه‌ای بستگی دارد. برای درمان سنکوپ قلبی سگ، ممکن است نظارت دوره‌ای یا مداوم الکتروکاردیوگرام (ECG) انجام شود. به حداقل رساندن هر گونه محرکی که باعث تشدید اپیزود می‌شود، بسیار ضروری است. برای مثال، سگ‌هایی که برون‌ده قلبی آن‌ها کاهش یافته باید فعالیت کمتری انجام دهند. اگر سنکوپ با قلب در ارتباط نباشد تهدیدی برای زندگی نخواهد بود. اگرچه سنکوپ قلبی سگ اغلب قابل درمان است، اما خطر مرگ وجود دارد. تشخیص زودهنگام علت سنکوپ سگ و انجام اقدامات بعدی به بهبود شرایط سگ بسیار کمک می‌کند.

سنکوپ چقدر طول می‌کشد؟

یک دوره سنکوپ تقریباً 20-30 ثانیه طول خواهد کشید و به عنوان صاحبان حیوان خانگی، این مدت‌زمان کوتاه می‌تواند بسیار دردناک باشد! این عارضه به احتمال زیاد ظرف چند دقیقه پس از اپیزود سنکوپال رفع می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت، سنکوپ در سگ به وضعیتی گفته می‌شود که در آن جریان خون کافی به مغز نمی‌رسد و در نتیجه هوشیاری از دست می‌رود. سنکوپ می‌تواند ناشی از آریتمی، نارسایی قلبی، فشار خون ریوی، سنکوپ وازوواگال و سنکوپ توسیو باشد. تشخیص علت بیماری در درمان سنکوپ بسیار مهم است. اگر فکر می‌کنید سگ شما ممکن است سنکوپ را تجربه کند، لطفاً با دامپزشک خود مشورت کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *