دسته ها

رایج ترین اشتباهات نظافت سگ

اشتباهات نظافت سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

به نظر شما اشتباهات نظافت سگ چیست؟ سگ‌ها همراهانی شگفت‌انگیز هستند که برای حفظ سلامت به مراقبت و نظافت منظم نیاز دارند. تمیز و سالم نگه داشتن سگ شما می‌تواند از بسیاری مشکلات مانند عفونت‌های پوستی، عفونت گوش، انگل‌ها و بوی بد جلوگیری کند. در این مقاله نکاتی درباره نحوه حفظ نظافت در سگ و اشتباهات نظافت سگ بیان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  نحوه مراقبت و نگهداری از پنجه سگ

اشتباهات رایج در نظافت سگ

سگ‌ها حیوانات خانگی دوست‌داشتنی هستند. گاهی اوقات ممکن است از روی ناآگاهی هنگام تمیز کردن آن‌ها به سلامتی آن‌ها آسیب برسانیم. در ادامه برخی از اشتباهات نظافت سگ و نحوه اجتناب از آن‌ها آورده شده است:

  • استفاده از شامپو یا صابون مخصوص انسان

یکی از اولین موارد در اشتباهات نظافت سگ، استفاده از شامپو یا صابون مخصوص انسان است. این محصولات برای پوست و مو سگ‌ها طراحی نشده است؛ از این‌رو می‌تواند برای آن‌ها خشن، خشک‌کننده یا تحریک‌کننده باشد. همچنین می‌تواند در تعادل pH طبیعی آن اختلال ایجاد کند و این حیوانات را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت یا آلرژی قرار دهد؛ بنابراین، همیشه باید از یک شامپو یا صابون ملایم مخصوص سگ استفاده کنید که برای نژاد، سن و وضعیت پوست سگ شما مناسب باشد. بعد از شامپو کردن نیز باید سگ خود را کاملاً بشویید تا هر ماده‌ای که می‌تواند سبب خارش یا تحریک او شود، از بین برود.

  • حمام کردن بیش‌ازحد یا کمتر از حد معمول

مثال بعدی از اشتباهات نظافت سگ، رعایت حمام نکردن صحیح است. حمام کردن بیش‌ازحد سگ می‌تواند روغن‌های طبیعی بدن این حیوان را از بین ببرد و به پوست و موی او آسیب برساند. این امر می‌تواند سگ‌ها را بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماری‌ها کند. از سوی دیگر، حمام کردن ناکافی می‌تواند سبب تجمع کثیفی، بو یا انگل شود و بر بهداشت و سلامتی آن‌ها تأثیر بگذارد. تعداد دفعات ایده‌آل حمام کردن سگ شما به عوامل مختلفی وابسته است که برای این منظور می‌توانید با دامپزشک مشورت کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شامپو سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • بی‌توجهی به گوش، چشم، دندان و ناخن سگ

تمیز کردن گوش، چشم، دندان و ناخن سگ شما بخش مهمی از روال نظافت این حیوان است. با این حال، برخی از سرپرستان ممکن است این موارد را نادیده بگیرند که این امر می‌تواند سبب بروز مشکلاتی مانند عفونت، التهاب، بیماری‌های دندانی یا جراحات شود. شما باید به‌طور مرتب گوش، چشم، دندان و ناخن سگ خود را بررسی و آن‌ها را با ابزار و محصولات مناسب به‌آرامی تمیز کنید. همچنین باید زمانی که ناخن‌های سگ شما خیلی بلند یا تیز شد، آن‌ها را کوتاه کنید؛ زیرا می‌توانند سبب درد یا آسیب به سگ یا خودتان شوند. اگر مطمئن نیستید چگونه این نواحی را تمیز یا کوتاه کنید، باید از دامپزشک یا آرایشگر کمک بگیرید.

اشتباهات رایج در نظافت سگ

  • استفاده از ابزار یا تکنیک‌های اشتباه

مورد بعدی از اشتباهات نظافت سگ استفاده از ابزار یا تکنیک‌های اشتباه است؛ برای مثال، استفاده از برس خیلی سفت یا نامناسب می‌تواند سبب ایجاد گره در موهای سگ شود. استفاده از سشوار خیلی داغ در فاصله نزدیک نیز می‌تواند سبب سوختگی، استرس یا ترس در سگ شود. استفاده از حوله خیلی خشن یا کثیف نیز به تحریک یا عفونت می‌انجامد؛ بنابراین همیشه باید از ابزار و تکنیک‌های مناسب استفاده کنید تا برای سگ شما راحت و ایمن باشد. همچنین باید دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های محصولات و ابزارهایی را که استفاده می‌کنید دنبال کنید. در این مورد می‌توانید از دامپزشک یا آرایشگر خود راهنمایی بخواهید. با توجه به آنچه گفته شد، بسیار مهم است که اشتباهات نظافت سگ را بشناسید و سعی کنید در حین تمیز کردن سگ خود، از آن‌ها دوری کنید.

نحوه تمیز و سالم نگه داشتن سگ

بعد از بررسی اشتباهات نظافت سگ، در این بخش توصیه‌های مهم مربوط به نحوه صحیح تمیز نگه داشتن سگ را مرور خواهیم کرد تا با رعایت آن‌ها از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

  • سگ خود را به‌طور مرتب برس بزنید

برس کشیدن موی سگ شما نه‌تنها کثیفی، موهای مرده و گره‌ها را از بین می‌برد، بلکه گردش خون را تحریک و روغن‌های طبیعی را در پیاز مو توزیع می‌کند. همچنین به شما فرصت می‌دهد تا هرگونه توده، برآمدگی، بریدگی یا کنه را روی پوست سگ خود بررسی کنید. تعداد دفعات برس زدن سگ در هفته به نوع و بلندی موی حیوان بستگی دارد. در سگ‌های مو بلند ممکن است نیاز به برس کشیدن روزانه باشد؛ درحالی‌که سگ‌هایی با موی کوتاه ممکن است تنها به برس زدن هفتگی نیاز داشته باشند. دقت کنید که از برس مناسب مو سگ خود استفاده کرده و جهت رویش مو را دنبال کنید. از برس کشیدن سریع یا خشن پوست سگ خود خودداری کنید.

  • بهداشت غدد مقعدی را رعایت کنید

غدد مقعدی سگ شما دو کیسه کوچک هستند که در دو طرف مقعد آن‌ها قرار دارند و مایعی بدبو ترشح می‌کنند. این مایع به سگ شما کمک می‌کند قلمرو خود را علامت‌گذاری کرده و با سگ‌های دیگر ارتباط برقرار کند؛ از این‌رو تمیز و سالم نگه داشتن این غدد بسیار مهم است. به‌طور معمول، غدد مقعدی سگ شما هنگام دفع تخلیه می‌شوند، اما گاهی اوقات ممکن است مسدود یا عفونی شوند که این امر می‌تواند سبب ناراحتی و درد سگ شما شود. برخی از علائم مشکلات غدد مقعدی عبارت‌اند از: تماس ناحیه مقعدی با سطوحی مانند سرامیک، لیسیدن یا گاز گرفتن پشت، تورم یا قرمزی اطراف مقعد و بوی بد.

  • از خاک سگ استفاده نکنید

استفاده از خاک از جمله اشتباهات نظافت سگ به شمار می‌آید. سگ‌ها برخلاف گربه‌ها تمایلی به استفاده از خاک برای اجابت مزاج ندارند و استفاده از این خاک‌ها بیشتر سبب آلودگی محیط می‌شود؛ زیرا سگ‌ها عاشق بازی در خاک هستند. سعی کنید برای کاهش آلودگی محیط از خوراکی‌هایی مانند تشویقی سگ یا کنسرو سگ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  شایع‌ ترین بیماری‌ های پوستی سگ‌ ها + نحوه پیشگیری و درمان آن‌ ها

سخن پایانی

در این مقاله، مهم‌ترین توصیه‌ها و اشتباهات نظافت سگ به‌صورت مفصل بیان شد. با مطالعه این مقاله و استفاده از راهکارهای بیان‌شده می‌توانید سگی سالم و تمیز داشته باشید. شما نیز به‌عنوان سرپرست از هرگونه بیماری، آلودگی و مشکلات مربوط به سگ‌ها دور می‌مانید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *