دسته ها

بررسی کامل علت استفراغ سگ + راه درمان آن چیست؟

علت استفراغ سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سگ‌ها یکی از بهترین و با هوش‌ترین حیواناتی هستند که انسان‌ها به تربیت و مراقبت از آن‌ها پرداخته‌اند. افرادی که به نگهداری از این حیوانات دوست داشتنی می‌پردازند گاهی با مواردی مانند استفراغ سگ رو‌به رو می‌شوند اما علت آن را نمی‌دانند. علت استفراغ سگ به طور کلی می‌تواند مربوط به مشکلات دستگاه گوارش باشد. در برخی از شرایط نیز ممکن است بیماری خاصی حیوان شما را آزار دهد. اما بهتر است بدانید اگر سگ شما در روز یک یا دو بار دچار استفراغ شد نیازی نیست این موضوع را زیاد جدی بگیرید. اما اگر به صورت مداوم استفراغ سگ را مشاهده کردید و درون محتویات استفراغ سگ اجسام خارجی یا توده‌های خاصی را مشاهده کردید و بعد از آن سگ با کاهش وزن شدید روبه‌رو شد در این حالت، شما باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید.

استفراغ سگ سبب کم شدن اشتها و تب می‌شود تا به مرور زمان از سگ از پا افتاده باعث مرگ او شود؛ چرا که هر نوع مواد محرک و غیر معمول می‌تواند باعث ایجاد استفراغ شود. اگر شما در استفراغ مایع سفید رنگ مشاهده کنید، این مایع سفید رنگ نشانه این است که شما غذای سگ را باید حدود ۲۴ ساعت ساعت قطع نمایید و تنها از قطعه آب یخ استفاده کنید.
میزان استفاده آب برای سگ‌های بزرگ ۲۰۰ میلی‌متر و برای سگ‌های کوچک ۵۰ الی 100 میلی‌متر مشخص می‌شود. سعی کنید برنامه غذایی سگ را یک غذای خوش هضم در نظر بگیرید، مانند گوشت آب پز، ماهی آب پز و… که به صورت اصولی سگ بتواند مصرف کند. در ادامه به بررسی علت استفراغ سگ بیشتر خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

علت بالا آوردن سگ

علت استفراغ سگ می‌تواند به خاطر وجود شرایط و مسائل گوناگون باشد. انواع بیماری‌های گوارشی یکی از شایع‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید؛ در این بین، بالا اوردن سگ را شما باید در شرایطی که به صورت مستمر مشاهده کردید باید یک اتفاق بسیار جدی در نظر بگیرید. بد‌غذایی یکی از دلایل رایج علت استفراغ سگ محسوب می‌شود؛ چرا که برخی از سگ‌ها یا خیلی زود غذا می‌خورند و یا حجم زیادی را می‌خواهند که هضم کنند. البته قورت دادن اسباب بازی از جمله دلایل دیگر استفراغ سگ به حساب می‌آید.
همچنین شما در هنگام بالا اوردن سگ بهتر است بدانید که دلیل این بالا اوردن ممکن است تندخوری و یا پرخوری باشد؛ بدین ترتیب سعی کنید تا ۲۴ ساعت تنها با خوردن آب از مشکل جلوگیری کنید. اما زمانی که با هر نوع استفراغ شدید و یا با حجم بالایی از استفراغ روبه‌رو شدید، هر چه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است به بی‌حالی و تب نیز منجر شود.

بیشتر بخوانید:  آیا تغذیه سگ با استخوان صحیح است؟ + روش اصولی مصرف استخوان

عوارض واکسن سگ

دلیل استفراغ سگ بعد از واکسن به خاطر برخی از عوارض جانبی واکسن است. جمله عوارض بعد از واکسن زدن احتمالا استفراغ است که البته این مورد جزء موارد بسیار کم بعد از واکسینه شدن شناخته می‌شود؛ اما سعی کنید بعد از واکسن زدن تا چندین ساعت سگ را در محلی مناسب نگهداری کنید و انواع مواد غذایی مناسب و مقوی را مورد استفاده او قرار دهید. چنانچه استفراغ بیش از حد مشاهده شود شما باید به دامپزشک مراجعه کنید و موضوع را اطلاع دهید.

دلیل استفراغ سگ تریر

دلیل استفراغ سگ تریر می‌تواند به خاطر عفونت دستگاه گوارش باشد که از انگل‌های روده بوی ید باکتری‌های آن حاصل می‌شود. در نژاد تریر بسیار مشاهده می‌شود که اگر به مصرف مواد سمی نیز اقدام کرده باشد، احتمال استفراغ و رحم عفونی بسیار بالا می‌‌رود. توجه داشته باشید که بیماری اتومبیل از جمله دلایل استفراغ سگ تریر محسوب می‌شود که به خاطر اختلال در عملکرد کلیه شما می‌توانید این چنین مشکلاتی را مشاهده کنید. در این مورد سگ زمانی دچار استفراغ می‌شود که سوار ماشین باشد.
از هر گونه محیط استرس‌زا سگ را دور نگه دارید؛ چرا که سگ‌های تریر از جمله موجودات حساسی هستند که هر گونه استرس روی عملکرد سیستم بدن آن‌ها تاثیر می‌گذارد. زمانی‌که سگ با اسهال، کم آبی، کاهش اشتها مواجه می‌شوند شما هرچه سریع‌تر به یک دامپزشک باید مراجعه کنید. عمدتا سگ‌های تریر به صورت ناگهانی استفراغ خود را آغاز می‌کنند و این موضوع به صورت مکرر ادامه پیدا می‌کند. در این شرایط تنها با انجام آزمایش می‌توان دلیل اصلی استفراغ را مشخص کرد. رژیم غذایی سگ تریر بسیار مسئله مهمی است است که نباید به آن بی توجه باشید.

 

دلیل استفراغ سگ تریر

انواع اسباب بازی‌هایی که ممکن است قورت داده شود را در اختیار سگ قرار ندهید؛ چرا که این اسباب بازی‌هار را قورت می‌دهند و این چنین با مسدود شدن دستگاه گوارش روبه‌رو می‌شوند. همچنین استخوان‌های ریز به هیچ عنوان برای سگ گزینه مناسب به حساب نمی‌آید.

دلیل استفراغ سگ ژرمن

دلیل استفراغ سگ ژرمن شاید به خاطر بدغذایی و نوع غذای سگ ژرمن باشد؛ چرا که عادت دارد به صورت ناخودآگاه یکباره حجم بالایی از غذا را که بخاطر هضم نادرست است، قورت دهد. در این صورت شما انواع مشکلات گوارشی مانند استفراغ را باید در نظر بگیرید. علت استفراغ در این سگ‌ها ممکن است، دلایل دیگری نیز داشته باشد که در هر صورت شما هر چه سریع‌تر باید به یک دامپزشک مراجعه کنید.
عفونت‌هایی ناشی از باکتری‌های دستگاه گوارش، انگل روده و پانکراس باعث می‌شود تا سگ ژرمن با استفراغ روبه‌رو شود و علائم و عفونت‌های ویروسی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت؛ چرا که به خاطر استفاده از برخی داروها دچار استفراغ شدید می‌شود. اگر عمل جراحی خاصی داشته باشد، استفراغ نیز شاید به این دلیل اتفاق بیفتد.
برخی از سگ‌ها به خاطر حرکت اتومبیل نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند و تنها راهی که دارند استفراغ است. علت استفراغ سگ ژرمن نیز می‌تواند به همین دلیل باشد. اما نارسایی کبد را چنانچه شما با کم آبی بدن، کاهش وزن، افزایش آب خوردن و تکرر ادرار در سگ ژرمن مشاهده کنید، باید هر چه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه نمایید. سگ‌های ژرمن بسیار حساس هستند و شما باید نسبت به نگهداری آن‌ها بسیار با دقت عمل کنید و به رژیم غذایی آن‌ها توجه بسیار بالایی داشته باشید.

داروی ضد تهوع برای سگ

دلیل تهوع سگ هرچه که باشد با استفاده از داروی ضد تهوع می‌توان از آن جلوگیری نمود. به همین خاطر استفاده از داروی ضد تهوع باعث می‌شود تا شما در طول سفر و یا بسیاری از شرایط دیگر نگرانی بابت استفراغ سگ نداشته باشید. قرص جلوگیری از حالت تهوع ویفار یکی از محصولات و داروهای ویژه مسافرت است که از انواع تهوع جلوگیری می‌کند و ساخت کشور هلند است.

دلیل استفراغ زرد رنگ در سگ ها

  • گاستروانتریت

علت استفراغ سگ می‌تواند به خاطر گاستروانتریت باشد؛ این علت از جمله علت‌هایی است که کف زرد در استفراغ سگ مشاهده می‌شود و شما باید هرچه سریع‌تر گوارش سگ را مورد بررسی قرار دهید. ایجاد مشکل و ناراحتی در معده و روده باعث وجود استفراغ زرد رنگ می‌شود که عوامل خاصی مانند انواع عفونت، همانند عفونت‌های باکتریایی، انگل‌ها و ویروس‌ها به خاطر آلرژی به برخی غذاها و یا داروی جدید حاصل می‌شود. گاستروانتری  حالت خیف و یا حاد دارد که البته کم ابی و افزایش تب نیز از جمله نشانه‌های این بیماری است.

  • پانکراتیتپ

پانکراتیتپ نیز به گونه‌ای است که با خوردن غذاهای چرب سگ دچار استفراغ با کف زرد می‌شود. در این بیماری هم شما عفونت‌های باکتریایی و ویروسی را می‌توانید در نظر بگیرید. التهاب پانکراس که یک مسئله جدی است را شما باید هرچه سریع‌تر به درمان پانکراتیتپ مرتبط بدانید؛ چراکه حالت‌های حاد و خفیف آن می‌تواند به مرگ سگ نیز منتهی شود.

دلیل تهوع سگ

  • انسداد روده

انسداد روده که به خاطر گیرکردن یک تکه غذا و یا یک جسم خاص می‌تواند به استفراغ زرد رنگ سگ اشاره داشته باشد، باعث می‌شود تا غذا روی هم انباشه شود و این چنین سگ دچار استفراغ زرد رنگ می‌شود.
سعی کنید استفراغ سگ را یک مشکل بی‌اهمیت در نظر نگیرید؛ چرا که اگر فاصله زیادی بین وعده غذایی به وجود آید، استفراغ زرد رنگ مشاهده می‌گردد. عمدتا این نوع استفراغ به ناراحتی دستگاه گوارش و معده سگ مربوط است که دلایل آن را برای شما عنوان نمودیم.
اما برای درمان آن شما می‌توانید ابتدا یک رژیم غذایی مناسب را برای سگ در نظر بگیرید؛ چراکه اگر سگ بخاطر کم بودن وعده غذایی دچار استفراغ ‌شود شما باید وعده غذایی را افزایش داده و از غذای مناسب استفاده کنید. ابتدا مراجعه به یک دامپزشک از جمله اقداماتی است که شما باید هرچه سریع‌تر آن را انجام دهید. کم شدن آب بدن سگ را دامپزشک با تزریق مایع خاصی برطرف می‌کند. در برخی از شرایط برای درمان استفراغ کف زرد اصولا سگ را بستری می‌کنند. شما برای این که بتوانید از استفراغ کف زرد جلوگیری کنید، باید به رژیم غذایی سگ و محیط اطراف آن توجه بالایی داشته باشید؛ چراکه هر نوع گیر کردن جسم در گلو و رژیم غذایی نادرست باعث استفراغ کف زرد می‌شود.

درمان استفراغ خونی در سگ

مسمومیت‌ها یکی از دلایل شایع استفراغ خونی سگ محسوب می‎شود. شما با استفاده از آنتی اکسیدان باید عفونت موجود را از بین ببرید. خونریزی بینی و مقعدی نیز مشاهده می‌شود در این شرایط باید سعی کنید همیشه از غذاهای با کیفیت برای تغذیه سگ خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  12 غذای ممنوعه و مضر که سگ ها هرگز نباید بخورند!

مهم‌تر از همه محیط امنی را برای نگهداری در نظر بگیرید. برخی از محصولات و شوینده‌های شیمیایی باعث فشار به دستگاه گوارش سگ می‌شوند پس سعی کنید همیشه سگ را برای پیاده‌روی بیرون ببرید؛ چرا که کمتر دچار مسمومیت می‌شود و با مشکلات این‌چنینی روبه‌رو نمی‌شود. بهتر است در این شرایط نارسایی کلیه را جدی بگیرید چرا که باعث خونریزی و استفراغ می‌شود. تجمع سموم بیش از اندازه یکی از دلایل شایع نارسایی کلیه سگ به حساب می‌آید که با انجام آزمایشات خاص هر چه سریع‌تر نارسایی کلیه تشخیص داده می‌شود؛ زخم معده به دستگاه گوارش سگ مرتبط است و زخم معده نیز از جمله دلایلی است که باعث ایجاد استفراغ خونی سگ می‌شود.

تفاوت و استفراغ و ترش کردن

دلیل استفراغ سگ شیتزو می‌تواند به خاطر ترش کردن و هضم نشدن درست غذا اتفاق بیفتد؛ چرا که این چنین مری دچار اختلال می‌شود ترش کردن با استفراغ متفاوت است، استفراغ را شما با قورت دادن بیش از حد، لیس زدن لب‌ها می‌توانید در نظر بگیرید. البته برخی از سگ‌های شیتزو چمن میخورند تا در زمان استفراغ به مری آسیبی وارد نشود. البته استفراغ می‌تواند روی عملکرد حیاتی بدن نیز تاثیر بگذارد. اما نکته طلایی درباره این است که استفراغ به ورم معده و روده نیز مربوط می‌شود. صددرصد تجمع غذا باعث این عمل می‌شود مسدود شدن روده به خاطر انواع مواد و اجسام خارجی از جمله دلایل دیگر به حساب می‌آید.

انگل را جدی بگیرید؛ چرا که انگل‌ها باعث می‎شوند تا شما با انواع استفراغ خصوصا در سگ هاسکی مواجه شوید. البته دلیل استفراغ سگ هاسکی بیماری کبد و کلیه نیز می‌تواند علت استفراغ سگ باشد. متاسفانه مردم به بیماری کلیوی یا حتی برخی از سرطان‌های سگ توجهی ندارند و این چنین است که شاید حتی نوع استفراغ سگ را نتوانند درست تشخصی دهند. سعی کنید از انواع بیماری‌ها به واسطه تغذیه مناسب جلوگیری کنید و محل زندگی مناسبی را برای سگ در نظر بگیرید. البته آلرژی‌های غذایی نیز از جمله علت استفراغ سگ به حساب می‌آید.

دلیل استفراغ سگ بعد از واکسن

نیازهای مهم وفوری بعد از استفراغ سگ

شما زمانی که علت استفراغ سگ را تشخیص دادید باید نسبت به رسیدگی بعد از استفراغ نیز نکات خاصی را در نظر بگیرید. رنگ پریدگی پوست و کسلی، بیحالی، بی میلی و افسردگی که سگ به آن دچار می‌شود را باید به دامپزشک اطلاع دهید تا هر چه سریع‌تر این وضعیت را کنترل نماید.
سعی کنید سگ را در محلی گرم و راحت برای استراحت آماده کنید؛ چرا که سگ باید بخوابد و اگر احساس تب و لرز داشته باشد، شما باید یک پتو راهی برای ایجاد محبت به سگ نشان دهید. سگ باید آرام بخوابد که بتواند به حالت اولیه خود برگردد؛ چرا که هنوز در شوک استفراغ قرار دارد.
سعی کنید سگ را کاملا تمیز کنید تا هیچ‌گونه حالت استفراغ روی موی بدن سگ وجود نداشته باشد؛ چرا که این‌چنین سگ دچار استرس و اضطراب می‌شود؛ خصوصا قسمت زیر چانه را بسیار مورد توجه قرار دهید. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد ممکن است دوباره سگ بالا بیاورد پس بهتر است امادگی این امر را از قبل داشته باشید.
زمانی که سگ احساس می‌کند قرار است استفراغ کند اما این کار شدنی نیست مطمئن باشید که به دستگاه گوارش سگ آسیب بسیار جدی وارد می‌شود و شما هر چه سریعتر به دامپزشک باید مراجعه کنید.
استفراغ همان‌گونه که گفته شد باعث کم آبی بدن می‌شود و به واسطه داروهای محلول باید آب بدن سگ را تکمیل نمود. خشکی دهان، بی‌حالی چشم، از دست دادن حالت ارتجاعی پوست همچنین درست راه نرفتن از جمله عواملی است که به کم آبی بدن سگ اشاره مستقیم می‌کند. البته غذای هضم شده را شاید سگ برگرداند و این چنین استفراغ نامیده نمی‌شود اما زمانی‌که سگ دائم غذا را برمی‌گرداند شما باید این مشکل را به دامپزشک اطلاع دهید.

استفراغ به واسطه خوردن غذا

رژیم‌های غذایی نادرست، احساسات و شرایطی که در محیط حاکم است از جمله علت‌های استفراغ سگ محسوب می‌شود. بسیاری از غذاهای فاسد نیز باعث استفراغ سگ به حساب می‌آید. چنانچه شما به خرید غذایی با کیفیت اقدام نکنید باید منتظر هر مشکلی بدین شکل باشید.

استفراغ به واسطه خوردن غذا

زمانی که به سگ غذا می‌دهید و سگ بعد از آن استفراغ می‌کند، باید تا ۱۲ ساعت هیچ‌گونه غذایی را به سگ ندهید؛ چرا که این‌چنین ماده سگ دوباره غذا را پس میزند و علت استفراغ سگ مشخص است. تنها سگ باید استراحت کند و به خوردن مایعات بپردازد. که این شرایط شاید سگ دچار دیابت شده باشد، که تنها مراجعه به دامپزشک می‌تواند راهکاری معقولانه به حساب آید. میزان نوشیدن آب می‌تواند بر سلامت سگ تاثیر بسیار زیادی بگذارد و اگر آب را هم نتواند به خوبی هضم کند صددرصد یک مشکل حاد به حساب می‌آید.
مرطوب نگه داشتن دهان سگ از مهم‌ترین مواردی است که باعث می‌شود سگ آسیب نبیند و یا حتی با گذاشتن تکه یخ می‌توانید این کار را به نحو احسن انجام دهید. بعد از 12 ساعت سگ می‌تواند غذای خود را میل کند و البته به صورت آرام؛ سگ باید غذای خود را مصرف کند تا با هضم آسان دچار مشکل نشود و غذاهای کم چرب باید مرود استفاده قرار گیرد.

سخن پایانی

علت استفراغ سگ همان‌گونه که در این مقاله به آن اشاره شد، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. متاسفانه عدم توجه به رژیم غذایی مناسب سگ، فضای نامناسب نگهداری، استفاده از داروهای مضر و غذاهای فاسد از جمله دلایل استفراغ در سگ محسوب می‌شود. اگر به صورت مداوم سگ استفراغ را تکرار کند شما باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید. آیا تا به حال با مشکل اینچنینی در سگ مواجه شده‌اید؟ چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟ آن را با ما در میان بگذارید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *