دسته ها

علائم سرما زدگی گربه‌ ها | علل اصلی + نحوه درمان

سرمازدگی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سرمازدگی گربه یخ‌زدن قسمتی از بدن گربه است و اغلب به‌صورت آسیب به پوست ظاهر می‌شود. این آسیب در اثر قرارگرفتن در معرض دمای انجماد در مدت طولانی ایجاد می‌شود. گربه‌ها زمانی که در روزهای بسیار سرد در معرض باد شدید قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض سرمازدگی هستند. این قرارگرفتن در معرض دمای انجماد می‌تواند به هیپوترمی (دمای پایین بدن) منجر شود که سبب باریک‌شدن رگ‌های خونی در اندام‌ها می‌شود؛ به‌طوری‌که جریان خون را در بدن گربه منحرف می‌کند.

بینی، گوش‌ها، دم و انگشتان دست بیشترین آسیب را هنگام سرمازدگی در گربه‌ها دارند. در سرمای شدید، یا زمانی که بدن برای مدت طولانی در معرض سرما قرار می‌گیرد، این مکانیسم حفاظتی می‌تواند جریان خون را در برخی از بدن نواحی، به‌ویژه اندام‌هایی مانند پنجه‌ها، گوش‌ها و دم به سطح بسیار پایینی برساند. همانطور که اطلاع دارید، تفاوت بسیاری بین سرماخوردگی گربه و سرمازدگی وجود دارد، در نتیجه ترکیبی از دمای سرد و کاهش جریان خون می‌تواند سبب شود تا اندام یخ بزنند و موجب آسیب شدید بافتی شوند. سرمازدگی گربه‌ها در دورترین قسمت‌های بدن از قلب رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

چه گربه‌‌ هایی بیشتر در معرض سرما زدگی هستند؟

گردش‌های کوتاه در سرما برای بیشتر گربه‌ها، نسبتاً کم‌خطر است، اما سرمازدگی گربه در دماهای بسیار سرد یا مدت طولانی خطرناک‌تر است خیس‌بودن یا نمناک‌بودن و باد سرد عوامل خطر را افزایش می‌دهد. گربه‌های خانگی که به‌طور تصادفی از خانه خارج می‌شوند و گربه‌های ولگردی که خانه ندارند بیشتر در معرض خطر هستند. گربه‌های داخل خانه اغلب وقتی بیرون می‌آیند می‌ترسند و بیشتر نگران دوری از شکارچیان هستند. همچنین به دمای سرد عادت ندارند. گربه‌های مبتلا به بیماری‌های قلبی یا سایر بیماری‌هایی که سبب کاهش جریان خون در اندام‌ها می‌شوند، بیشتر در معرض خطر سرمازدگی هستند.

هیپوترمی و یخ‌زدگی چیست؟

در فصل زمستان، ممکن است افکار خوشایندی مانند پرتاب‌کردن گلوله‌های برفی به گربه در حیاط یا در آغوش گرفتن او در کنار آتش سوزان به ذهن شما خطور کند، اما این سرمای شدید خطراتی نیز به همراه دارد. گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها در دمای سرد، سرمازده می‌شوند. هیپوترمی و یخ‌زدگی می‌تواند تمام حیوانات خانگی را که برای مدت طولانی بیرون از خانه در سرما هستند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وقتی گربه در دمای خیلی سرد قرار می‌گیرد، جریان خون به نواحی مرکزی بدن منحرف می‌شود تا گرما را حفظ کرده و از اندام‌های حیاتی محافظت کند. این امر سبب کاهش جریان خون به اندام‌هایی مانند گوش، پنجه و دم می‌شود. بافت‌ها و مایعات درون این اندام‌ها در واقع شروع به یخ‌زدن کرده و سبب تخریب بافت می‌شوند. تمیزکردن گوش گربه برای جلوگیری از تخریب بافت گوش بسیار مهم است.

سرمازدگی در گربه‌ها

کدام قسمت بدن گربه بیشتر در معرض سرما زدگی است؟

پنجه‌ها، گوش‌ها و دم شایع‌ترین بافت‌هایی هستند، که تحت تأثیر سرما قرار می‌گیرند. نوک گوش گربه‌ها به‌ویژه در برابر سرمازدگی آسیب‌پذیر است و ممکن است سریع به این بافت آسیب وارد شود.

علائم سرما زدگی گربه‌‌ ها چیست؟

علائم همیشه بلافاصله تشخیص داده نمی‌شوند. گاهی ‌اوقات ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم سرمازدگی قابل‌توجه باشد. بسیار مهم است مراقب هرگونه درد قابل تشخیص، تغییر رنگ، تورم، تاول یا پوسته‌پوسته شدن پوست پا، دم و گوش باشید. درصورت وجود هریک از این علائم، باید برای معاینه گربه با دامپزشک خود تماس بگیرید. قرمزی بعد از گر‌م‌کردن مجدد، طبیعی است، اما اگر نواحی تیره‌تر شدند، باید فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

سرمازدگی گربه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که بدن از اندام‌های حیاتی بدن در برابر سرما محافظت می‌کند و جریان خون را به مرکز بدن هدایت می‌کند و باعث آسیب بافت آن قسمت می‌شود. ذوب شدن بافت‌های سرمازده، ممکن است بسیار دردناک باشد. علائم بالینی سرمازدگی ممکن است چند روز طول بکشد تا ظاهر شود، به‌ویژه اگر ناحیه کوچکی باشد یا در نواحی غیرقابل تحمل وزن مانند نوک دم یا گوش باشد. در ادامه چند مورد از علائم سرمازدگی گربه را ذکر می‌کنیم:

  • رنگ ناحیه آسیب‌دیده رنگ‌پریده، خاکستری یا مایل به آبی است.
  • سردی یا حالی شکنندگی هنگام لمس
  • درد هنگام لمس قسمت‌های سرمازده بدن
  • تورم قسمت‌های سرمازده
  • تاول یا زخم‌های پوستی.

همچنین درجاتی از سرمازدگی وجود دارد که به تعیین شدت آسیب بافتی کمک می‌کند.

  • سرمازدگی درجه یک پس از گرم‌شدن مجدد پوست منجر به اریتم (قرمزی) می‌شود. گاهی حتی شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها از سرمازدگی منجر می‌شود، این سطح از یخ‌زدگی تنها لایه بالایی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً سبب آسیب دائمی نمی‌شود.
  • سرمازدگی درجه دو منجر به تاول‌زدن پوست آسیب‌دیده می‌شود.

سرمازدگی بچه‌گربه

  • سرمازدگی درجه سوم و چهارم هر دو منجر به آسیب دائمی می‌شود و بافت‌های آسیب‌دیده بیشتر مستعد عفونت هستند. سرمازدگی درجه سوم سبب مرگ پوست می‌شود و سرمازدگی درجه چهارم سبب قانقاریا (مرگ بافت) می‌شود که به‌طور بالقوه منجر به از دست دادن آن قسمت می‌شود.
بیشتر بخوانید:  هفت بیماری کشنده در گربه‌ها

علل سرمازدگی در گربه‌ ها چیست؟

درحالی‌که سرمازدگی معمولاً در دمای بسیار سرد اتفاق می‌افتد، هر گربه‌ای که در فضای باز زندگی می‌کند و دمای محیط زندگی او کمتر از 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتی‌گراد) باشد، در خطر است. گربه‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند، بچه‌گربه‌ها، گربه‌های سالخورده و گربه‌هایی با شرایط پزشکی هستند که سبب کاهش جریان خون در اندام‌ها می‌شود.

تشخیص سرمازدگی گربه‌ ها

سرمازدگی می‌تواند در دماهای سرد در دمای انجماد یا کمتر از آن (32 درجه فارنهایت و کمتر) رخ دهد. در اینجا نحوه سرمازدگی گربه‌ها مشخص شده است. تشخیص سرمازدگی در بچه‌گربه معمولاً براساس تاریخچه پزشکی و معاینه است. اگر برای مدت طولانی یا در معرض دمای بسیار سرد قرار گیرد، ممکن است آزمایش خون و عفونت برای بررسی آسیب به اندام‌های داخلی انجام شود.

درمان سرمازدگی گربه‌ ها

اگر به سرمازدگی گربه خود مشکوک هستید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. کمک‌های اولیه که می‌توانید شروع کنید عبارت‌اند از:

  • گربه خود را تا حد امکان سریع و ایمن به یک منطقه گرم و خشک منتقل کنید.
  • اگر گربه از هیپوترمی رنج می‌برد، ابتدا هیپوترمی را درمان کنید. این کار را به‌آرامی انجام دهید و بدن او را در حوله یا پتوی گرم و خشک بپیچید و بطری‌های آب گرم پیچیده‌شده در حوله را نزدیکی بدنش قرار دهید.
  • ناحیه آسیب‌دیده را مالش یا ماساژ دهید.
  • می‌توانید با دقت ناحیه آسیب‌دیده را با آب گرم (نه داغ) گرم کنید. آب 104 درجه فارنهایت تا 108 درجه فارنهایت (40 تا 42 درجه سانتی‌گراد) مناسب است. در این دما، باید دست خود را به‌راحتی در آب گرم قرار دهید.
  • اگر آب خیلی داغ باشد، ممکن است آسیب بیشتری وارد کنید. می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید یا ناحیه آسیب‌دیده را در یک کاسه آب گرم کنید. از حرارت مستقیم خشک مانند پد گرم‌کن یا سشوار استفاده نکنید.
  • بعد از اینکه محل سرمازده را گرم کردید، او را با احتیاط و کاملاً خشک کنید. گربه خود را با حوله مالش ندهید.
  • هیچ داروی ضد درد به گربه سرمازده ندهید؛ مگر اینکه به‌طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شود. بسیاری از مسکن‌های انسان از جمله استامینوفن و آسپرین برای گربه‌ها بسیار سمی هستند

سرمازدگی گربه خانگی

دامپزشک چگونه سرمازدگی گربه را درمان می‌کند؟

ابتدا دامپزشک گربه شما را معاینه می‌کند و هرگونه بیماری دیگر، به‌ویژه شوک سیستمیک یا هیپوترمی را درمان می‌کند. از آنجا که ذوب بافت‌ها بسیار دردناک هستند، احتمالاً به گربه شما داروی ضد درد داده می‌شود. در موارد شدید، در برخی از گربه‌ها ممکن است منجر به قطع عضو آسیب‌دیده شود. در طول دوره درمان تغذیه گربه دارای اهمیت بالایی است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

برای بهبود سرمازدگی در گربه‌ها باید چه کرد؟

سرمازدگی در گربه‌ها، ممکن است به مدت هفت تا ده روز مشخص نباشد. در این مرحله ممکن است نیاز به جراحی رادیکال برای برداشتن نوک دم، گوش یا انگشت آسیب دیده باشد. اینکه آیا قطع عضو ضروری است به‌شدت سرمازدگی بستگی دارد.

اگر لازم باشد عضو موردنظر قطع شود، گربه نباید بخیه‌ها را بجود یا آن‌ها را لیس بزند و باید تا زمان بهبودی کامل، حدود ده روز بعد، در داخل خانه بماند. پس از برداشتن بخیه‌ها، گربه می‌تواند به سبک زندگی عادی خود بازگردد؛ با این شرط که در برابر آب و هوای شدید محافظت شود.

چگونه از سرمازدگی گربه خود جلوگیری کنیم؟

یک راه برای جلوگیری از سرمازدگی در گربه این است که گربه خود را در هوای گرم خانه نگه دارید. بچه‌گربه خود را داخل نگه دارید یا زمان نظارت‌شده در فضای باز را به پنج دقیقه محدود کنید. از ایستادن گربه روی سطح یخی یا نزدیک‌شدن به آب‌های یخ‌زده جلوگیری کنید. یک کت یا ژاکت می‌تواند از پاهای گربه محافظت کند. با این حال، بیشتر گربه‌ها پوشیدن این چیزها را رد می‌کنند. همچنین یک کیت کمک‌های اولیه حیوان خانگی شامل بسته‌های گرم را در دسترس داشته باشید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *